Nem tegnap kezdték el tervezgetni az Oddworld: Soulstormot, aminek az eredeti koncepció szerint még a címe is teljesen más lett volna. Lorne Lanning, az Oddworld Inhabitants társalapítója, és az eredeti második epizód, vagyis az Oddworld: Abe's Exoddus rendezője még 2015 áprilisában jelentette be, hogy a második rész teljes remake-je lesz a csapat következő dobása. Ekkor még Oddworld: Twice Ze Flavor cím mellett kezdődtek el a munkálatok, hamar kiderült azonban, hogy jóval többet szeretnének szállítani egy egyszerű remake-nél.
Az Oddworld: New 'n' Tasty folytatásaként megjelent Soulstormot pedig tényleg sértés lenne a remake kifejezéssel illetni, a belefektetett munka bőven túlmutat ugyanis ezen. Ez az 1998-as Oddworld: Abe's Exoddus teljes újragondolása, és oly mértékű bővítése, amire ritkán van példa az iparban. De ez persze még önmagában nem garancia a sikerre.
Mudokonmentő-akció
Kalandunk pontosan ott folytatódik, ahol a 2014-es Oddworld: New 'n' Tasty végén elbúcsúztunk a főhőstől, Abe-től, és 300 megmentett fajtársától. Megpróbáltatásaik azonban még korántsem értek véget. Maga a játékmenet az alapokat tekintve a régi: a szerencsétlen, nagyjából egy lemming túlélőképességeivel és életösztönével rendelkező mudokon pajtásokat kell úgy terelgetnünk a szinteken a biztonságot jelentő portálok felé, hogy lehetőleg egy se harapjon közülük fűbe. Ez kifejezetten fontos feladat, ha nem mentjük meg őket, csak átrohanunk a szinteken, akkor nemcsak egy másféle, szomorú befejezést kapunk, hanem elzárjuk magunkat az utolsó két extra pályától is - alapból 15 pályát tartalmaz a játék, ez egészülhet így még ki kettővel, utóbbiak feloldásához az összes mudokon 80%-át meg kell mentenünk.
Márpedig a mudokonok megmentése cseppet sem lesz könnyű feladat. A Magog Cartel és a gonosz glukkonok nem adják fel, amíg nyakon nem csípik Abe-et és a több kék-zöld együgyűt, ebben pedig természetesen most is segítségükre lesznek a végtelenül idegesítő sligek. Ezer és egy halál vár ránk a kaland során, legalább annyiszor elhullik majd szegény Abe, mint ahányszor a "YOU DIED" feliratot az arcunkba tolja egy Dark Souls epizód.
A hatalmas különbség az, hogy ebben a játékban botlásainkat általában önfeledt nevetés követi ahelyett, hogy a tévé felé repülne a kontrollerünk. A Soulstorm ugyanis végtelenül mókás, és azon is csak nevetni lehet, hogy pillanatnyi ügyetlenségünk miatt Abe a rövidebbet húzza. Ehhez nagyban hozzájárul a játékosbarát checkpoint-rendszer is, bőkezűen bántak a fejlesztők a mentési pontokkal - fura megoldás mondjuk, hogy ezekre nem lehet "rámenteni", emiatt kicsit bonyolultabb lesz visszaszaladni elhagyott dolgokért.
A gyűjtögetés kifejezetten fontos aspektusa a Soulstormnak, megéri mindenhová bekukkantani, hogy a lehető legtöbb crafting alapanyagot bezsebelhessük. Nagyon hasznos mütyüröket pattinthatunk így össze, a bombáktól egészen a lángszóróig. Abe még sosem vette fel ennyire hatékonyan a harcot a sligekkel, ám sajnos az ostoba MI és a bosszantó bugok ellen még ő sem küzdhet eredményesen.
Agyatlan mudokonok
Értem, hogy nem a mudokonok a legélesebb kések a fiókban, de ezek az oktondi zöldségek sokszor tényleg úgy viselkednek, hogy azt senki sem fogja nekem bemesélni, hogy ez koncepció, és direkt buták a fajtársak. Egészen egyszerűen hiányzik pár fogaskerék az MI-ből, és ez különösen azért fontos, mert nagyon is életben kell tartanunk ezeket a jószágokat, ezért ha saját ostobaságuk miatt bedarálja őket egy csapda vagy a gaz ellen, tölthetjük szépen vissza a legutóbbi mentést.
Ugyanez igaz a bugokra is, melyekből nem kevés akad a bosszantótól a hajmeresztőig. Dicséretes, hogy a már felfedezett hibákra külön felhívták az alkotók a figyelmünket a teszt előtt, sőt kifejezetten kérték, hogy említsük meg mindet, most viszont már felesleges kitérni rájuk, mivel ezeket teljes mértékben javították. Akad azonban még sok olyan apróbb hiba, amit orvosolni kell. Szerencsére a sűrűn elhelyezett checkpointok miatt nem annyira fájdalmas, ha belefutunk egy olyan buktatóba, ami meggátolja a továbbhaladást.
A hivatalos kommunikáció szerint az Oddworld: Soulstorm egy 2.9D-s platformjáték, ez a fura számozás pedig tökéletesen lefedi azt, ami a szemünk elé tárul. Bár valójában egy 2D-s rendszerben mozgunk, ügyes grafikai trükkökkel, pazar látvánnyal, és folyamatosan pörgő-forgó, dinamikus környezettel azt az érzetet keltik az alkotók, hogy szinte már egy 3D-s világban mozgunk. Szinte. Vizuális téren mindenesetre tényleg csodálatos a játék, különösen akkor szembetűnő mindez, ha emlékszünk még az eredeti Oddworld: Abe's Exoddusra.
Valószínűleg nagyrészt a nosztalgiafaktor fogja eladni a Soulstormot, de a játék minden hibája mellett önmagában is megállja a helyét, és kellemes, nagyjából 15 órás kalandot kínál azoknak, akik kedvelik a kifejezetten nehéz platformjátékokat. Nem tudni, hogy mi lesz az újragondolt Oddworld kvintológia sorsa, de nagyon reméljük, hogy nem hal el félúton, mint az eredeti koncepció - abból ugyanis csak két felvonás jelent meg, az Abe's Oddysee és a Munch's Oddysee, a harmadik fejezet, a Squeek's Oddysee sosem készült el, az eredeti kánonban pedig az Abe's Exoddus és a Stranger's Wrath csak afféle "bónuszjátékoknak" számítottak, nem képezték a kvintológia részét. A logikus következő lépés az lenne, hogy ezúttal a Munch's Oddysee-t gyúrják át az alkotók, nekünk pedig ez a terv cseppet sem lenne az ellenünkre.