Már korábban is voltak battle royale játékok, ám egyik sem volt olyan elképesztően sikeres, mint a PlayerUnknown's Battlegrounds, ami megállás nélkül menetel előre, épül-szépül, ráadásul folyamatosan növekszik a játékosbázisa is. Nem csoda tehát, hogy a játék sikere megihletett másokat is, köztük az Epic Games csapatát, akik a Fortnite startja után nem sokkal elindították a Fortnite Battle Royale-t, mely szinte egy az egyben másolja a PUBG-t. Balhé is volt már az ügy kapcsán, mert a játékosok túl sok hasonlóságot véltek felfedezni a két cucc között, úgyhogy most itt az idő, hogy mi is beleássuk magunkat egy kicsit a dologba és jól megmondjuk a tutit.
Először is: mi az a battle royale?
Ha a hivatalos definíciót nézzük, akkor egy olyan harc, melyben kettőnél többen vesznek részt, és az győz, aki utoljára talpon marad. Viszont a játékokban látható koncepció Takami Kósun 1999-ben megjelent, Battle Royale című regényéből származik, amiben a szereplők élet-halál harcot vívnak egy szigeten, és már manga, illetve film is készült belőle. A műfajban alapvető elemnek számít még, hogy mindenki minimális felszereléssel kezd.
Az ismeretlen játékos csatamezeje
Brendan Greene, avagy PLAYERUNKNOWN nevéhez köthető a műfaj bevezetése a játékvilágba, ugyanis ő volt a kitalálója az Arma 2 DayZ Battle Royale módnak, később pedig a H1Z1: King of the Kill-en dolgozott, ám végül úgy döntött, hogy saját játékot készít magának, és a Bluehole Studio asszisztált is a dologban. A PlayerUnknown's Battlegrounds koncepciója rémegyszerű: adott 100 játékos, akik egy repülőből kiugorva leejtőernyőznek egy szigetre, majd indulhat is a küzdelem. Személyre szabhatjuk karakterünket, és még azt is kiválaszthatjuk, hogy egyedül, ketten vagy négyfős csapatban, illetve FPS/TPS vagy kizárólag FPS nézetben akarunk belevágni a kalandba. A meccs kezdete előtt egy kisebb szigetre kerülünk az összes többi játékossal együtt, ahol kedvünk szerint üthetünk-vághatunk mindenkit, ugyanis senki nem sebződik, majd egy perc leteltével már a repülőben találjuk magunkat, és szélsebesen száguldunk a csatamező felé.
Mivel teljesen üres kézzel érkezünk meg a harctérre, első és legfontosabb feladatunk az, hogy felfegyverkezzünk, és mivel az óriási pályán rengeteg épületet, köztük lakóházakat, panelokat, hangárokat, sőt, még iskolát és rendőrséget is találunk, bőven akad felfedeznivaló. Érdemes is sok helyre benézni, mert ha szerencsénk van, igazi kincsekre bukkanhatunk. Ha nincs, olyan helyre nyitunk be, ahol valaki már járt vagy épp tábort vert. Számos lőfegyver, köztük pisztolyok, gépkarabélyok, puskák és shotgunok állnak rendelkezésünkre, illetve különböző védelmi értékű sisakokat és golyóálló mellényeket is magunkra aggathatunk. Az egyes csúzlikat távcsővel, hangtompítóval és sok más kiegészítővel módosíthatjuk, amiktől jóval hatékonyabbá válnak. Emellett persze akadnak még ütőfegyverek is, mint például a legendás serpenyő, de különféle gránátokat is találhatunk. Egy-egy összetűzés után kötszerekkel gyógyíthatjuk magunkat, az energiaital és a fájdalomcsillapító pedig folyamatosan tölti vissza életerőnket, amíg el nem múlik a hatása. Érdemes lehet öltözékünket is cserélgetni, ha találunk egy-egy jobb ruhadarabot, mert ugyan semmilyen bónusszal nem jár a dolog, de sokat segíthet a jól kiválasztott ruházat, ha épp rejtőzködnünk kell valahol.
Miután megvannak a szükséges dolgok, és még nem lőttek szitává a többiek, akkor kezdődhet a taktikázás és az igazi móka. Sokféle módon játszhatjuk a PUBG-t, vadászhatunk a többiekre, hisz minden ölés után növekszik a meccs végén kapott pontok mennyisége, de akár ravaszak is lehetünk, és kerülhetjük a harcot, hogy aztán váratlanul csapjunk le ellenfeleinkre. A szigeten lévő autók, terepjárók, motorok és motorcsónakok is sokat segítenek a túlélésben, hisz a segítségükkel gyorsabban közlekedhetünk, de akár a taktikánkba is beépíthetjük ezeket a járműveket. A lényeg, hogy mindig időben beérjünk a térképen látható körbe, ami bizonyos időközönként zsugorodik, és a kívül lévő játékosok folyamatosan sebződnek, így általában nincs arra lehetőségünk, hogy letelepedjünk valahol és várjuk a gyanútlan áldozatokat. Az egyre csökkenő harctér végül olyan kicsi lesz, hogy már nincs hová elbújnunk, de ha ügyesen vesszük a végjáték akadályait és kilőjük utolsó ellenfelünket is, megjelenik a "Winner Winner Chicken Dinner" felirat, ami a győzelmet jelzi. A meccsek végén a teljesítményünktől, tehát az ölések számától és a helyezéstől is függően kapunk egy adott mennyiségű pontot, amiből aztán ruhadarabokat tartalmazó ládákat vehetünk.
A PUBG egy szórakoztató játék, ezért nem is meglepő, hogy hónapok alatt a Steam legnépszerűbb játékává lépett elő, azonban korai hozzáférésű címként sajnos számos hiba rondít bele az élménybe, és még bőven van mit csiszolni rajta, mielőtt késznek lehetne mondani, vagy sikeres e-sport játék lehetne belőle. Az Unreal Engine 4 szép látványt kölcsönöz a Bluehole alkotásának, és a fejlesztők is elszántnak tűnnek, tehát jó úton halad a PUBG, hogy még ennél is sikeresebb legyen. Azonban könnyen lehet, hogy új kihívója akadt a játéknak, egy 30 dollár helyett teljesen ingyenes, hasonló elemekkel operáló cím képében, ami már a megjelenése idején remekül teljesített.
A ring másik végében a Fortnite
Az Epic Games játéka rengeteget merít Brendan Greene játékából, ám ennek ellenére mégis tud újat mutatni. A Fortnite az Epic Games legfrissebb túlélős mókája, amiben barátainkkal együtt kell megküzdenünk a hullámokban támadó szörnyekkel, miközben bázist építünk, felfedezünk, gyűjtögetünk és craftolunk. Nemrég pedig kapott egy új módot, ami a korai hozzáférésben lévő, fizetős alapjátékkal szemben teljesen ingyenes mindenkinek, Mac-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra is elérhető PC mellett, és olyan egyedi elemekkel dobja fel az egymás elleni harcot, mint például az épületek és egyéb objektumot rombolhatósága, illetve az építkezés.
A Fortnite Battle Royale-ban minden meccsen egy véletlenszerűen választott karaktert kapunk, tehát egyelőre még nem alakítgathatjuk hősünket, de ezt leszámítva szinte ugyanúgy indul egy meccs, mint a PUBG-ben. Először egy elkülönített helyen várjuk a játékosok megérkezését, majd felkap a fuvar, ami repülő helyett ezúttal egy Battle Bus nevű, hőlégballonra szerelt busz, amiben folyamatosan dübörög a zene és a jelek szerint könnyedén elfér benne a 100 játékos. Az ejtőernyőt egy úgynevezett glider helyettesíti, amit kedvünk szerint ki-be nyitogathatunk, amíg elég messze vagyunk a talajtól, így egy kis ügyeskedéssel pont arra a helyre érkezhetünk, amit kinéztünk magunknak a levegőből. A sziget kisebb, mint a PUBG csatatere, ám ez is változatos, megfordulhatunk farmokon, emeletes házakban, de akár egy benzinkútra is benézhetünk a legendás loot reményében, ami bizony nem árt, mert az elején mindössze egy csákányunk van, amivel üthetjük a többieket vagy bonthatjuk a környezetet.
Ebben a játékban is kutakodással kezdjük a meccset, ám sajnos nem fogjuk azt érezni, hogy jól jönne egy extra hátizsák, mert az Epic Games nem áraszt el minket zsákmánnyal, legalábbis velem ritkán fordult elő az, hogy egy házban egynél több használható dolgot találtam volna. Fegyverekből itt is akad bőven, a pisztolytól kezdve a gépfegyveren és a fél-automata shotgunon át egészen a mesterlövész puskáig mindenfélét szerezhetünk, ráadásul ritkaság alapján is kategorizálva vannak a csúzlik, így például egy egyszerű Common fegyvert bármelyik házban találhatunk, de a sokkal erősebb Legendary távcsöves puskára már nehezebb lesz rábukkannunk. Hasonlóan működik ez a skála, mint az MMO játékok esetében, ráadásul az egyes fegyverek esetében még olyan tulajdonságokat is megmutat az inventory, mint a DPS vagy a kritikus találat esélye. Kiegészítőket nem pakolhatunk puskáinkra, ruháinkat sem cserélhetjük, viszont kötszer és elsősegély doboz itt is van, a sisak és golyóálló mellény védelmét pedig egy különleges kék ital pótolja, ami extra páncélt, vagyis ellenállást ad karakterünknek. Ha pedig csilingelő hangot hallunk, az nem azt jelenti, hogy valaki fejbekólintott minket, hanem azt, hogy a közelben el van rejtve egy láda, amit érdemes megkeresni és kinyitni, mert általában tele van mindenféle jósággal. Viszont akad a Fortnite Battle Royale-ban egy olyan dolog, ami a játék sajátja, és nincs a PUBG-ben: az építkezés.
Csákányunkkal, de akár bármelyik fegyverrel is kedvünkre lebonthatunk szinte minden objektumot a pályán, így ha például épp azt látjuk, hogy valaki beszalad egy házba, nem kell utána mennünk, egyszerűen csak elpusztíthatjuk a falakat vagy az egész épületet, és máris nem lesz hová bújnia áldozatunknak. A járműveket nem tudjuk használni, viszont azokat is feldarabolhatjuk, tehát a talajon kívül gyakorlatilag mindent szét lehet bontani, majd az így kinyert fából, vasból és téglából aztán saját építményeket húzhatunk fel. Külön menüje van az építkezésnek, aminek köszönhetően kiválaszthatjuk, hogy mit akarunk létrehozni, milyen anyagból, és még forgatni is lehet az egyes elemeket. Ha időnk engedi, és a közelben ellenség sincs, akkor akár egy egész bázist összedobhatunk magunknak, emeletekkel, lépcsőkkel. Azonban jobban tesszük, ha folyamatos mozgásban maradunk, mert a PUBG-hez hasonlóan itt is működik egy olyan rendszer, ami megakadályozza, hogy egy helyben ücsörögjünk. A Fortnite-ban is zsugorodik egy kör, amin kívül szörnyű vihar tombol, ezért nagyon nem ajánlott ott tartózkodni, mert értelemszerűen árt az egészségünknek. Ez nagyjából annyit jelent, hogy szép lassan kicsinál minket a pálya.
A PUBG-vel szemben a Fortnite-ban csak TPS nézetben játszhatunk, de harc közben ez nem zavaró, mert viszonylag ritka az, hogy kiélezett harc alakuljon ki egy szűk folyosón vagy szobában, a legtöbbször inkább a távolból vagy a pusztában fogunk egymásra lövöldözni. Taktikák tekintetében az Epic játékában is játszhatunk agresszívan, megpróbálhatunk kiiktatni mindenkit, akivel csak találkozunk, és javarészt ez a módszer ajánlott, ugyanis a játék élénk színei miatt elég nehéz beleolvadnunk a környezetbe, illetve az épületek sem olyan tágasak, hogy elrejtőzhessünk bennük. Ha pedig saját bázist építünk valahol, az eléggé szembetűnő lehet a tapasztaltabb játékosok számára, akik már csak a biztonság kedvéért is valószínűleg darabokra szedik menedékünket. Építkezéssel vagy a pályán elszórt gumiabroncsokról felpattanva könnyen eljuthatunk egy magaslati pontra, ahonnan körbenézve jó rálátásunk nyílik a csatamezőre. Csak vigyázzunk, hogy ne legyünk sokáig fedezék nélkül, mert ahogy a PUBG-ben, úgy a Fortnite-ban is akármikor megláthat minket valaki, és ha nem tudjuk, honnan zúdul ránk az áldás, az bizony kellemetlen tud lenni.
Összességében tehát a Fortnite Battle Royale is jó móka, alapvetően könnyű beletanulni, és ha előtte már játszottunk a PUBG-vel, akkor még egyszerűbb lesz megszokni a játékmenetet. Én nem igazán találkoztam bugokkal a meccseim során, eleinte ugyan elég lassú volt a matchmaking, de aztán a játékosszám növekedésével ez a probléma is megoldódott. A Bluehole alkotásához hasonlóan a Fortnite-ot is az Unreal Engine 4 hajtja, azonban a különleges stílusú látványvilágnak köszönhetően közel sem akkora a gépigénye, mint az előbbinek, így azok is gond nélkül élvezhetik, akik nem tudják megfelelően futtatni az egyelőre még elég optimalizálatlan PUBG-t. Az Epic Games számos extrával tervezi feldobni a játékmódot, és bizony szükség is lesz új tartalmakra, ha a srácok hosszútávra terveznek és meg szeretnék tartani a játékosokat.
Choose your destiny!
A PUBG remek játékmenettel rendelkezik, hosszú órákig képes a téma iránt érdeklődőket a képernyő elé szegezni, és annak ellenére, hogy könnyű beletanulni, egészen mély és részletes taktikai elemekkel operál, hisz nem mindegy, hogyan pozícionáljuk magunkat a pályán, milyen kiegészítőkkel turbózzuk fel fegyvereinket vagy épp mennyire használjuk ki a környezet adta lehetőségeket. A bugok és az esetlegesen előforduló csalók ronthatnak a játékélményen, de a fejlesztők igyekeznek orvosolni a hibákat, és az anti-cheat is jól működik. Én például még egyetlen gyanús játékossal sem találkoztam, de lehet, csak jól titkolták. Egy kis optimalizálás, jó pár hibajavítás, néhány újdonság, és a megjelenés idejére a PUBG még nagyobb sikereket érhet el.
A hasonlóságok ellenére a Fortnite Battle Royale játékmenete jóval egyszerűbb, tapasztalataim alapján a taktikázásnál sokkal fontosabb a jó célzás, illetve az, hogy milyen gyorsan tudjuk kezelni a helyzetet, ha a semmiből elénk ugrik egy másik játékos. Persze az építkezés ad egyfajta mélységet az egésznek, akár az egész játékstílusunkat meghatározhatja a dolog. Azonban egy erősebb fegyver vagy egy gránát pillanatok alatt törmelékké redukálhatja még a szívósabb építményeinket is, úgyhogy nem lennék meglepődve, ha a statisztikák a jövőben azt mutatnák, hogy gyakrabban nyer az, aki nem építkezik, hanem csak vadászik a többiekre. A kissé rajzfilmes grafikának is megvannak az előnyei, hisz így a legtöbb gépen sokkal gördülékenyebben fut a játék, ami egy kompetitív cím esetében nagyon fontos, és az igényesen megalkotott egyedi látványvilág mindig jól mutat.