Pár napja feléledt a hivatalos Mafia Twitter-fiók, és már ekkor sejteni lehetett, hogy itt valamiféle bejelentés közeleg. Nem is kellett erre sokáig várni, hiszen tegnap délután befutott a Mafia: Trilogy rövid, viszont annál látványosabb teasere, majd pár ütős képet is kapunk a felújított változatból. A Microsoft Store adatlapja szerint a Mafia 2: Definitive Edition már jövő hét kedden megjelenik, szóval hamarosan mindenki megtapasztalhatja, milyen élményt kínál az újrakevert Mafia, addig viszont nem árt kicsit elmerengeni azon, hogy vajon egy klasszikus remasterről, vagy egy jóval komolyabb háttérmunkát sejtető remake kiadásról van-e szó, a különbség ugyanis nyilván számottevő, egyáltalán nem mindegy, melyiket kapják meg a széria rajongói.
Tisztázzuk az alapfogalmakat
Gyorsan tisztázzuk először, hogy mi a különbség a remaster és a remake között, mivel nagyon mást jelent a két fogalom, ennek kapcsán érdemes figyelmesen elolvasni Stöki összefoglaló cikkét. A remaster esetében általánosságban elmondható, hogy a fejlesztők az eredeti forráskódot használják továbbra is, mindössze az adott kör igényeihez mérten felturbózzák a játékot - ez általában magasabb felbontású textúrákat, jobb képfrissítései arányt, tisztább hangzást jelent. Kiemelten fontos, hogy egy remaster esetében közel teljesen az eredeti címmel megegyező játékélményt kapunk, bár érkezhetnek természetesen apróbb fejlesztések is.
Ezzel szemben a remake esetében teljesen az alapoktól kezdve építik újjá a játékot a fejlesztők, ez új forráskódot jelent. Már csak önmagában ez a tény sok sok változtatást vetít elő, de általánosságban is elmondható a remake-ekről, hogy alaposan átformálják az eredeti játékokat és az azok által nyújtott élményt is. Változhat vagy bővülhet a történet, lecserélődhet a perspektíva, komplett fejezetek kerülhetnek ki vagy épp be, így pedig teljesen új közönségeket is meghódíthat az adott cím.
Ebben rejlik egyébként a remake-ek veszélye is, hiszen könnyen előfordulhat, hogy túlzottan eltávolodnak a forrástól,
ahogy mondjuk azt a Resident Evil 3: Remake is tette, és nálunk HP-nek pont ezért nem tetszett. Máskor viszont tökéletesen beletrafálnak az alkotók, és az újdonságok mellett is sikerül maradandót alkotni, egyben tisztelettel kezelni az alapanyagot - nem is kell a Resident Evil 2 Remake-nél messzebb mennünk, ha példát keresünk erre.
Öntsünk tiszta whiskyt a pohárba
Első cikkeinkben még Paca is egyszerűen csak remasternek titulálta a Mafia: Trilogyt, aminek az a végtelenül prózai oka, hogy a kiadó nem fogalmazott egyértelműen. Általában pontosan azért szokták egyébként az újrakevert verziókat HD, Deluxe, vagy épp Definitive kiadásnak nevezni az illetékesek, mivel ezekben az esetekben egyszerűen nem lehet belekötni a dologba, senki sem mondhatja azt, hogy a szóban forgó játék túl kevés remake-nek, sokkal inkább remaster, mégis az első elnevezést pattintották a dobozára. A Mafia: Trilogy esetében is Mafia: Definitive Edition és Mafia 2: Definitive Edition lett az első két epizód új kiadásának a hivatalos címe, biztonsági játékot választott tehát a kiadó. Ha azonban jobban megvizsgáljuk az eddig kiadott információkat, a teaser trailert és a kikerült képeket, akkor azért egészen világosan körvonalazódni látszik a kérdés - legalábbis az első rész esetében.
Ahogy azt említettük, a Microsoft Store-ban véletlenül már most felbukkant (majd gyorsan el is tűnt annak rendje s módja szerint) a Mafia: Definitive Edition, vagyis az első rész új kiadása. Az ott listázott infók szerint ez a rész augusztus 28-án fog megjelenni. Jó eséllyel most május 19-én jelenik majd be (ugyanazon a napon, mikor a Mafia 2: Definitive Edition is megjelenik).
Az termék adatlapján szereplő screenshotok alapján pedig bátran feltételezhető, hogy ez bizony egy teljes értékű remake.
Egyértelmű, hogy a fejlesztők teljesen új asseteket használtak, és új grafikus motor is dübörög a játék alatt. Az adatlapon egészen pontosan olyan leírás szerepel, miszerint abszolút az alapoktól építették újra az egész Mafiát. Az ígéretek szerint ez egyrészt pontosan az a Mafia lesz, amit emlékeinkben őrzünk, ugyanakkor némiképp több is annál. Az eredeti zenét érintetlenül hagyják, de a történet és a játékmenet is bővülni fog valamilyen formában - ennek pontos részleteit egyelőre nem ismerjük, de nem nehéz elképzelni, hogy új küldetésekkel toldják ki a sztorit.
De ha ennyire egyértelmű a dolog, akkor miért maszatolták el a címet, mi lehet az oka annak, hogy megmaradtak a kissé semmitmondó "Definitive Edition"-nél, és nem egyszerűen Mafia Remake lett az új változat címe? Nos szerintem egészen egyszerűen azzal lehet ezt magyarázni, hogy egy gyűjteményes kiadásról van szó, a Mafia: Trilogy idővel kiegészül majd a harmadik résszel is, ami viszont már "csak" egy sima remaster-kezelésben részesül. Ez nyilván nem tény, csak feltételezés, de egy 2016-ban megjelent játékot nem sok értelme lenne alapjairól újjáépíteni. A második epizód körül a legtöbb talán a kérdőjel, hiszen az eddig látott Mafia 2: Definitive Edition képek alapján erről már nem mernénk biztosan állítani, hogy remake, jóval inkább tűnik nagyon pofás remasternek.
Miben adhat többet, újat a Mafia: Definitive Edition?
Érdemes lehet még picit boncolgatni azt, hogy miben változhat meg az első rész felújított kiadása, a Mafia: Definitive Edition az eredeti játékhoz képest (nyilván az értelemszerű grafikai szintlépésen túl, amit az új motor és az új assetek garantálnak). A 2001-es Grand Theft Auto III volt a modern, nyílt világot használó játékok első komoly előfutára, a Rockstar Games alkotása fektette le azokat az alapokat, amelyekből a zsáner 20 évvel később is táplálkozik. Az első Mafia is nagyjából ezen a nyomvonalon indult el, játékmenete azonban jóval kötöttebb és lineárisabb volt, mint a GTA III-é.
Remek újítás lehetne tehát az, ha a Definitive Edition esetében tényleg tágra nyílna Lost Heaven minden ajtaja, és egy 2020-as igényeknek megfelelő open-world akciójátékot kapnánk, a műfaj összes hozadékával kiegészítve.
Lévén igazi remake-ről van szó, nem kell már a 2002-es játék lineárisabb kényszermegoldásait használni, konkrétan szétválasztani a sztorit és a szabad barangolást biztosító Free Ride módot. Bőségesen meg lehetne tömni extra tartalommal, új mellékküldetésekkel, változatos hobbitevékenységekkel a városkát, a harcrendszer és a vezetés is fejlődhet (sőt fejlődnie is kell) és simán elképzelhető, hogy azért választotta a kiadó ezt a fura megjelenési sorrendet (először érkezik ugyebár a második rész, utána az első, és majd csak ezután számíthatunk a harmadikra), mert a Mafia: Definitive Edition elkészítéséhez jóval több időre van szükségük.
Remélhetőleg hamarosan tisztázzák majd ezeket a kérdéseket, és nem nekünk kell tovább találgatnunk.