Áh, 2009, mily' kellemes év is volt az a játékiparban! Dübörgött a Wii, akkor jelent meg az Assassin's Creed II, a Minecraft első, még kezdetleges változata, a Batman: Arkham Asylum, és a Left 4 Dead 2. Akkor, 16 éves koromban kerültem hírezőként a GameStarhoz, de ennél jóval nagyobb visszhangja volt annak, hogy a Rockstar Games sok-sok év és megannyi sikeres GTA után egy új, nyílt világú akciójátékot készít: februárban bejelentették, hogy jön a Red Dead Redemption, ám aki rávetné magát, annak mindenképp szüksége lesz egy PlayStation 3-ra vagy Xbox 360-ra.
Mindig is jellemző volt a Rockstarra, hogy játékait először konzolokra adja ki, de addigra már rászokott a PC-s portok elkészítésére, játszható volt a platformon mindegyik GTA, ahogy a Bully vagy a Manhunt játékok is. Maradtak azért exkluzívok, mint a Midnight Clubok vagy a The Warriors (nem beszélve a Rockstar Games Presents Table Tennisről, amivel a GTA IV-nél használt RAGE motor debütált), ám mindenki arra számított, ha kisvártatva is, de jön a Red Dead Redemption PC-re.
Hogy valóban volt-e ez tervben akkor, azt csak Rockstar-dolgozók tudhatják - a játékiparban gyakran változnak az elgondolások. Nincs okunk kétségbe vonni mazur szavát, aki egy GS Live adásban valahol 2009-2010 környékén egy olyan, általa látott listára hivatkozott, amin a PC-s Red Dead is szerepelt - sokan láttunk sokféle listát már, hallottunk háttérben, csendben lezajló elkaszálásokat. Hogy csak egy papírra vetett sor volt-e ez a verzió, vagy valami ennél kézzelfoghatóbb, és bármelyik is, miért nem lett belőle előbb semmi, már nem számít: a Rockstar 2010-es játéka most, 14,5 évvel később PC-re is elérhető. Tényleg.
Igazán vad vadnyugat
A GTA V megjelenése előtt is tudtuk, hogy a Rockstar kívülálló, különleges, a saját útját járó fejlesztő-kiadója a játékiparnak, de ennek negatívumait csak most kezdtük látni igazán. Miután a Grand Theft Auto Online felfutott, és arra kellett minden erőforrás, látványosan háttérbe szorult minden más: a Red Dead Online ha teljesen meg nem is halt, csak annyira van jól, mint egy tuberkulózisban szenvedő bandita, a Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Editionben foglalt játékok a valaha volt legigénytelenebb remasterek közé tartoznak még úgy is, hogy sokat javítottak rajtuk megjelenésük óta, majd ezt tetézve sikerült úgy újra kiadni az első Red Deadet 2023-ban, a PlayStation 5 debütálása után három, a PS4 után 10 évvel, hogy még előbbin sem volt képes 60 fps-sel futni (az égnek hála ezt is patchelték azóta), és így is elkértek érte 20.590 Ft-ot.
Ezt látva nem vártunk csodákat a PC-s verziótól sem, amit hasonló bátorsággal áraztak be 49,99 euróra. A csomag persze tartalmazza az Undead Nightmare kiegészítőt is, de egészen vad lett volna, ha ezt nem csapják mellé - többjátékos mód viszont nincs, amint az az ilyen régi játékoknál lenni szokott, ezt inkább itt is elengedték, és nem is hibáztatjuk őket nagyon. A port részben a Double Eleven munkája, amely a Fallout 76-nál, a Minecraft Dungeonsnél, a Groundednél és a Rust konzolos változatánál is besegített, illetve ennek a csapatnak köszönhető a Prison Architect és a nemrég bejelentett, egészen egyedi BlindFire is; nem tapasztalatlanok a srácok, de nem is a portjaikról lettek ismertek, nehéz volt előre megmondani, mire számíthatunk.
Ahogy apáink mesélték
A teljesítményre szerencsére nem lehet panasz. Előbb megnéztük, mit kínál a játék egy Lenovo 7i-n, amiben egy Nvidia GeForce RTX 4090 és egy Intel Core i9-13900HX dolgozik, és hát mit ad az ég, olyan szépen hozta a 110-144 fps-t 2560x1600-as felbontás és Ultra beállítások mellett, HDR-rel, ahogy kellett (ebben a DLSS és az FSR felskálázási technológiák is segítenek). Éles textúrák, gyönyörű fények, sima, nem darabos animációk - nem is álmodhatnánk többről. Nyilván látszik, hogy ez egy 2010-es játék új kiadása, nem pedig egy remaster, és közelében sincs a minőség a második részének, de nem is élvezhetetlenül csúnya.
Ezt követően megnyomogattuk egy kicsit egy ROG Ally X-en, amin már Performance módban is elketyegett Highon, 45-50 fps-sel, és ezt Turbo módban sem múlta felül - de egy kézi konzolnál már ez is elfogadható, maga a tény, hogy bárhova magunkkal vihetjük, és nem kell a Switch szerény teljesítményét elfogadnunk, örömet okoz. Kora ellenére nem kifejezetten alacsony a gépigénye, de nem is elérhetetlenek a követelményei sem minimum, sem ajánlott szinten. Akinek erre igénye van, 21:9-es vagy 32:9-es felbontással is játszhat, és számos grafikai beállítást finomhangolhat, ha ezzel a játék is egyetért, és nem hiszi, hogy a játékos folyamatosan felfelé görget, még akkor is, amikor már kihúzta az egeret, ahogy nálam történt ez, meglepő módon csak és kizárólag a "Graphics" menüben. De hát az ilyen élmények miatt szeretjük a PC gaminget.
Gondolhatnánk, hogy aki tényleg nagyon akarta, már végigjátszotta a játékot konzolon, és biztosan sokan fanyalodtak erre az évek során, de egy igazi, régi vágású PC-s joggal ragaszkodik a billentyűzet-egér kombóhoz. Ez az irányítási mód is elérhető, mi több, tökéletesen használható és kényelmesen finomhangolható, úgyhogy akit a kontroller tartott vissza korábban, azt már ez sem állíthatja meg John Marston nagy kalandjának megismerésétől.
Már csak mobilokra kell kiadni
Őszintén örülök, hogy eljött ez a pillanat, hogy még az én életemben megvalósult a Red Dead Redemption PC-s változata. Megpróbálhatta volna egy remake vagy remaster formájában szintre hozni a Rockstar, ahogy például a Sony csapatai tették ezt a The Last of Us-szal vagy a Horizon Zero Dawnnal, de nem kell, hogy bárkit megállítson a nem túl korszerű látvány - ez még mindig az a játék, amibe Xbox 360-on és PS3-on beleszerettünk, sokkal jobb minőségben, mint ahogy akkor, azokon a platformokon játszhattuk. Változatlanul a 2010-es évek egyik legjobb játékát élvezhetjük, amit még ma is, akkor, amikor a jóval részletesebb, kidolgozottabb és tartalmasabb folytatása is elérhető már, ugyanolyan jó elővenni.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
Hogy van-e ez az élmény annyira kihagyhatatlan, hogy az ember rögtön kiadjon érte 50 eurót, avagy több mint 20 ezer forintot, már kétségtelenül vitatható, és ráerősít félelmeinkre és azokra a pletykákra, amik arról szóltak, hogy a GTA VI egy minden eddiginél drágább játék lesz. Az elmúlt évek fiaskói láthatóan nem rontották olyan mértékben a Rockstar Games megbecsülését, hogy ilyen meredek húzások ne menjenek át a játékosokon - aki 14 éve várja, hogy PC-n játszhassa a Red Dead Redemptiont, bizonyára akkor se gondolkodott volna sokat a vásárláson, ha még egy 10-est rádob a kiadó. Ha csak néhány tízezren vannak is ezzel így, mint ahogy a megjelenés hétvégéjének SteamDB-s statisztikái mutatták, már megérte a befektetett energia.
És hát tényleg az a helyzet, hogy bár sokat vártunk rá, a PC-s változat jelenleg a legjobb módja a vadnyugati kalandozásnak. Szépen fut asztali gépen, laptopon és PC-alapú kézi konzolon is, ha megvan hozzá a kellő vas, még szebben is, mint PS4-en vagy Xbox One-on, azon a két platformon, ahol eddig a legjobb volt (és még utóbbi esetben is csak a kicsit felturbózott 360-as változatot játszhattuk visszafelé kompatibilitással). Fantasztikus, hangulatos történet vár ránk 20-30 órában, emlékezetes karakterekkel és pillanatokkal, majd ha ezzel végeztünk, elmerülhetünk a modok kiapadhatatlan tárházában, és talán Thomas, a gőzmozdony is sínekre kerülhet végre ahelyett, hogy különböző bossok szerepébe bújva terrorizálna minket mindenféle soulslike-okban.