Bő 11 évvel ezelőtt még minden magára valamit is adó játékos gépén megtalálható volt valamiféle valósidejű stratégiai játék. Az teljesen mindegy volt, hogy zöldben pompázó űrkristályokért, csengő aranytallérokért vagy termékeny földekért ment a harc, a lényeg az volt, hogy legyőzzük a rivális hadurakat. A Rise of Nations iskolapéldája volt annak, hogyan kell olyan játékot készíteni, amely hónapokra leköti a játékosokat, és még egy évtizeddel a megjelenése után is akkora értéket képvisel, hogy megéri felújítani.
Puskalövés nélkül
Nem véletlenül utaltam arra korábban, hogy ez volt minden idők egyik legösszetettebb RTS-e, hiszen azon kevés valósidejű játékok közé tartozott, amelyekben megvalósíthattuk világhódító terveinket úgy is, hogy közben nem kellett őrült sebességgel hatalmas hódító hadseregeket felépíteni és átgázolni szomszédainkon. A területfoglalást sokkal agyafúrtabb módon is meg lehetett oldani, elégnek bizonyult okosan tologatni birodalmunk határait, és máris miénk volt a győzelem. A mesterséges intelligencia is jól teszi a dolgát, számtalan helyzetben okozott kellemetlen meglepetéseket a védtelenül hagyott települések megtámadásával. Kicsit zavart viszont, hogy szinte soha nem mérte fel a túlerő nagyságát, ész nélkül nekirontott a tüzérséggel megerősített hadseregemnek magányos gyalogosaival.
A változások kora
Maga az alapjáték nem sokat változott, főként, ha az egyjátékos részt nézzük. 18 nemzet öt különböző korban indulhat hódító hadjáratba. Meghódíthatjuk Indiát Nagy Sándor makedón harcosaival, eltiporhatjuk a felvilágosult Európa koronás főit Napóleon francia seregeivel, felfedezhetjük és leigázhatjuk az Újvilágot, felmelegíthetjük a hidegháborút, de akár az egész világgal is szembeszállhatunk. Az Extended Editionben az egyik legszembetűnőbb változás a HD-grafika jelenti, 1980×1200-as felbontásban élvezhetjük a csatákat új textúrákkal és egész képernyős élsimítással. Ez persze nem jelenti azt, hogy hirtelen ez lesz a grafikai csúcs, de bőven elég ahhoz, hogy minőségi megjelenésekhez szokott szemünk ne kapjon sokkot a 2003-as grafikai megoldásoktól. Az igazi megmérettetést a multi rész fogja jelenteni, mely megkapta a steames támogatást (ranked matches); lesznek remekbe szabott acsik, cserélhető kártyák és persze az elmaradhatatlan Twitch TV-támogatás is.
Hódítás kis bukkanókkal
A Skybox eddig már két klasszikus RTS-t is felújított, szóval nem lehet rájuk azt mondani, hogy kezdők lennének, de ettől függetlenül figyelemreméltóan csúnya hibákat képesek a játékban felejteni. Nagyon sokszor fagy a játék, a panaszok gombamód szaporodnak a fórumon. Nem kétlem, hogy a fejlesztők idővel kijavítják ezeket a hibákat, de egy tizenegy éves újrafeldolgozásnál kicsit érzékeny az ember ezekre a hibákra. Ráadásul még elég rendesen meg is kérik az árát a játéknak, a Rise of Nations (a Thrones and Patriots kiegészítővel együtt) 20 euróba (~6300 forintba) kerül a Steamen, ami azért nem kevés, főként ha figyelembe vesszük a steames akciók arcpirítóan alacsony árait.
A hibák ellenére (illetve bízva abban, hogy ezeket belátható időn belül javítják) ajánlom a játékot azoknak, akik szeretik ezt a stílust, és nem félnek egy kis retrótól annak érdekében, hogy emlékezetes élményt szerezzenek maguknak ebben a zseniális stratégiai játékban.