Köztudomású, hogy Diablo IV gyakorlatilag MMO-ARPG lesz, és bár kapunk egy átvezetőkkel, párbeszédekkel és érdekes karakterekkel teletűzdelt sztorit, az időnk túlnyomó részét a történet befejezése után fogjuk beleölni a játékba. Sok keményvonalas rajongó szerint igazából ennek a pontnak az átlépését követően kezdődik csak el igazán a játék. Ennek ismeretében persze joggal merül fel a kérdés, hogy vajon miként is fest majd az endgame, vagyis a végjáték?
Erre szerencsére nem magunknak kell majd rájönnünk, mert a Diablo IV fejlesztői leültek a kamerák elé, hogy megválaszolják a sokakat foglalkoztató kérdést. Ha minden olyan szórakoztató lesz majd, mint amilyennek tűnik, akkor több száz, sőt több ezer órányi felhőtlen klikkelgetés vár ránk.
Így kezdődik
Miután eltöltünk egy órát azzal, hogy összerakjuk a nekünk tetsző karakterünket, és belépünk Sanctuary világába, nagyon más helyszín tárul elénk, mint a korábbi játékokban. A Diablo III és a Diablo Immortal óta eltelt évtizedek megtépázták a Mennyek és a Poklok erőinek menedékét, és mindezt tetézi Lilith ténykedése, aki az emberiség legrosszabb és legalantasabb ösztöneit erősíti fel saját céljai elérése érdekében. A világnak tehát megint hősökre van szüksége, de ezúttal sem Deckard Cain, sem Tyrael nem fog a halandók megmentésére sietni.
Eddig úgy fest, hogy drámai és vérgőzös történet vár majd ránk, amiből már a béta nyújtott némi ízelítőt. Lilithnek elképesztő a jelenléte az átvezetőkben, a Blizzard pedig a maga részéről mindent elkövetett annak érdekében, hogy játék közben is a torkunkon érezzük a gonoszság markát. Ezzel persze valamennyire szembemegy, hogy két gondosan megkomponált, érzelemdús átvezető között elveszhetünk a Legendary tárgyak és a képességpontok forgatagában. Műfaji sajátosság, ezért nem is illik finnyásan felhúzni emiatt az orrunkat, ahogy az is a dolgok velejárója, hogy minden játszható kaszt hatalmas képességfákat kap, melyeken mi válogathatjuk össze, hogy milyen varázslatokat szeretnénk magunkkal vinni, és hogyan szeretnénk azok hatásait módosítani.
A hősünk felszerelése, varázslatainak megválasztása és a történet átélése jelenti majd a Diablo IV-es kalandunk elejét. A bétában látottak azt sugallják, hogy a felfedezésre váró világ hatalmas lesz és bővelkedik tennivalókban. A teszthétvége alatt 30 órát pörgettem bele a korai változatba, és még mindig maradtak megoldatlan küldetések, be nem járt dungeonök és teljesítetlen események. Ha ebből indulunk ki, akkor elmondhatjuk, hogy a Diablo IV kezdeti szakasza nem egy rövid bevezető lesz: úgy becsülik, hogy még végigfutni a sztorin is elvesz vagy 50 órát az életünkből úgy, hogy közben érintetlenül hagytuk a játék felét.
Mi vár a mélyben?
Ha mindent felfedezgetünk, bejárunk, leölünk és begyűjtünk, akkor a végén egy magas szintű hőssel, rengeteg varázslattal és egy roskadásig telt tárolóval fogjuk nézni majd a stáblistát. Egy MMO-ARPG-nél azonban a sztori vége csak a játék kezdetét jelenti. A Blizzard a Diablo III megjelenésekor nem győzte hangsúlyozni, hogy a játék annyi, amennyit láttunk: kapunk majd frissítéseket és talán majd egy kiegészítőt, de ne számítsunk rendszeres tartalmi csomagokra. A Diablo IV-nél viszont már teljesen máshogy szól a dallam. Rengeteg kaland vár ránk már a megjelenés után is, de a mikrotranzakciók és a battle passek biztosítják, hogy újabb és újabb tartalmak érkezzenek. A jövőbeli támogatást ezúttal is kihangsúlyozták a fejlesztők, de a mostani fejlesztői naplóban kifejezetten arra hasaltak rá, ami az 1.0-s verzióban vár majd ránk.
Különleges capstone dungeonökön keresztül feloldhatunk majd új nehézségi szinteket, azaz World Tiereket. Ezeket a főváros közepén állíthatjuk át (ahogy azt a bétában is láthattátok), és minél magasabb World Tierre váltunk, annál komolyabb jutalmak várják a karakterünket (már ha nem törik bele a bicskánk a komolyabb kihívás miatt).
A Paragon rendszeren keresztül még tovább fejleszthetjük majd a hősünket, látszólag apróbb, statisztikai bónuszokkal. A Codex of Power szintén egy extra fejlődési rendszer, melynek elemeit (azaz Aspecteket) dungeonökben találjuk. Ezeket felhasználhatjuk majd tárgyaink erősítésére. Várnak ránk még Nightmare Dungeonök, melyek speciális módosítókkal és skálázással teszik kihívássá a játék korábbi kazamatáit. Aki ismeri a World of Warcraft M+ dungeonjeit (ami a Diablo III-ból merített), az nagyjából tudja mire számíthat. A videóban egyébként be is mutattak egy módosítót, a Hellgate-et, ami véletlenszerűen megnyíló kapukból extra szörnyeket hozott a dungeonbe.
Aki inkább a szabad levegőn mészárolna, annak ott lesznek a különleges események, de nem kell attól tartani, hogy csak vakon kell majd sétálgatnunk a világban ellenfelekre várva. A Tree of Whispers ad majd nekünk feladatokat, melyek teljesítésével extra jutalmakat zsebelhetünk be. A PVP-re vágyó hősöknek pedig ott lesz a Fields of Hatred, ahol egymást csapkodhatják, shardokért, amelyeket meg kell tisztítani, mielőtt a városba vihetnénk őket. A tisztítás folyamata során más játékosok odajöhetnek és megölhetnek minket, lenyúlva ezzel a shardjainkat.
A Diablo IV 2023. június 6-án érkezik PC-re, PlayStation 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X|S-re. Akik előrendelik a játék extrákkal megtömött, nagyobb kiadásait, azok már négy nappal korábban, június 2-án elkezdhetik menetelésüket a végjáték felé.