Természetesen az úttörő jelző elsősorban az "ős" Unreal-t illeti, hiszen képesek voltak arra, amire hosszú évekig senki. 1998-ban hazai terepen verték meg az ipar, akkor legnagyobb nevének számító id Software-t. Az Unreal nem csak felvette a versenyt a Quake 2-vel, hanem látvány és játékmenet terén még rá is tudott verni. Nagyjából itt kezdődött Tim Sweeney és John Carmack máig tartó "háborúja". A The Awakening alcímmel felruházott második rész alatt korának legszebb grafikus motorja, az Unreal Engine 2.0 dohogott, ám az Epic helyett a Legend Entertainment végezte a fejlesztést, s a folytatás legnagyobb erénye a látvány maradt. Játékmenetében nem hozott semmi újat, ráadásul egyetlen délután elegendő volt a végigjátszására, ami 2003-ban még főbenjáró bűnnek számított. Ma már sajnos teljesen elfogadott a fejlesztők és kiadók, s lassan a játékosok körében is.
A kis történelemlecke után pedig jön a fekete leves. Mark Rein egy a bit-tech.net-nek adott interjú során határozottan cáfolta, hogy tervben lenne egy esetleges harmadik epizód. Jelenleg a Gears of War és az Unreal Tournament 3 tölti ki minden idejüket, és igaz, hogy idővel új címeken szeretnének dolgozni, de nem most.
A képek az első és a második epizódból származnak.