Mielőtt továbbmennénk, érdemes tisztában lenni azzal, hogy mit jelent igazából a woke kifejezés, mert manapság a kommentszekciókban szitokszóként használják, és kvázi bármire rásütik, ami nem egyezik az adott illető fejében létező forgatókönyvvel: olyanra is, aminek végképp semmi köze nincs hozzá, amit az alábbi sztori is bizonyít. Ha elolvastátok a cikket, mehetünk is tovább.
Egy Sweet Baby Inc. nevű tanácsadócég nemrégiben egy több mint 100 ezer követővel rendelkező Steam-csoport célpontjává vált, amely azt állította, hogy a vállalat arra kényszeríti azokat a stúdiókat, amelyekkel együtt dolgozik, hogy növeljék a sokszínűséget a videojátékokban. Röviden: beleerőlteti a woke-ot az iparágba, emiatt pedig a csoporttagokat arra ösztönözték, hogy messzire kerüljék el azokat a játékokat, amelyekhez köze van az SBI-nek. A dolog nagy vihart kavart: a cég alkalmazottait zaklatni kezdték, a játékipar szereplői pedig nem győzték cáfolni a vádakat.
A Kotaku tényfeltáró cikket is írt az ügyről, riportját követően pedig több játékfejlesztő is megszólalt, hogy tisztázza a tévhitet azzal kapcsolatban, hogy mit is csinálnak valójában a Sweet Baby Inc.-hez hasonló cégek. Az Insomniac Games egyik narratív-felelőse, Mary Kenney (aki a Marvel's Spider-Manen is dolgozott, jelenleg pedig a Marvel's Wolverine-t készíti) elmagyarázta a Twitteren/X-en, hogy a játékfejlesztés során a stúdiók narratív-tanácsadókat alkalmaznak, akik segítenek a narratív-elemek kibontásában, finomításában. De a tanácsadóknak nincs döntési joguk, semmi nem kerül be tőlük a játékba, ha a fejlesztők nem hagyják jóvá, vagyis kényszeríteni se tudnak.
"Konzultálnak. Kutatást végeznek, ötleteket vetnek fel, visszajelzést adnak, és talán még a forgatókönyvbe is besegítenek. De ezek közül semmi sem kerül be a játékba, hacsak a fejlesztőcsapat nem ért egyet vele. Azért hangsúlyozom ezt, mert ez a lényeg. A Sweet Baby és a többi tanácsadó cég nem azért léteznek, hogy tönkretegyék a játékokat. Ők segítenek a cselekményt elsimítani és a karaktereket elmélyíteni. Megkönnyítik a narratív-csapat munkáját. Mindenféleképpen kiegészítik a munkát."
Kenney tapasztalatból mondja azt, hogy a Sweet Baby az ipar legjobbjainak egyike, az alkalmazottak pedig tehetséges, szenvedélyes emberek, és olyan nagy sikerű alkotásokban segédkeztek már, mint a God of War Ragnarök, a Marvel's Spider-Man 2 és az Alan Wake 2, valamint részt vesznek a Marvel's Wolverine és a South of Midnight munkálataiban is.
Kenney mellett az említett Alan Wake 2 rendezője, a Kyle Rowley is megnyilvánult a közösségi médiában, ő elutasította azokat a pletykákat, miszerint a játék FBI-ügynökét, Saga Andersont eredetileg fehérnek szánta a Remedy, és a Sweet Baby Inc. az oka annak, hogy Saga fekete lett. Az indie fejlesztő és tanácsadó, a Vlambeer stúdiót alapító Rami Ismail (Luftrausers, Nuclear Throne) pedig megerősítette Kenney szavait, és a következőket mondta el egy tweetben:
"Mint játékipari tanácsadó, hadd mondjam el, a tanácsadás 3 dolgot követel meg tőled:
1. Meg kell értened, hogy a munkád csak tanácsadás.
2. Meg kell értened, hogy a pozíciód könnyen megszűnhet.
3. Hogy olyan rohadt jó legyél a munkádban, hogy mások továbbra is azért fizetnek neked, hogy alkalmazd az 1. pontot és ne feledd a 2. pontot."
Ti mit gondoltok erről az egészről?
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!