A 11 bit studios neve egyet jelent a sötét, morálisan megterhelő stratégiai játékokkal, mint a This War of Mine vagy a Frostpunk. A lengyel stúdió azonban évekkel ezelőtt úgy döntött, kipróbál valami egészen mást. A Project 8 névre keresztelt játék 2018 óta készült, és közel 10 millió fontba került, mire tavaly decemberben végleg törölték a fejlesztést. Most végre kiderült, pontosan mi is volt ez a kockázatos projekt, és miért lett belőle hatalmas bukás.
A Project 8 egy külső nézetes akció-kalandjátéknak készült, élénk, fantáziadús világban, ami hatalmas váltást jelentett volna a stúdió eddigi sötét, nyomasztó világaihoz képest. A játékos egy titokzatos, mágikus kötéssel rendelkező főhőst irányított volna, aki az öt gyász-szakaszon - tagadás, düh, alkudozás, depresszió, elfogadás - keresztül haladva próbálja feldolgozni szerette elvesztését. A játékmenet a lopakodásra, felfedezésre és környezeti fejtörőkre épült, akárcsak a Plague Tale vagy a Rime. A játék világát különös obeliszkek, hatalmas növények és bizarr teremtmények népesítették volna be.
A látvány és az alapkoncepció ambiciózus volt, de hamar kiderült: túl nagy falat ez egy új csapatnak. A stúdió hatalmas növekedésen ment keresztül a Frostpunk sikere után: háromszorosára bővült a létszám, tele voltak pénzzel, lelkesedéssel, és azt hitték, bármit meg tudnak csinálni.
"Túl optimisták voltunk"
- ismerte el Przemysław Marszał, a stúdió vezetője. A gyász öt szakaszát játékmechanikává formálni már önmagában is kemény kihívás, de a narrációval, a lopakodás megvalósításával és a játékmenet egyensúlyával is komoly gondok adódtak.
A legnagyobb probléma azonban az volt, hogy hiába volt egy papíron jól kinéző terv, a megvalósítás döcögött. Csupán a prológust és a tagadás szakaszát sikerült részben elkészíteni, a fejlesztés folyamatosan csúszott, és még legalább két év kellett volna a befejezéshez úgy, hogy már így is közel egy évtizedet ölt bele a stúdió.
Közben a játékpiac is átalakult. A narratív, történetvezérelt, "egyélményes" játékok, mint a Hellblade vagy a Plague Tale, már nem keltenek akkora érdeklődést, mint régen. A stúdió számításai szerint a projekt veszteséges lett volna, ráadásul a teljes cég átszervezésen ment keresztül, miután minden projektje - köztük a The Alters és a Frostpunk 2 - csúszásba került. A döntés elkerülhetetlenné vált: vagy elkaszálják a Project 8-at, vagy további milliókat égetnek el egy lehetséges bukásra.
Végül a játékot hivatalosan is törölték, és 18 fejlesztőt el kellett bocsátani. Ez különösen fájdalmas pont volt a stúdiónak, amely most a tavalyi Frostpunk 2 és az idén érkező The Alters megjelenésével próbál visszatérni a biztosabb vizekre.
A Project 8 története emlékeztető arra, hogy a kreativitás önmagában nem elég: a játékfejlesztés fájdalmasan nehéz műfaj, ahol a bátor ötletek mellett a kivitelezés, a piac és a megfelelő időzítés is kulcsszerepet játszik.