Annak idején úgy harangozták be, hogy a digitális terjesztés korának beköszöntével újra kitisztul az ég a garázsfejlesztések felett és megnyílik az út a tehetséges, ámde pénzhiánnyal küzdő fejlesztők előtt. Egyik korábbi írásunk pont ilyen sikertörténetekről szól. Azonban tudjuk jól, ahol fény van, ott árnyéknak is kell lennie. Nem is kellett túl sokáig várjunk az első keserű vallomásokra.
Adott egy kis létszámú független csapat, a Mommy's Best, mely formáció elsőként a Weapon of Choice című XBLA címmel rukkolt elő fennállása óta. November 19-től március 26-ig nem sikerült 10.000 letöltött példány fölé tornázni a számokat, ami nem dicséri ugyan a fejlesztőket, de nem ez jelenti a problémát. Sokkal inkább a tény, hogy a Microsoft alapból lecsippent 30 százalékot a bevételekből, amit további 10-30 százalékkal fejel meg rendszerint a játék promóciójának költségeire hivatkozva.
Ez azt jelenti, hogy akár 60 százalékát viheti a befolyt összegnek az MS, a fennmaradó 40 százalék pedig elmegy royaltik és licencdíjak, ad, fejlesztési költségek, munkabér, egyebek kifizetésére, és akkor még nem is beszéltük az újabb fejlesztésről, amit elvileg a bevételből kellene finanszírozni.
Egy másik brit fejlesztőcsapat, a Blitz munkatársa, bizonyos Andrew Oliver kifizetődőbbnek tartja a hagyományos, kiadó segítségével történő értékesítést, mert véleménye szerint túl sokat kérnek a PlayStation Network, a Wii Ware és az Xbox Live Arcade fenntartói.
A három nagy közül eddig egyedül a Sony kíván tenni valamit az ügyben. A megoldás így hangzik: Álljuk a fejlesztés költségeit, ha cserébe csak a mi platformunkon jelenik meg a játék. Ravasz elgondolás.