Megszokhattuk, hogy a Ubisoft játékai nem maradhatnak titokban hivatalos leleplezésükig, nem volt ez másként az Assassin's Creed Mirage esetében sem, melyről a legfontosabb információk már a szeptember 10-i Ubisoft Forward előtt kiszivárogtak. Ezúttal azok fognak igazán örülni, akik a 15 éves sorozat korai részeit kedvelték inkább, és nem volt ínyükre az Origins-Odyssey-Valhalla trió szerepjátékos vonala.
Fontos már az elején megjegyezni, hogy az Assassin's Creed Mirage eredetileg csak a Valhalla egyik DLC-je lett volna, szóval nem érdemes egy akkor méretekkel bíró játékra számítani, mint a főbb AC-részek. Ettől még persze az élmény lehet olyan, ami akár le is pipálja azokat.
Hol járunk és mikor?
Az Assassin's Creed Mirage a Valhallához képest kicsit visszafelé halad az időben. Helyszínünk a 9. századi Bagdad lesz, egészen pontosan 861-ben járunk. Az Assassin's Creed Valhalla sztorija 872 és 878 között játszódott, a DLC-k pedig még pár évvel későbbre lőhetők be, a francia kalandok már a 880-as évek végén történtek. Nem túl meglepő módon a játéktér sokkal kisebb lesz, mint a korábbi részekben, de ettől még nem lesz klausztrofób érzetünk. Bagdad összesen négy kerületre osztható, az egyik például a Karhk nevezetű ipari régió, egy másik pedig a Round City nevezetű, buja kertekkel tarkított rész. A város az ígéretek szerint nyüzsgő és élettel teli, Jean-Luc Sala művészeti vezető szerint "minden mozdulatunkra reagálni fog a környezet".
Bagdadon kívül ellátogathatunk majd Alamut ekkor még csak építés alatt álló erődjébe is. Ez az aszaszinok otthonának tekinthető, itt született meg tulajdonképpen az a testvériség, amit a későbbiekben megismerhettünk. A Valhallából tudjuk, hogy az erőd csak 879-ben készült el teljesen. 1227-ben Altaïr Ibn-La'Ahad rokonaival együtt Alamutban keresett menedéket, miután Abbas Sofian átvette tőle a Masyafban található Levantei Testvériség irányítását.
Alamut hegyi erődje egyébként a valóságban is létezett, és Haszan-i Sabbāh tényleg itt alapította meg az orgyilkosok, vagyis a "hashashinok" rendjét.
Ki lesz a főszereplő?
A játékban Basim Ibn Is'haq felett vehetjük át az irányítást. Őt jól ismerjük már a Valhallából, most viszont egy jóval fiatalabb Basimról beszélünk. Története onnan indul, amikor még egyszerű tolvajként ténykedett Bagdad városában. A narratíváért felelős vezető, Sarah Beaulieu elmondta, hogy a sztoriban végigkövethetjük majd azt a folyamatot, hogy az ifjú Basim szépen lassan eljut odáig, hogy aszaszin mesterré váljon, ez azonban egy meglehetősen hosszú és kalandos út végállomása. Mindeközben mélyebb betekintést kapunk az Aszaszinok Testvériségének elődszervezetébe, a még Aya és Bayek által alapított Hidden Ones (Rejtőzködők) csoportba, láthatjuk azt, ahogyan formálódik és fejlődik a titkos társaság.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Miről szól az Assassin's Creed Mirage?
Sarah Beaulieu szerint a Mirage történetének felépítése sokkal inkább az első Assassin's Creed játékokhoz hasonlít, mint az újabb részekhez. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy előre gondosan megírt, lineáris sztorin vezetnek majd minket végig, nem fogják ezt megtörni különböző dialógusopciók és mellékszálak, melyekben akár több tíz órára is el tud veszni az ember. Persze így is kapunk némi szabadságot, dönthetünk például arról, milyen sorrendben teljesítjük az orgyilkos missziókat. A narratíva mindenesetre sokkal feszesebb lesz, hiszen van a történetnek konkrét eleje, közepe és vége.
Kiderült továbbá az is, hogy Basim mentorát, Roshant Shohreh Aghdashloo fogja szinkronizálni.
Miben változik a játékmenet?
Bár a Ubisoft Bordeaux fejlesztői szerint a Mirage játékmenete merít egy keveset az összes korábbi Assassin's Creed epizódból, teljesen világosan látszik, hogy kifejezetten a korai részek hangulatát szerették volna visszahozni. A hangsúly elsősorban a lopakodáson, az akrobatikus parkour mutatványokon, és persze a pontosan végrehajtott merényleteken lesz. Főleg a lopakodás lehet az a terület, ahol mindez komoly változásokat igényel, hiszen az elmúlt pár epizódból ezt a mechanikát szinte teljesen ki is hagyhatták volna, annyira egyszerű volt nyílt harcban kifektetni az ellenfeleket. Most komoly erőfeszítésbe fog kerülni az, hogy beazonosítsuk, kövessük és végül persze ki is végezzük a célpontokat, majd sikeresen kereket tudjunk oldani.
Teljesen átalakul az észlelési rendszer, vagyis az, hogy miként vehetnek minket észre az ellenfelek. Hasznos új kütyük segítenek rá mindenre, lerakhatunk például egy aknát, ami aktiválódása után füstfelleget bocsát ki, sőt visszatér az orgyilkosok régi kedvence, a fúvócső is.
Mivel a játék egy nyüzsgő nagyvárosban kapott helyet, ismét annyira fontos elem lesz a parkour, mint a legelső Assassin's Creed játékokban volt. Elsősorban háztetőkön át fogunk közlekedni A pontból B-be, a fejlesztők pedig azt ígérik, hogy ez élvezetesebb lesz, mint korábban bármikor volt. Visszatérnek régi animációk, mint például az, amikor parkourözés közben az épületek sarkánál valamiben megkapaszkodva veszünk egy gyors, kilencven fokos kanyart, illetve kapunk új eszközöket is a közlekedés felgyorsítására, ilyen például az, mikor Basim egy hosszú rúd segítségével ugrik át egyik épületről a másikra.
Végezetül érdemes még kitérni magukra az orgyilkosságokra is, hiszen a hozzájuk kapcsolódó küldetések, vagyis a Black Box missionök alkotják majd az Assassin's Creed Mirage gerincét. Teljesen a játékosra lesz bízva az, hogyan cserkészi be a célpontot: erre lehetőség van például úgy is, hogy beolvadunk a tömegbe, és így kerülünk közel az áldozathoz, vagy akár a háztetőkön osonva is a nyomába eredhetünk. Új animációk színesítik a konkrét gyilkosságokat, és persze kapunk egy halom új kütyüt is ezek végrehajtásához. Érdemes megoldás, hogy átvesznek egy mechanikát a Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction című játékból is: Basim meg tud jelölni egyszerre több célpontot, hogy aztán a megfelelő parancs kiadása után egyszerre iktassa ki őket.
Merre tovább?
A Ubisoft Forward során szó esett az Assassin's Creed Mirage utáni jövőről is. Kiderült például, hogy érkezik egy kifejezetten mobiltelefonokra szánt nyílt világú játék, az egyelőre még Assassin's Creed: Codename Jade munkacímen futó projekt, melyben időszámításunk előtt 215 évvel látogathatunk el Kínába. Teljesen saját karaktert kreálhatunk a játékban, az ígéretek szerint pedig az összes megszokott AC-mechanikát sikerült átültetni telefonokra, az élmény nem csorbul. Kíváncsian várjuk, mennyit sikerül ebből a gyakorlatban is megvalósítani.
Mindezeken felül végre az is kiderült, mi is lesz a régóta pletykált Assassin's Creed: Infinity. Ez gyakorlatilag nem egy új játék, hanem egy központi hub, egy gyűjtőfelület, ami összefogja majd a jövőben megjelenő új Assassin's Creed játékokat. Az Infinitybe ágyazva többjátékos élményekre is számíthatunk, de ezek kapcsán egyelőre nem árultak el konkrétumokat. Belengették viszont azt, hogy mi lesz a következő két nagy AC-játék.
Egyrészt érkezik az Assassin's Creed: Codename Red, ami a rajongók egy régi vágyát teljesíti, végre a feudális Japán szolgál egy új rész helyszínéül. A Ubisoft Québec dolgozik a játékon, nekik köszönhettük ugyebár legutóbb az Assassin's Creed Odyssey-t.
Mindezzel párhuzamosan a Ubisoft Montréal egy másik teljes értékű nagy epizódon dolgozik, ez lesz az Assassin's Creed: Codename Hexe, egy meglehetősen sötét hangulatú folytatás, melynek kedvcsináló előzetese sem volt beszédes, de nagyon úgy fest, hogy ebben az esetben is igaznak bizonyultak a korábbi pletykák, és tényleg valamilyen módon a középkori boszorkányüldözések időszakához kapcsolódik a játék.
Meddig kell várnunk?
Az egyelőre még csak kódneveken belejelentett Assassin's Creed játékok esetében még csak álmodni sem merhetünk megjelenési dátumokról, valószínűleg évekre vagyunk az érkezésüktől. Az Assassin's Creed Mirage azonban már jövőre megjelenik. Ennél pontosabban nem lőtték be a nagy napot, de tekintettel arra, hogy még csak most leleplezték le a játékot, és nem mutattak belőle konkrét gameplay anyagokat, mi inkább a 2023-as év végére tippelnénk.
Az előrendelés mindenesetre elindult, az Assassin's Creed Mirage ráadásul gyűjtői kiadásban is beszerezhető. Az alapverzió 50 euróba kerül, a Prince of Persia ihletésű DLC-el felturbózott Deluxe Edition pedig 60-ba. A legnagyobb rajongók 150 eurós Collector's Case-re repülhetnek rá, ez többek között exkluzív fémdobozt, egy Bagdad térképet, és nem utolsó sorban egy 32 centiméteres Basim szobrot is tartalmaz. Minden előrendelő megkapja továbbá a "The Forty Thieves" nevezetű mellékküldetést ajándékba.