Tartom magam ahhoz, amit a tesztben is írtam: a No Man's Sky játékmenete abból áll, amit a csapat ígért. Nem ígértek komoly sztorit (lore-t ellenben igen) csak azt, hogy mindenki csinálhatja, amit szeretne a négy alappillér (csak hogy itt is meglegyen: kereskedelem, harc, felfedezés, túlélés) mentén. Ettől persze nem lesz jobb játék, de elvárásainkat, elképzeléseinket a hype feljebb tornázta, mint kellett volna, és talán ezért is csalódtunk akkorát, amekkorát.
Viszont.
Arra nincs mentség, hogy rengeteg beígért, izgalmas és fontos funkció egy az egyben kimaradt, Sean Murray pedig mindenre helyeselt, aztán hallgatott, ha számon kérték. Ahelyett, hogy azt mondta volna, "erről még egyelőre nem beszélhetek", vagy "tervben van, de semmi konkrétumot nem tudok elmondani", mindenről, amit megvalósíthatónak gondolt, azt állította, bekerül a játékba. Aztán valószínűleg idővel rájött, hogy nem megvalósíthatók, de kellemetlen lett volna nyilatkozni, ezért nem szólt egy szót sem, csak hagyta, hogy az elvárások még magasabbra szökjenek.
Lehet, hogy most is tervben vannak a korábban említett funkciók, csak a megjelenésig nem sikerült elkészülni velük. Lehet, hogy a No Man's Sky pár hónap múlva tényleg az a játék lesz, amit vártunk. A mai játékok folyamatosan frissülnek, bővülnek megjelenés után is. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a jelenlegi No Man's Sky és a videókban látott változat különbözik, nekünk nem azt adták el, amire rápörögtünk, hanem annak letagadott kisöccsét. Idővel talán kapunk majd magyarázatot, de most inkább nézzük, mik a legdurvább, be nem váltott ígéretek.
Sokféle hajó
Ígéret: Minden hajó különbözik, elnevezhetjük őket
Némely hajó inkább azoknak való, akik a kereskedelemmel akarnak foglalkozni, mások inkább a harcban használhatók hatékonyan - ez volt az ígéret a No Man's Sky űrrepülőinek kapcsán. Egy olyan játéknál, aminek elvileg alapja, hogy úgy játszd, ahogy te akarod, ez nagyon jól hangzik - a kereskedőhajók rendelkezhettek volna több tárhellyel, de cserébe fegyvereik kevésbé lettek volna hatékonyak, nehezebben fordulhattak volna, a kisebb gépek pedig harcbéli hatékonyságukkal kompenzálhatták volna, hogy nem pakolhatjuk őket meg annyira.
Valóság: Minden hajó ugyanúgy viselkedik
A hajók esetében külsejükön túl igazából csak az eszköztár méretében van különbség, másban nincs. Egy 48 férőhelyes teherhajó ugyanolyan hatékony a harcban, mint a kezdő vadászgépünk, ugyanazokat a fegyvereket használhatjuk, ugyanolyan sebzést okozhatunk, még csak a sebességükben sincs eltérés.
És még csak nevet sem adhatunk gépeinknek.
Változatosak a hajók, de csak külsejükben. A többi nincs betartva.
A többi faj
Ígéret: Szorosabb kapcsolat a különböző fajokkal, frakciókkal, űrharcok során oldalt választhatunk
Ismeretlen galaxisokban ismeretlen kalandorként mászkálhatunk, senkivel nem vagyunk se jóban, se rosszban. A különböző fajok másképp viselkednek, és mi is viszonyulhatunk hozzájuk barátságosan vagy ellenségesen. Ha a harcot preferáljuk, társulhatunk a harcosabb fajokhoz, ha a kereskedelmet, a kereskedelemmel foglalkozókhoz.
Emellett a bolygókon élő lények tudják, mi a bolygó neve, beszélnek is róla, és a bolygó lehetőségeinek, körülményeinek ismeretében kérnek ezt-azt. A dialógusok változatosak, nem előre elkészítettek.
Az űrben zajlanak harcok, melyekbe mi is beszállhatunk egyik vagy másik oldalon.
Valóság: Dialógusok magányosan üldögélő, passzív lényekkel, két-három kósza hajó
Az egyes fajok esetében különböznek a beszélgetések során elhangzó mondatok (nem csak nyelvben, stílusban is), viszont semmi nyoma annak, hogy bármelyikkel szövetségre léphetnénk. Kiismerhetjük a nyelvüket, megtudhatunk róluk ezt-azt, de semmi jelentősége az egésznek.
Az űrben egyszerre két-három hajó kering, azok egy frakcióhoz tartoznak, és ellenségesek velünk. Senki nem jön a segítségünkre az űrharcokban, és szó sincs arról, hogy mi bárkinek segíthetnénk. Ehhez tartozik még, hogy a nagyobb teherhajók nem mozdulnak semerre, csak állnak egy helyben, és ellentétben Murray állításaival, senki nem látott még olyat, hogy egy hajó csatlakozna melléjük, újratöltene vagy kereskedne ott.
Nincs betartva.
Változatos űr
Ígéret: Homokos bolygók, gyűrűk, aszteroidák, amikre leszállhatunk.
Sok videóban láttuk, hogy emberünk egy homokos bolygón mászkál. Sean megerősítette a gyűrűvel rendelkező bolygók létezését is, mi több azt, hogy a planéták a nap körül keringenek, és emiatt változnak a napszakok. Eredeti tervek szerint átrepülhettünk volna a naprendszerek között.
Valóság: Ebből majdhogynem semmi nincs a játékban.
A napszakok valóban változnak, de a bolygók a naphoz való viszonya nem. A naptól való távolság nem befolyásolja egy bolygó körülményeit és az ott található nyersanyagokat. Klasszikus, világosbarna homokos bolygót még senki nem talált, gyűrűt sem látni. Az aszteroidákat csak szétlőhetjük, ha nekik ütközünk, felrobbannak. Rendszerek között átrepülni csak ugrással lehet, a térképen kell kijelölni az útvonalat, simán áthasítani nem tudunk, mert a játék összeomlik. A naphoz sem repülhetünk közel.
Javarészt nincs betartva.
Az űr él
Ígéret: Az űr él, az űrállomások elpusztíthatók
Az űrállomásokat és gyakorlatilag mindent, egész bolygókat megsemmisíthetünk, ha elég kitartóak vagyunk. Az űrben folyamatosan repkednek az NPC-hajók, kereskedhetünk, harcba keveredhetünk velük.
Valóság: Az űrben csak repülni, egy-két hajóval harcolni meg aszteroidákra lövöldözni lehet
Űrharc van ugyan, de nem hatalmas flottákkal, csak néhány egységgel szállhatunk szembe. Az aszteroidákat elpusztíthatjuk, de csak azokat. Kár is lenne az űrállomásokért egyébként, hiszen a kereskedelem nagy részét egyszerűbb ott folytatni, mintsem a bolygók némelyikén megtalálható termináloknál, plusz hajót venni is csak ott tudunk. Az egész űr élettelennek hat, egy statikus helyszínnek, és semmiképp nem annak a nyüzsgő közegnek, amilyennek videókban tűnt.
Nincs betartva.
Crafting
Ígéret: A crafting bonyolult lesz, nem csak receptek alapján kell összeraknunk valamit
A játék nem adja a játékosok szájába, hogy mit kell tenniük a megszerzett nyersanyagokkal, hogyan kapnak meg valamit, és ha egyféleképp rendezik őket, az mivel hoz másabb eredményt, mintha másképp.
Valóság: De, receptek alapján kell összeraknunk valamit.
Adott a leírás, hogy mire van szükségünk adott dolgok elkészítéséhez. Elmegyünk, beszerezzük a nyersanyagokat, majd egy hosszú gombnyomással meg is vagyunk. Semmi variálás, semmi kísérletezgetés, semmi izgalom.
Nincs betartva.
Multiplayer
Ígéret: A No Man's Sky alapvetően egy egyjátékos élmény lesz, de láthatsz más játékosokat, játszhatsz és kapcsolatba léphetsz velük
A legtöbben azt várták, hogy majd a haverjaikkal vagy más játékosokkal együtt játsszák a No Man's Sky-t, de ha visszanézzük a nyilatkozatokat, Sean mindig azt hangsúlyozta, hogy bár lehetséges találkozni másokkal, nagyon kicsi erre az esély, és egyébként sem lehet sok mindent csinálni. Úgy tűnik, nem mondott igazat, de egy kicsit alapvetően is félrecsúszott az egész dolog.
Valóság: Nem láthatsz senkit, nem léphetsz velük kapcsolatba.
Nem volt véletlen, hogy ennyire az egyjátékos élményt hangsúlyozták. A No Man's Sky-ban jelenleg lehetetlen másokkal találkozni, mint azt ez a példa is bizonyítja. Arra viszont jobban kellett volna figyelnünk, hogy mindvégig arról volt szó, ez az egyénnek lesz érdem.
Az egyjátékos módra vonatkozó ígéret betartva, a multiplayerre vonatkozó nem.
A listát folytathatnánk még olyan apróságokkal, mint a nagyobb épületek, a portálok, az ajtók meghackelésének lehetőségének hiánya (csak bezúzni lehet), vagy az, hogy a lények befolyással vannak a bolygó felületének alakulására, de a fent leírtak a legkiugróbb hiányosságok, melyek ha nem hiányoznának, egy teljesen más, sokkal jobb játékká tehetnék a No Man's Sky-t.
Titeket mi zavar a legjobban?