Bernard Law Montgomery tábornok 1942-ben tökéletesen kivitelezett megtévesztÅ‘ hadművelettel bolondját járatta az afrikai hadszÃntéren ellenálló német csapatokkal. Montgomery valószÃnűleg barkácsolt idÅ‘gépével átcsusszant századunkba és ötleteket merÃtett az Eugen Systems laboratóriumában tenyésztett, a Game Developers Conference keretében bejelentett R.U.S.E. munkacÃmen megjelenÅ‘, megtörtént második világháborús összecsapásokat feldolgozó valósidejű stratégiából. Európa és Észak-Afrika változatos helyszÃnein játszódik története, seregünket tanyavilágban, városokban, sivatagban és hósapkás hegyek tövében, vagy éppen gerincén vezetjük majd gyÅ‘zelemre. A tengelyhatalmak közül magunkra ölthetjük Németország és Olaszország tábornoki egyenruháját, a Szövetségesek oldalán Amerika, Nagy-Britannia, Franciaország és Oroszország hadállományát irányÃthatjuk. Közismert stratégák bÅ‘rébe bújva megelevenednek elÅ‘ttünk a második világégés hÃres ütközetei, mint például a normandiai partraszállás és a Monte Cassinoi vérfürdÅ‘.
Játék, melyet a Texas Hold'em póker ihletett
Felesleges utánakeresni a R.U.S.E. mozaikszó jelentésének, az angol-magyar szótárt felcsapva a következÅ‘ jelentéseket társÃthatjuk hozzá: trükk, fortély, csel. Nem véletlenül kezdtünk második világháborús kitekintéssel, a tradicionális stratégiai játékelemek mellett a R.U.S.E. kiemelt hangsúlyt fektet ellenfeleink megtévesztésére, becsapására és a blöffölésre. Újdonságainak köszönhetÅ‘en magasan kiemelkedik a friss erÅ‘re kapott RTS produktumok mezÅ‘nyébÅ‘l. Számos alkotásra aggatunk - ha szabad Ãgy fogalmazni - pontatlanul stratégia megnevezést, e játékok mikró-bajnokságokra (a játékosat kÃmélni szeretnék a „ki-tud-gyorsabban-klikkelni" versenyszámtól) és erÅ‘teljesen taktikai elemekre koncentrálódnak. A fejlesztÅ‘k következÅ‘ projektjükkel ténylegesen stratégia kategóriában szeretnének felkerülni a felhasználók polcaira.
Az amerikai játékfejlesztÅ‘ konferencián megtartott R.U.S.E. bemutató keretében nyilatkozó fejlesztÅ‘k elárulták, játékuk koncepcióját a mindennapi életünket behálózó cselszövésekbÅ‘l, átverésekbÅ‘l merÃtették, azonban a póker egyik népszerű változatának (Texas Hold'em) játékmenete jelentette számukra a tökéletes inspirációt. Nevezett kártyajátékban központi szerepet tulajdonÃtunk az analizálásnak és megfigyelésnek: az információk egy része szabadon elérhetÅ‘ bárki számára, azonban a végsÅ‘ lépést, döntést személyünk határozza meg. A blöffölés művészete megborÃthat mindent, manipulálhatjuk és bolondját járathatjuk ellenfeleinkkel, és ami mindennél lényegesebb: hibázásra kényszerÃthetjük. Mindezt átültették háborús környezetbe és megszületett a R.U.S.E.
Hadtestünk a Google Maps háromdimenziós térképen menetel
Háromféle perspektÃvából szemlélhetjük a háború kimenetelét, az egyes nézÅ‘pontok közötti gördülékeny átmenetért a belsÅ‘ fejlesztésű IrisZoom technológia kezeskedik, mely valósidÅ‘ben képes megjelenÃteni például Normandia teljes térségét, nem véletlenül nevezték megálmodói a Google Maps játszható háromdimenziós verziójának. ElsÅ‘ pillantásra meglehetÅ‘sen piszlicsárénak tűnik a pálya mérete, azonban fokozatosan ráközelÃtve arányosan növekszik terjedelme, végül több száz négyzetkilométernyi területen játszhatunk háborúsdit. A pályákon található változatos környezeti elemeket nem kevesebb, mint egymilliárd poligonból tákolták össze, Ãgy értjük miért ajánlott erÅ‘sen a R.U.S.E. futtatásához Intel Core i7 processzor asztali rendszerek esetében.
Mint emlÃtettük három szintben dimenzionálták a nézÅ‘pontokat: legmagasabb szinten terepasztallá zsugorodik a hadszÃntér, mely tökéletes stratégiánk kidolgozásához, valamint speciális RUSE kártyáink (errÅ‘l hamarosan) kijátszásához. Egy szinttel lejjebb ereszkedve érkezünk a „tradicionális" madártávlati, pontosabban fogalmazva logisztikai nézethez, melyet kifejezetten fÅ‘hadiszállásunk, erÅ‘forrásaink és egységeink menedzselésénél fogunk elÅ‘nyben részesÃteni (mindegyik szinten lehetÅ‘ségünk lesz épületeket felhúzni és egységeket gyártani). Az utolsó szinten bátor katonáink szemszögébÅ‘l szembesülhetünk a véres harcokkal, természetesen méretarányos környezeti elemekkel és egységekkel.
R.U.S.E. filozófia: a háború legelső áldozata az igazság
Ellenfelünk számára nem biztosÃt védelmet holmi nyúlós fekete ködképzÅ‘dmény, ékes nyelvünkön a háború köde (fog of war), bármikor szemrevételezhetjük bázisa infrastrukturális felépÃtését, frontra küldött egységeit és nyersanyagellátó láncolatát, valamint kifürkészhetjük gyenge pontjait, azonban ténykedésünk is nyitott könyv ellenségünk számára. Elérkeztünk a R.U.S.E. stÃlus-felszabadÃtó játékeleméhez, a korábban emlegetett és kihangsúlyozott megtévesztéshez. Minden játékos három kijátszható Ruse kártyával kezdi küldetését: kettÅ‘t szabadon választhat, mÃg egyet a program véletlenszerűen rásóz. A Ruse kártyák speciális képességeket - mondhatnánk varázslatokat - rejtenek, melyeket három csoportra oszthatunk: információszerzés, információ elrejtése és hamis információ közlése. Terepasztal nézetben a hatalmas kiterjedésű harcmezÅ‘t területekre felosztva szemlélhetjük, kizárólag ezen területeken belül használhatjuk a kártyákat, melyeket akár kombinálhatunk is egymással.
A kártyák kijátszásával félrevezethetjük ellenfelünket, ezzel taktikája megváltoztatására kényszerÃtjük és parádés taktikai lehetÅ‘ségekhez jutunk. Például vegyük alapul a következÅ‘ szituációt: hatalmas náci alakulat menetel fÅ‘hadiszállásunk felé. Ahelyett, hogy meglévÅ‘ egységeinket „parasztosan" ellenük küldenénk, Ruse kártyát használunk, mellyel fatankokat gyártunk csalinként. Másik Ruse kártyánkkal kijátsszuk a rádiócsendet, ekkor egységeink láthatatlanná válnak ellenfelünk számára. A náci hadtest fÅ‘bázisunk helyett a csaliként használt fatankokra koncentrál. Mivel eltértek eredeti útvonaluktól a rádiócsendet kihasználva, idÅ‘közben felduzzasztott seregünkkel bekerÃtjük és szétmorzsoljuk egységeiket.
Eddig minden rendben, csúnyán megtévesztettük és könnyed gyÅ‘zelmet arattunk a németek felett. Szerencsére a R.U.S.E. nem ennyire felszÃnes és kiszámÃtható. Mindent figyelemmel kÃsérhetünk a térképen, de semmi sem az, aminek láttatja magát. Ismerjük ellenfeleink egységeit és pozÃcióját, viszont nem tudjuk meghatározni, valódi vagy hamis kilétüket, esetleg tÃpusukat. ElÅ‘zÅ‘ példánkra visszatérve, ellenfelünk talán kijátszotta kártyáját, mellyel felfedte faragásos tankjainkat és rádiócsendben sunnyogó hadseregünk helyzetét, majd második Ruse lapjával meghamisÃtott több mint százfÅ‘s hadtestesét bázisunkra küldte. Visszaérkezvén támaszpontunkra harcba elegyedünk a klónozott sereggel, majd a nácik valós regimentje hátunk mögé kerülve elkeni szánkat és kapitulációra kényszerÃt. Természetesen a helyzetet tovább bonyolÃthatjuk újabb Ruse kártyákkal, reméljük példánk alapján sikerült ráérezni a RUSE zamatára.
Unalmas kártyavetés kizárva, erős tradicionális RTS vérvonal
Pedig ez csak a kezdet. A játékosok rákényszerülnek a felderÃtésre, hosszas elemzésre és alaposan átgondolt taktikázásra, magyarán szólva csalj, hamisÃts, lopj, téveszd meg ellenfeled és kémkedj. Itt nem lehet egyetlen hullámban végigszántani a csatateret háromórányi megfeszÃtett nyersanyag-felhalmozást követÅ‘en legyártott tankhadosztállyal. Összesen tÃzféle kijátszható speciális Ruse képességre számÃthatunk a végleges verzióban: álcázás, rádiócsend, adatfejtés, hamis hadsereg és további, jelenleg ismeretlen nyalánkságok. Habár a RUSE játékmenetében jelentÅ‘s szerepet játszanak a Ruse képességek, felesleges amiatt aggódni, hogy esztelen kártyadobálásba fullad. Az Eugen Systems fejlesztÅ‘i gondoskodtak az alapvetÅ‘ RTS elemek integrálásáról: kedvünkre épÃtkezhetünk, kiterjeszthetjük a frontvonalat, fejleszthetjük haderÅ‘nk felszerelését vagy költséges technológiákba invesztálhatunk.
A készÃtÅ‘k több mint 200 különbözÅ‘ épületet és egységet Ãgérnek, szerephez jutnak változatos gyalogsági, nehéztüzérségi és mobilis egységek, felhÅ‘ket kettészelÅ‘ vasmadarak, melyek egyedi kepeségekkel (az egyes nemzetek is különbözÅ‘ bónuszokat élveznek) rendelkeznek. ÉleterÅ‘pontok hiányában egységeink tűzvonalból történÅ‘ kimenekÃtése után automatikusan regenerálódnak. Mindössze egyetlen „nyersanyagra" támaszkodhatunk hadjárataink során, hatalmas meglepetésre katonai vállalkozásunk működtetéséhez jelentÅ‘s pénzmagra van szükségünk, melynek mennyiségét raktárak felhúzásával gyarapÃthatjuk. A ropogós bankókat teherautók szállÃtják meghatározott útvonalakon, azonban vigyázzunk. minél messzebbre épÃtkezünk fÅ‘hadiszállásunktól annál tovább tart épületeink felhúzása. Ellenérdekelt partnerünk gazdaságát legegyszerűbben logisztikai láncolatának megnyirbálásával gyengÃthetjük, például tankjainkkal barikádot állÃthatunk a bankókat hordozó tehergépjárművek kijelölt útvonalán.
Montgomery és Rommel türelmetlenül várja
Többjátékos támogatásának köszönhetÅ‘en egyszerre nyolcan háborúzhatnak és késztethetik egymás édesanyját csuklásra, valamint kooperatÃv módban közösen megváltoztathatják a történelmet. A közeljövÅ‘ben részletesebb információkkal szolgálhatunk támogatott multiplayer módjáról és online funkcióiról. Összetett, ám mégis pofonegyszerűen elsajátÃtható stratégiára számÃthatunk a R.U.S.E. személyében, mely letisztult és áttekinthetÅ‘ kezelÅ‘felületével, háromszintes perspektÃvarendszerével és a megtévesztés, blöffölés művesztével képes újdonságokat csempészni kategóriájába. Hivatalos megjelenési dátum hiányában csak tippelni tudunk (2009 vége - 2010 eleje), szerencsére támogatott platformjait már leleplezték: PC, Xbox 360, PlayStation 3.