Hirdetés

Milyen lesz a játékipar tíz év múlva?

|

A játékipar veteránjai megpróbálják megjósolni, hogy mit is hozhat nekünk az elkövetkező évtized.

Hirdetés

A napokban megjelent egy pénzügyi jelentés, melyből világosan látszik, hogy a játékipar megállíthatatlan növekedése még egy jó ideig biztosan nem fog lelassulni és a videojátékok piaca egyre szorosabb versenyben lesz majd a szórakoztatóipar többi ágazatával. Mindez szép és jó, viszont nem mehetünk el amellett sem, hogy egy piac növekedése nem lehet tartós, ha ezt nem hajtják meg olyan innovációs törekvések, amelyek nem csak elérhetővé teszik az átlagember számára a jövő technológiáját, de ugyanakkor hozzá is tudják azt igazítani a jövő felhasználóinak igényeihez.

Persze amíg valaki nem találja fel az időgépet, addig nem tudhatjuk előre, hogy milyen lesz a jövő, de egy kis rutinnal és rálátással egészen jól megbecsülhetjük, hogy mire számíthatunk. Ennek tükrében az amerikai IGN csapata meg is kért a játékipar veteránjai közül néhányat, hogy vázolják fel az általuk elképzelt jövőképet, mi pedig az ő válaszaikból szemezgettünk.

Hirdetés

Ideje végleg elengedni az egeret és a kontrollert?

Aki az eddigiekben is követte a játékipar változásait, az bizonyosan észrevette, hogy mind a mobileszközök, mind pedig a VR-szemüvegek egyre népszerűbbek és egyre jobban hozzájárulnak az elmúlt évek szélsebes növekedéséhez. Ugyan a VR még csak most kezdett el igazán lendületet venni, azért általában véve ebből megfigyelhető, hogy egyre jobban terjednek az olyan platformok, amelyek teljesen szakítanak a megszokott beviteli metódusokkal, mint a kontrollerek vagy a billentyűzet és egér kettőse.

J. Allen Brack, a Blizzard elnöke szerint ezt a jelenséget nemcsak a mobil eszközök rohamos fejlődése fogja felerősíteni, hanem az is, hogy tíz év múlva már játszani fog egy olyan korosztály, amelyik hírből sem ismeri az egeret:

"Világ életemben PC játékos voltam. Amikor belegondolsz, hogy mi jöhet még, nem szabad figyelmen kívül hagyni azt, hogy szó szerint több milliárd játékos van, akinek sosem lesz PC-je vagy konzolja és kizárólag mobileszközökön fog játszani. Ez hihetetlenül nagy hatással lehet arra, ahogy a játékok készülnek és ahogy a játékaink közönségéről gondolkodunk."

Eladások ide vagy oda, még mindig rengetegen szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy valaha is világsiker lehet a VR és egyelőre az ipar nagyágyúi sem teljesen biztosak ebben, de Viktor Bocan, a Kingdom Come: Deliverance egyik rendezője optimistán áll a témához:

"Hiszek abban, hogy a VR és a streaming lesznek az elkövetkező évtized meghatározó technológiái. A szemüvegeknek könnybbé kell válniuk, felhasználóbarát módon kell működniük és az árukon is lenne mit csiszolni, de már jó úton haladunk afelé, hogy ezek ne okozzanak problémát. Ugyanakkor szerintem a játékok nem fognak radikálisan megváltozni, inkább csak az lesz újszerű, hogy egyre több hagyományos játék rendelkezik majd VR komponensekkel. Nincs okunk arra, hogy ne legyen VR mód stratégiai vagy platform játékokban."

Lars Janssen, a Koch Media egyik igazgatója szerint nem csak a VR fog nagy előrelépéseket tenni, hanem az AR és a kevert valóság is ezzel párhuzamosan fejlődik majd, ami azt jelenti, hogy tíz év múlva talán nem csak a játékok mennek nagy változásokon keresztül:

"Az elkövetkező évtizedben a kevert valóság mély nyomot fog hagyni. Nagyon várom már azokat az okos kontaktlencséket, amelyek teljesen eltörlik a vonalat a virtuális és a valós világ között. Erre talán kicsit többet kell majd várni, de ez lesz a következő lépés és nem csak a játékok számára."

Persze az új, izgalmas beviteli eszközök nem sokat érnek, ha azokat a készülő játékok nem tudják újszerűen felhasználni, és míg Bocan szerint a játékok a VR ellenére sem fognak változni, addig Sam Barlow, a díjnyertes Her Story rendezője szerint pont a játékdizájn az a terület, ahol igazán paradigmaváltásra van szükség:

"Remélem, hogy tíz év múlva nagyon más játékok lesznek. Mármint, sokat változtak, de a Zeldában még mindig egy karddal rohangálok és csapkodok, a Fortnite-ban még mindig puskákkal lövöldözök. A Minecraft kicsit csavart a dolgokon, de abban is van támadás gombom. A Control nagyon bizarr, de ugyanúgy egy szuperhőssel kalapálok. Az indie mozgalom legizgalmasabb ötlete volt, hogy háttérbe szorítsa a harcot, és ez olyan játékokat eredményezett, mint a Gone Home, a Disco Elysium és az Amnesia. Amikor ezt meglépjük, teret hagyunk másfajta mechanizmusok fejlődésének. Annyira szűkös az interakciók spektruma mostanában. Nagyon remélem, hogy ez fog megváltozni."

Meddig fogunk még hardvereket venni?

A nagyobb tech cégek már néhány éve próbálják népszerűsíteni azokat a technológiákat, amelyek segítségével a videókhoz hasonlóan streamelhetünk játékokat az interneten át, de egyelőre egyik ilyen versenyző sem tudott elég meggyőző eredményeket felmutatni ahhoz, hogy a gamerek szélesebb körben is elfogadják, pedig az ígéret, hogy nem kell atomerőművet vennünk a legújabb játékokhoz, már-már utópisztikusan hangzik.

Ugyanakkor ez még nem jelenti azt, hogy ne történt volna semmiféle előrelépés ezen a területen és Tim Heaton (Creative Assembly) szerint a következő tíz év során már biztos, hogy be fog futni a streaming:

"Szerintem a streaming lesz az elsődleges disztribúciós platform. Az 5G elterjedése és az infrastruktúra fejlődése lehetővé teszi a következő nagy lépést és olyan szofisztikált játékok jelenhetnek majd meg, amelyeket egyszerű, otthoni dobozok segítségével nem lehet eljuttatni a játékosokhoz."

Míg a streaming legfőbb ígérete az, hogy megspórolhatjuk a drága hardvereket, ennél sokkal radikálisabb következményei is lehetnek annak, ha minden hardver a felhőbe költözik. Naoki Yoshida, a Final Fantasy XIV direktora szerint például az egyik ilyen, hogy a "konzolháború" mint fogalom, megszűnik létezni:

"Szerintem a konzolháborúk a következő évtizedben véget érnek és a cloud gaming lesz az új mainstream. A technológia tovább fog fejlődni, de szerintem tíz év múlva már nem a konzolok, hanem a cloud szerverek versengenek majd egymással."

A cikk előző fejezetében szó volt arról is, hogy az új, feltörekvő technológiák nemcsak a játékokat változtathatják meg gyökeresen, hanem az összes többi médiumra is nagy hatást gyakorolhatnak, ez pedig a streaming esetében is igaz, elvégre ha a játékok is felköltöznek a videók mellé a felhőbe, a közöttük lévő vonalak sokkal könnyebben elmosódhatnak majd. Yoshinori Kitase, a Final Fantasy VII Remake producere szerint pontosan ez fogja definiálni az elkövetkező évtizedet:

"Talán már nem is lehet majd játékiparnak hívni azon a ponton. Úgy gondolom, hogy addigra a játékok, filmek és a Netflixhez hasonló előfizetős szolgáltatások közötti határvonalak teljesen elmosódhatnak, de legalábbis riválisok lesznek és nem elkülönített médiumok. De ez az összeolvadás talán már most is zajlik, elvégre a Netflix is kísérletezik interaktív történetekkel, mint a Bandersnatch."

Yoshinori elgondolása egyébként valóban nem teljesen új ötlet, hiszen korábban a Quantum Break már tett erre egy kezdetlegesebb kísérletet, illetve a tévésorozat köré épített sci-fi MMO, a Defiance is próbálkozott azzal, hogy összekapcsoljon különböző médiumokat.

Új világ, új módszerek

Az eddigiekben felvázolt jövőkép olyan nagyságrendű előrelépéseket hordoz magában, amelyek alapvetően változtatnák meg a játékipar működését. Ez azt jelenti, hogy az újfajta platformok és eszközök megkövetelik azt, hogy a játékokat körülvevő üzleti modellek is fejlődjenek, már csak azért is, mert Greg Street (Riot Games) szerint egyik jelenlegi sem igazán jó:

"Rá kell jönnünk, hogyan fizessük meg a játékfejlesztés hatalmas költségeit. Próbáltuk a dobozos játékokat, az előfizetéseket, a mikrotranzakciókat, a loot boxokat és a season passokat. Mindegyikkel van valami probléma. Nagyon várom, hogy okos fejlesztők ezen a területen is próbáljanak innovációkkal előállni és ne csak a ragdoll fizika terén."

Abban is teljesen biztosak lehetünk, hogy a megváltozott körülmények hatására a játékfejlesztés módszerei és eszközei is nagyon megváltoznak majd. Erre jó példa az aktuális koronavírus járvány, melynek kapcsán valószínűleg sok stúdió gondolkozott el azon, hogy talán nem is annyira fontos irodát bérelni egy kisebb fejlesztőcsapat számára. De persze nem feltétlenül csak a bérleti díjon spórolhatnak, ugyanis Paul Sage (Borderlands 3) szerint az újabb technológiák rengeteg terhet levehetnek majd a fejlesztők válláról:

"Remélem, hogy sokkal több érdekes heurisztika és izgalmas automatizáció bukkan majd fel az elkövetkező években. Nem kell minden egyes animációt kézzel vagy mocappel megcsinálni. Nem kell minden fűszálat lemodellezni. És talán, de tényleg csak talán, eljön az AI által hajtott párbeszédek ideje és nem muszáj minden egyes szöveget kézzel megírni, hanem a kevésbé fontos 'filler' szövegeket kitöltheti egy gép az NPC személyisége alapján. A nyelvfeldolgozás segítségével úgy gondolom, hogy igazán élettel teli világokat teremthetünk majd és ha megtanulunk procedurálisan generálni érdekes tartalmat, több időnk marad azokra a részekre, amelyeket kézzel kell megalkotnunk."

...és új remények?

Az utóbbi időben már sokszor beszéltünk arról, hogy a játékipar kultúrája sokkal lassabban és nehézkesebben fejlődik, mint maguk a játékok. Ez elég szomorú, hiszen hiába az izgalmas találmányok, az ambiciózus világok és az érdekes játékdizájn, ha a fejlesztők az egészségükkel fizetnek a mi szórakozásunkért. Szerencsére az utóbbi időben már elindultak pozitív változások, és David Gaider (Summerfall Studios) szerint ez a tendencia innentől már csak folytatódni fog:

"Úgy gondolom, hogy az ipar egyfajta korrekción fog keresztül menni. A szakszervezetek egyre jobban elterjednek, a szegmens pedig megvívja harcát azzal az elgondolással, miszerint a játékoknak talán nem kell olyan időbeosztásban készülniük, ami tönkre teszi alkotói egészségét. Talán nagy harc lesz, előidéz majd néhány belső viszályt és látványos bukást, de ez még a jövő zenéje."

Az iparra nem csak önmaga majd hatni, hanem maguk a játékosok is: az internetnek köszönhetően egyre többször alakul ki párbeszéd a játékosok és a játékfejlesztők között, és Pim Holfve (Avalanche Studios Group) szerint a stúdiók maguk is egyre inkább kezdik belátni ennek az értékét:

"A közvetlen párbeszéd a játékosok és a fejlesztők között egyre fontosabb lesz és egyre nagyobb hatást gyakorol a játékokra és arra, ahogyan azok a jövőben fejlődnek."

Azt, hogy ebből a sokféle elképzelt jövőképből végül melyik valósul meg, csak tíz év múltán tudjuk majd megmondani, de egy valamiben már most is biztosak lehetünk: a fejlődés egy pillanatra sem szünetel és az elkövetkező évtizedben egyre ambiciózusabb és részletgazdagabb játékokat fogunk majd látni.

Már csak abban kell reménykednünk, hogy ezekkel az ambíciókkal mi magunk is tudjuk tartani majd a lépést és képesek leszünk a technológia köré egy olyan világot teremteni, ahol a gépek mellett az emberségnek is jut tér és eljön egyszer az a pillanat, amikor elmondhatjuk, hogy a gaming valóban mindenkié.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)