Folyamatosan urbanizálódó világunkban a legtöbb játékos nem azzal tölti a napjait, hogy hajnal négykor felrántja a gumicsizmát, bepattan a traktorba, felcsatolja az akkor éppen aktuális művelőeszközt, és irány a földterület. Ám virtuálisan mégis nagyon sokunkat érdekli a mezőgazdaság, amit eddig leginkább a Farming Simulator éppen aktuális részei hivatottak kiszolgálni, és bár néha felbukkantak vetélytársak, nem különösebben veszélyeztették az egyeduralmát. Ezen az állapoton kíván változtatni a Pure Farming 2018, amelynek fejlesztői meglehetősen komoly ígéretekkel próbálták felkelteni az érdeklődést, megtámogatva ínycsiklandó előzetes videókkal.
A föld, a fű és a nyulak
Tényleg nagyon jó a játék abban, hogy a mezőgazdaság összes fontosabb ágazata jelen van benne, így tehát nem csupán a szántóföldi növénytermesztés és a nagyobbacska (értsd: szarvasmarha) haszonállatok tenyésztésében merül ki a dolgunk, hanem megjelennek a baromfik és még a nyuszikák is, valamint gyapjas barátaink, a juhok. Sőt, akinek ez sem lenne elég, annak ott az üvegház, amelyben zöldségféléket tudunk nevelgetni, amennyiben rájövünk, hogyan kell, illetve a gyümölcsös. Akad még továbbá több ország is, így a németeknél, az olaszoknál, a tengerentúlon, Japánban és Kolumbiában áldozhatunk gazdálkodási fétisünknek, ami azt is jelenti, hogy totál eltérő kultúrákkal lesz dolgunk. Míg Európában a jellemző gabonafélék és a szőlő képviselteti magát, a Távol-Keleten egy leginkább robikapából és pársoros vetőgépből álló rizsföldön tehetjük próbára képességeinket, a valamikori Eldorádó földjén pedig kávé- és kenderültetvények hozzák a megfelelő jövedelmet. Ez azért jó, mert a változatosság adott, és ha a közönség befogadja a játékot, akkor a későbbiekben biztosan bővül még a repertoár a felhasználói tartalmakkal.
Gazda szeme hizlalja a jószágot
Mivel a szántóföldi feladatokat elég jól ismerik a szegmens rajongói, koncentráljunk első körben az állatokra, amelyek közül a csirkékre nem kell különösebben sok figyelmet fordítani. Őket igazából csak be kell telepíteni, majd pedig, ha felnőttek, kiszedni alóluk a tojást (a nyulak alól nem, kivéve húsvétkor), aztán még mielőtt elérkeznének az idős korba, eladni őket a vágóhídnak, hogy ezzel is pénzt hozzanak. A barik és a bocik sem problémásak, arra kell ügyelni velük kapcsolatban, hogy mindig legyen előttük kaja, és ne álljanak nyakig a saját piszkukban. A játék egyébként napokban méri a fejlődési fázisokat, ami azt jelenti, hogy például a naposcsibéből három játékbeli 24 óra alatt válik tojó, de arról, hogy melyik jószágnak milyenek az életciklusai, a súgóból nyerhető megfelelő információ. Azért fontosak ők, mert nem igényelnek állandó törődést, cserébe tűrhető mennyiségű pénz nyerhető ki belőlük, amivel adott esetben foltozgathatjuk költségvetésünket.
Gazdászok, gazdászok! Tiriri gazdászok!
Kezdéskor több lehetőségünk is van arra, hogy belevessük magunkat a mezőgazdaság szépségeibe, így indíthatunk szabad gazdálkodást, vagy nekironthatunk a kihívásoknak attól függően, hogy mennyi időnk van. Utóbbiban ugyanis különféle feladatokat kell megoldanunk, amelyek csak egy-egy részegységét ölelik fel a munkafolyamatoknak, így például megadott idő alatt kell bizonyos mennyiségű gabonát betakarítani, rizst vetni, kendert aratni, kávét szüretelni stb.
Apró probléma, hogy ezeknél a feladatoknál a nálunk járt verzióban nem lehetett menteni, holott elég időigényesek, hiszen simán előfordul, hogy egy-egy kihívás 30-60 perc körüli időtartamot ölel fel, emiatt tényleg csak akkor érdemes nekikezdeni, ha van rá szabad kapacitásunk. A szabad játéknál nincsenek megkötések, pusztán csak azt kell megadnunk, hogy hol szeretnénk kezdeni, és mennyi pénzből, amivel kapcsolatban azt javasoljuk, hogy ne legyetek szívbajosak, nyugodtan állítsátok be a legnagyobb induló pénzmennyiséget, mert így lesz a legkönnyebb boldogulni.
Bármelyik verziót választjuk is, azonnal látni, hogy csupa licencelt erő- és munkagép áll rendelkezésünkre, így többek között Zetorokkal végezhetjük a melót, és Mitsubishi L200-zal járhatjuk a határt, ami rendkívül becsülendő, és az is kijelenthető, hogy kinézetük sem rossz, bár ahogy a hasonló címeknél megszokhattuk, a belső nézet kidolgozottsága inkább csak funkcionális, semmint cizellált mestermű. Összhatásában egyébként is elmondható, hogy a grafika jó közepes, mert bár amit látunk, nem csúnya, érdekes módon az előzetes videókban mintha szebb lett volna.
Vakbarázda, árvakelés
Habár egészében véve a Pure Farming 2018 egész szórakoztató, és hosszú időn keresztül leköti a játékost, messze nem hibátlan termék, illetve sajnos az a helyzet, hogy pont a legfontosabb ígéreteket nem sikerült megvalósítaniuk a fejlesztőknek. Egyrészt amikor még csak híreket hallottunk róla, már akkor azt mondták, hogy a fizika nagyon ott lesz, ehhez képest a szántóföld tulajdonképpen csupán a textúráját változtatja, de nem döcögünk rajta ide-oda, nem nyel el minket a mélyszántás. Amikor pedig víztartályt kapcsolunk fel utánfutónak, az ugyanúgy mozog, mint előtte a traktor, és nem úgy, mintha különálló egység lenne. Nem hiba, de gyakorlottabbaknak talán probléma lesz, hogy az irányítás túl egyszerű, tehát bármit akasztunk a traktor mögé, automatikusan belövi magának a művelési sebességet, és ugyanez igaz a betakarítógépekre is.
Baromi idegesítő továbbá az is, hogy ha a legtöbb fejjel rendelkező ekét vagy a legszélesebb vontatott permetezőt aggatjuk fel, akkor egyszerűen nem tudjuk annyira távolítani a külső kamera képét, hogy lássuk, mekkora távolságot fog le művelőeszközünk. Így pedig óhatatlanul nagy átfedésekkel fogunk dolgozni, vagy éppen műveletlenül maradnak részek. Olyan is volt, hogy beálltam a mosóba egy szép nagy kultivátorral, de hiába küldtem rá a nagynyomásút, nem takarította le a sarat. Gyakorlatlanok biztosan morogni fognak azért is, mert nem egészen egyértelmű, hogy milyen beavatkozáshoz milyen művelőeszköz szükséges, és néha jelen sorok írója is úgy érezte, ha nem ilyen jellegű diplomája lenne, erősen bajban volna. Oké, a játék súgója sok dologban segít, ebben azonban pont elég szűkszavú. Ha már itt tartunk, a juhok kimaradtak a leírásból, így egyáltalán nem derül ki, hogy velük mit is kellene csinálni, és hogyan tudjuk a gyapjújukat pénzzé tenni.
Mindent egybevéve elmondható, hogy egyáltalán nem rossz a PF 2018, de - bár ez viccesen fog hangzani - rendkívül árkádos fizikája és nyilvánvaló hiányosságai okán a Farming Simulator sorozatnak felesleges lenne remegő térdekkel attól rettegnie, hogy itt az új király.