Hivatalos bejelentése után a Need for Speed: Shift egybeforrt a realisztikus autóversenyzés fogalmával, ennek kapcsán gyakran hasonlítgatták a Gran Turismo szériához. Teljesen feleslegesen, legalábbis a Slightly Mad Studios fejlesztője és producere, nevezetesen Jesse Abney véleménye szerint.
A mellékvágányokra terelt Need for Speed játékok között a reformokra készülő Shift fejlesztői nem rivalizálnak a Gran Turismo technológiai megvalósításával és a „verseny szimulátornak nevezett” kategória képviselőivel. Egészen eltérő szórakozató faktorra helyezik a hangsúlyt, méghozzá a versenyhangulat élményére. Need for Speed: Shift előzetesünkben részletesen beszámoltunk azon játékelemekről, melyek a kompetitív autóversenyzés feelingjét kívánják átadni a játékosnak.
Habár másfajta koncepció szerint dolgoznak a Need for Speed: Shift fejlesztői, Jesse Abney producerrel egyetemben komoly figyelmet fordítanak a Polyphony játékára. Abney még hozzátette, a Gran Turismo, Forza 2 és GRiD játékok jelentik számukra a minőség felső fokát. Ősszel kiderül, hogy az emlegetett versenyjátékok készítői vajon hasonló elismeréssel fognak-e nyilatkozni a Slightly Mad Studios fémjelezte Need for Speed: Shift epizódról.