Nemrég a Rockstar Games egyik társalapítója, Dan Houser megosztott néhány érdekességet a Red Dead Redemption 2 fejlesztésével kapcsolatban. Többek között azt is elárulta, hogy a csapat egyes tagjai heti 100 órát dolgoztak a játékon. Mivel a játékiparban visszatérő probléma a fejlesztők túlhajtása, ezért pillanatok alatt nagy botrány kerekedett Houser szavaiból, aki később igyekezett helyesbíteni. Később ezt tetézte az egyik volt munkatárs beszámolója is, amit azért érdemes a helyén kezelni.
Ma számos tweet bukkant fel a közösségi hálón a stúdió dolgozóitól, akik bevallásuk szerint engedélyt kaptak arra, hogy szabadon, bármiféle következmények nélkül közölhessék a véleményüket. Az üzenetek összességében azt állítják, hogy a Rockstar North egy normális munkahely, ahol a vezetés támogatja a dolgozókat és senkit sem kényszerítettek vagy kértek heti 100 óra munkára, de volt, hogy tovább kellett maradniuk. Két programozó, Phil Beveridge és Vivanne Langdon például elmondták, hogy a legtöbb, amit dolgoztak egy héten, 50-60 óra volt, de ők maguk vállalták be egy határidőhöz közel. Többen megjegyezték, hogy ha túlórázniuk kellett, a Rockstar kifizette őket ezért.
Will preface this with a note about how this is my own personal experience at North, and things might not be the same at other studios or departments. I'm not part of those teams, so shouldn't try to speak for them. But overall, my experience working at Rockstar is a good one.
— Phil Beveridge (@philcsf) 2018. október 18.
Case in point: I know plenty of people who never do overtime, and leave on time every day to spend time with their family. One of those people has been working here for over 15 years.
— Phil Beveridge (@philcsf) 2018. október 18.
In the time that I've been at the studio, work practices have definitely improved. Crunch on Red Dead Redemption 2 has definitely been a lot better that it was on GTA V, where I was pulling a month of 70+ hour weeks (while being told by my boss at the time to go home...)
— Phil Beveridge (@philcsf) 2018. október 18.
I am asked, encouraged and expected to work overtime (both nights and weekends) when coming up to a big deadline. The most I've ever worked in a single week during my nearly-five years here has been 79 hours, but that was not recently.
— Tom Fautley (@noodle6491) 2018. október 18.
I do still enjoy my work, and I'm happy enough working here. But I think it should be better. I should stress that these are my personal feelings on the matter only.
— Tom Fautley (@noodle6491) 2018. október 18.
R* has granted permission for us to speak frankly about this issue on social media. I want to stress that this is is my uncurated personal opinion, I am not being compensated for this post in any way and am making it voluntarily. I'm only going to speak to my personal experience.
— Vivianne Langdon 🏳️🌈 (@viiviicat) 2018. október 18.
I'm "non exempt" so my overtime pay starts at 1.5x salary and scales to 2x after 8 hours of OT in a week or 12 hours in a single day, in accordance with California law. Also, I have only been asked to work on weekends once or twice in my entire time at R* on the Tools team.
— Vivianne Langdon 🏳️🌈 (@viiviicat) 2018. október 18.
(as an aside, everyone at R* has been incredibly kind and supportive of me as I continue on my own personal journey. I have always felt listened to, valued and respected by the team and this was not changed by my transition.)
— Vivianne Langdon 🏳️🌈 (@viiviicat) 2018. október 18.
Quite simply, I've loved working on #RDR2 more than any other project we've made. It's astounding. We work hard, but these tales of enforced 100hr weeks are completely untrue in my experience.
— Bean, J. (@B_3_A_N_) 2018. október 18.
My name is on Grand Theft Auto V and Red Dead Redemption 2. Lots of hard work and tough days went into both, but that's me pushing myself to do that. If it ever felt forced and expected, i'd just go contracting for one of the banks.
— PepsiPunk (@Pepsi_Punk) 2018. október 18.
Akad olyan is, aki szerint évekkel ezelőtt rosszabb volt a helyzet, ma már 50-55 órákat tölt a munkahelyen egy héten és imádja a munkáját, valamint a többieket, viszont vannak olyan ismerősei a cégnél, akik rendszeresen hajnalig bent maradnak melózni.
It is getting better, but it still absolutely happens. Normal crunch for me nowadays is more like 50-55 hours, and I've not personally had it as bad as other colleagues I know. I have several friends who have recently worked until the early hours of the morning many times.
— Hall🎃wain (@Ploddish) 2018. október 18.
I still love my work. I was admittedly surprised by how kind everyone here was when I joined - I guess I expected something else? Everyone here is lovely. But I hate when I hear colleagues tell me they stayed until 3am the night before, and feel the need to speak out about it.
— Hall🎃wain (@Ploddish) 2018. október 18.
Ezek alapján úgy tűnik, hogy a vádak meglehetősen túlzóak voltak és a cég senkit sem kényszerített arra, hogy heti 100 órát bent töltsön a munkahelyen, viszont a hosszabb túlórák bizony előfordultak. Persze ezt csak az tudhatja, aki ott dolgozik.