Az elmúlt egy-két évben nagyon felkapott téma lett az NFT (olyan mesterségesen limitált, digitális javak, amelyeket decentralizált, blockchain hálózatokon tartanak számon), nem csak a tech világban, de a játékiparban is, ám egyelőre úgy tűnik, hogy a játékosok zömét még nem sikerült meggyőőzni a létjogosultságáról.
Több cég is megpróbált már úttörővé válni, bejelentették, hogy majd ők fogják elhozni a blockchain forradalmat, de a közönség eddig minden alkalommal negatívan reagált ezekre a kezdeményezésekre, olyannyira, hogy a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl fejlesztői gyakorlatilag napokon belül ki is hátráltak az egészből.
Mark Venturelli, a Rogue Snail stúdió vezérigazgatója nemrég az International Games Festival keretében tartott egy előadást "A játékdizájn jövője" címmel, ami a 15 éve játékfejlesztéssel foglalkozó Venturelli tapasztalatait foglalja össze régi és új játékipari trendekkel összefüggésben.
Az előadás többnyire hétköznapi pontokat érintett, viszont egyszer csak váratlan fordulatot vett és Venturelli arról kezdett el beszélni, hogy "miért rémálom az NFT", aminek elmondása szerint az esemény támogatói nem igazán örültek:
"Azt hallottam, hogy a szponzorok nagyon mérgesek lettek. Megpróbálták félbeszakítani az előadást menet közben, de a szervezők nem engedték meg. Ezen nem lepődtem meg, mert a szervezők sosem cenzúráztak, nem mondták meg, miről beszélhetek és miről nem. Már az előadás előtt hozzáfértek a diasorhoz. Sosem állt szándékukban elhallgattatni engem."
Venturelli egyébként úgy gondolja, hogy a legnagyobb probléma nem is az NFT-k működéséből fakad, hanem leginkább az emberi természet fog gátat szabni annak, hogy tényleges előnyt biztosítson az átlagembernek.
Ugye az alapelgondolás az lenne, hogy a játékosok eladhatják majd a játékbeli tárgyaikat és a kapott kriptovalutát akár át is vihetik egy másik játékba, viszont Venturelli szerint rendkívül naiv azt gondolni, hogy ezzel senki sem fog visszaélni:
"Annyira bizarr, hogy a várakozások ebben a kérdésben mennyire távol vannak a valóságtól, egész egyszerűen annyi történik majd, hogy egyre nagyobb szervezett csoportok egyre kisebb profittal fognak működni, amíg ki nem szorítanak mindenki mást. Minden alkalommal ez játszódik le. Ha játszol EVE Online-t, Runescape-et vagy bármit, ami saját gazdaságot működtet, magad is láthatod, hogy pontosan így történik. Ha te csak egyszerűen játszani próbálsz egy játékot, mint bárki más, akkor ebből annyit fogsz látni, hogy a cuccaid egy centet sem érnek és a ráhatásod a gazdaságra teljesen megszűnt."
A felhozott példák valóban nagyon jól szemléltetik, hogy miért lehet problémás bármilyen játékbeli gazdaság, de ugyanakkor nem is kell a játékokig mennünk, hiszen már a kriptovalutákat bányászók körében is azt látjuk, hogy egyre nagyobb csoportokba tömörülve próbálják összedobni a rendelkezésükre álló számítási kapacitást, mert csak így képesek mérvadó mennyiségeket kibányászni.
Egyébként magát az előadást megnézhetitek ezen a linken, bár valószínűleg csak akkor tudjátok majd igazán értékelni, ha beszéltek portugálul:
Ti mit gondoltok? Lesz valaha is jövőjük az NFT-knek és a blokkláncoknak a játékokban?