Mit tehet az ember, ha unja már a csapatást GRID-ben? Betölti mondjuk a MotoGP-t. És ha már két keréken sem az igazi? Akkor jön a Pure. A játék egész koncepciója egyedi és ötletes, bár nem teljesen új, hiszen a fejlesztÅ‘ Black Rock Studios korábban is csinált már hasonlót (csak akkor még Climax néven): a Pure alapvetÅ‘en egy versenyjáték, csak épp itt nem autókkal, motorokkal űzzük az ipart, hanem quadokkal. Aki ült már ilyen négykerekű micsodákon, vagy látta Å‘ket élÅ‘ben, tudja, hogy jó nagyokat lehet velük ugratni, fenn magasan a levegÅ‘ben pedig kifacsart mutatványokat lehet rajtuk/velük/alattuk/mellettük bemutatni, mielÅ‘tt visszazuttyannánk a jó öreg anyaföldre. Namost a Pure pont azért nagyon jópofa, mert megvan benne a versenyzés izgalma, a sebesség, a lökdösÅ‘dÅ‘ ellenfelek, mint mondjuk a GRID-ben, vagy egy NFS-ben, ugyanakkor elengedhetetlenek a jól elÅ‘készÃtett ugratások és a röptében bemutatott trükközések is, mint pl. a Tony Hawk sorozatban. Ráadásul mindkét részt megfelelÅ‘ minÅ‘ségben implementálták a T. fejlesztÅ‘k.
Thrillride
Három versenymód került a játékba, a körverseny, a sprint és a freestyle, elÅ‘bbieknél a gyorsaság a lényeg, utóbbinál nem számÃt, hanyadik vagy, a trükkös mutatványokért kapható pontokra, a szorzókra és a kombókra kell odafigyelni. A játék szÃve-lelke mindhárom módban a jobb alsó sarokban található „thrill bar", vagyis a „veszély-o-meter" sáv. Menet közben minden végrehajtott trükk növeli az ebben lobogó kékeszöld lángnyelvet, ami aztán üzemanyagul szolgál egyrészt a nitrózáshoz, másrészt fokmérÅ‘je az épp aktuálisan kivitelezhetÅ‘ trükkök szintjének. Ha nem nitrózzuk el ugyanis thrill-szintünket, hanem elkezdjük töltögetni, középtájon megkapjuk az addig használható alapszintű trükkök mellé az összetettebb, kettes szintű mutatványokat, csurig töltve a sávot pedig elérhetÅ‘vé válnak a hármas szintű, profi performanszok is. SÅ‘t, ha még ezután sem nitrózunk, túl is tölthetjük a thrill bart, hogy teljesen egyedi mutatványokra tegyünk szert, no meg arra a nem lebecsülendÅ‘ lehetÅ‘ségre, hogy nitrózhatunk az ugratók elÅ‘tt még akkor is, ha utána hármas szintű trükköket szeretnénk bemutatni.
A thrill bar nagyon kellemesen szinezi a játékélményt, hisz menet közben szinte mindig taktikáznunk kell vele. Egyrészt freestyle-ban - ahol a magasabb szintű, izmosabb trükkökhöz nyilván a thrillgyűjtögetés a kifizetődő - sem hanyagolhatjuk teljesen a nitrót, mert a nagyobb rámpa előtti nagyobb sebesség hosszabb és magasabb ugratásokat jelent, ami az összetettebb kombókhoz elengedhetetlen, ráadásul az ugratók mögött lebegő, különböző előnyöket garantáló tokeneket is a gyorsabbak teszik zsebre. Másrészt a körverseny és sprint módokban sem korlátozhatjuk figyelmünket pusztán a száguldásra, hiszen a létszükséges nitróhoz csak trükkök bemutatásával juthatunk hozzá.
2-2-2-3
Persze az összetett játékmenetnek van egy másik vonatkozása is: hogy ideális Ãven tarsuk a járgányt, megfelelÅ‘ lendülettel érkezzünk az ugratókhoz, combos kombókat mutassunk be stabil földreérkezéssel, és még a többiek elÅ‘tt is végezzünk, nem kevés zongorázást igényel a billentyűzeten (vagy thumbstick tekergetést a kontrolleren). Nemcsak a gáz, fék, jobbra, balra, esetleg kézifék, meg nitró gombokat kell használni: rajtuk kÃvül az elsÅ‘ és legfontosabb eszköz, amelyet a tutorial a fejünkbe ver, a „preload" lesz. „ElÅ‘töltéskor" emberünket az ugrató elÅ‘tt kissé begugoltatjuk (gomb lenyom), majd a megfelelÅ‘ pillanatban, lehetÅ‘leg közvetlenül az ugratást megelÅ‘zÅ‘en, elrugaszkodunk vele (gomb elenged). Attól függÅ‘en, hogy ezt jó ütemben végezzük-e, használjuk ki az adott rámpával nyerhetÅ‘ magasságot 100, 80, vagy mondjuk 50%-osan (a pontos értéket ilyenkor egy félkörÃves mutató jelenÃti meg). Ha minden klappol, és jó magasan úszunk a levegÅ‘ben, akkor jöhet a lényeg: a thrill barunk aktuális állásától függÅ‘en elérhetÅ‘ három trükkfokozat mindegyikét külön hot key-vel aktiválhatjuk, ám hogy pontosan milyen trükköt vesszük elÅ‘ tarsolyunkból, az attól függ, hogy ezzel párhuzamosan melyik irányba „húzzuk" quadunkat és karakterünket az iránygombokkal. A bemutatott trükköket külön gombokkal tovább variálhatjuk (extra pont), ha van idÅ‘nk, kitarthatjuk Å‘ket (extra pont), összefűzhetjük más trükkökkel (extra szorzó), ám arra is figyelnünk kell, hogy leérkezés elÅ‘tt legyen elég idÅ‘nk karakterünk súlypontjának elÅ‘re-hátra mozgatásával (ismét külön gombok) korrigálni quadunk helyzetét, Ãgy biztosÃtva a sima landolást. Ez Ãgy elsÅ‘re talán kissé soknak hathat egyszerre, ám megnyugtatok mindenkit: a Pure fejlesztÅ‘inek sikerült megtalálnia az „easy to learn, hard to master" szűk kis mezsgyéjét - a játék irányÃtását könnyű megtanulni, ám nehéz tökélyre fejleszteni. SegÃti továbbá életünket, hogy bukások után szinte azonnal visszaállÃt a versenybe a játék, ami akár túl nagy könnyÃtésnek is tűnhet, ám egy programban, ahol a felhasználó gyakorlatilag rá van kényszerÃtve a folyamatos nyakatekert és kockázatos mutatványokra, szerintem kifejezetten okos megoldás ez a játékmenet élvezhetÅ‘sége szempontjából.
Az igazán PC játék
Háttérsztorit és körÃtést minimálisat kapunk, a „World Tour" nevű kampánymód legelején kiválaszthatunk magunknak egy karaktert (a politikai korrektség jegyében minden rassz és nem képviselteti magát), akivel aztán belevetjük magunkat a való életbeli alkatrészgyártók által szponzorált versenysorozatokba. A versenyek folyamatosan nehezednek, az MI egyre agresszÃvabbá válik, meg gyorsabbá és cselesebbé. Ahogy haladunk elÅ‘re, szokás szerint nyitjuk meg az újabb pályákat, amelyeken oda és vissza mehetünk a sprint keretein belül, freestyle-kodni pedig a körversenypályák rámpákkal turbózott változatain fogunk.
Jópofa dolog a quadépÃtés is, hiszen a versenyek teljesÃtésével új alkatrészeket, és a már meglévÅ‘k fejlesztett változatait is elérhetÅ‘vé tesszük (~ unlockoljuk az upgrade-eket). A gépek épÃtésénél a váztól kezdve a kuplungtárcsán át az utolsó gázkarburkolatig mindent mi válogathatunk össze. Már az elején világossá válik, hogy érdemes a három versenytÃpusra (minimum) három különbözÅ‘ gépet épÃteni, és közben legalább nagyvonalakban odafigyelni a tulajdonságokra, mert egy trükközésre kihegyezett járgány érezhetÅ‘en megengedÅ‘bb a kifacsart földreérkezéseknél, mint a magas végsebességre és kezelhetÅ‘ségre beállÃtott versenyquad, amivel meg sprintezni nem szerencsés, hiszen ott inkább a gyorsulás és a nitróspalack mérete számÃt, nem pedig a végsebesség.
Közeli helyeken...
Mit is mondhatnék még a játékról: a fizika jól eltalált, érezni a járgányok tömegét versenyzés közben, a grafika szintén nagyon rendben van, a pályák karakteresek és kifejezetten hangulatosak, sÅ‘t, annak ellenére változatosak, hogy nem meglepÅ‘ módon mindegyiken porban-sárban-fűben-hóban, tehát offroad körülmények között kell csapatnunk. A világ számos pontjára ellátogathatunk általuk, az új-zélandi gleccserektÅ‘l az olaszországi hegyláncokon át az új-mexikói sivatagokig. Akárhol legyen is, minden pálya legélvezetesebb része a kötelezÅ‘en megtalálható irreálisan nagy óriásugrató: nomen est omen, az óriásugratók óriási élményt nyújtanak, amikor megfelelÅ‘ lendülettel, jól elkapott „preloadinggal" rájuk hajtunk: a kerék alól kifut a talaj, nyit a kamera, motorhang elhalkul, beúszik a szélzúgás és füldugó effekt... Az egésznek amolyan bullet-time érzete van, amÃg vissza nem csapódunk a földre, és fel nem hangosodnak a normál zajok megint.
Mindezek mellett a tálalás is profi, érzÅ‘dik, hogy szöszöltek a játékkal, nem egy B kategóriás garázsprojekt a Pure: az egésznek egységes - és nagyon stÃlusos - arculata van, a hangmérnököket is jól megfizették, az effektek teltebbé válnak a szűk csatornákban, illetve ellaposodnak a nagy tereken. Jó a soundtrack is, a narrátor profi és mindent kommentál, amit kommentálni kell, a könnyebb belerázódást pedig nemcsak a rövid ám velÅ‘s tutorial mód segÃti, hanem videók is, minden lényeges dologról.
Amiért csapkodtuk a kormányt
Végül nézzük meg, mibe köthet bele a szÅ‘rÅ‘s szÃ... szóval lássuk a negatÃvumokat. A kamerakezelés nem a megszokott sémákat követi, a quadok ide-oda imbolyognak a képernyÅ‘ alján, miközben a kamera csak nagyvonalakban követi mozgásukat. Meg lehet szokni, de néhány esetben nem látszik, hol is van a merre.
Zavaró továbbá, hogy bár alapvetÅ‘en jól kitesztelt pályákat kapunk, de néhány tereptárgy még Ãgy is képes „beakasztani" a gépünket - túl nagy gondot nem jelent a dolog, hiszen szinte azonnal visszapakol bennünket a program a pályára, szimplán csak idegesÃtÅ‘, ha megtörténik.
Plusz ilyen helyzetekben ötlik szembe, hogy a magasabb géposztályokba lépve a játék fizikája egyre gyengébben modellezi az alacsony sebességű haladást: ha beakadunk valahová, quadunk furán „nyúlóssá", irányÃthatatlanná válik, fÅ‘leg, ha kezelhetÅ‘ségére kevés pontot raktunk - ilyenkor kifejezetten kellemetlen feladat lehet vele újra irányba állni.
Ha nagyon kekeckedős hangulatban lennék, akkor belekötnék a sérülésmodell teljes hiányába is, de egyrészt nem vagyok abban, másrészt a játék jellegéből kifolyólag országos baklövés lett volna bármi ilyet implementálni, úgyhogy haladjuk is tovább a végső értékelés felé...
Quad demage
A néhány negatÃvum ellenére a játék a hónap meglepetése volt számunkra. A marketing gépezet valahogy nem kapta fel igazán, vagy ha fel is kapta, útközben valahol elejtette, ám kár lenne elsiklani felette, mert a Pure üdÃtÅ‘en frissÃti a megszokott körözgetÅ‘s versenyjátékok palettáját, ráadásul nagyon jól átgondolt formában, élvezetes, néha élményszámba menÅ‘ játékmenettel, profin kidolgozva. Napokra képes lekötni az embert, sÅ‘t, állÃtom, aki nagyon rákattan, hetekig ellesz vele (nálunk a szerkiben a GRID-es drift pontvadászatot annak rendje s módja szerint leváltotta a Pure freestyle módja), annál is inkább, mert a Black Rockos srácok a „freeride" elnevezésű online-exkluzÃv játékmóddal a szavatosság terén is domborÃtottak. Semmi játéktörténelmi pillanat, de egy kifejezetten jó játékot hagy ki az, aki nem nézi meg magának a Pure-t.