A 2020-ban megjelent Microsoft Flight Simulator digitális lábakon érkező átokként sújtott le mindenkire, akiknek van olyan családtagja, aki egyszerre rajong a játékokért és a repülésért. Mert ő pillanatok alatt megszűnt létezni a háztartás számára, annyira nagy élményt adott a repülőzés. A Microsoft pedig gondoskodott róla, hogy ez a jelenség időről-időre megismétlődjék, mivel olyan frissítéseket tolt a gamerszékes emberek képébe, amik sokszor önálló termékként is eladhatták volna magukat. Nem csoda, hogy a Microsoft Flight Simulator 2024 november 19-i megjelenéséig eltelt 4 év sokkal rövidebbnek érződik.
Forgalmi dugó a levegőben
Túlzás nélkül állítható, hogy a világ minden pontján, rengeteg ember várta az előbb említett dátumot, hiszen olyan előzetes anyagokat láthattunk, amikből az derült ki, ha valamiért érdemes türelmetlennek lenni, akkor az a MSFS 2024. De az élet nem habos torta, és a nemzetközi helyzet pillanatok alatt fokozódott. Úgy lehet talán elképzelni ezt az egészet, mint egy digitális Black Friday-t. Kinyitott az üzlet, és egymilliónál is több játékos rohanta meg. Mindenki le akarta tölteni, a felhőzésben igen jártas Microsoft szerverek pedig azt mondták, hogy "köszönjük, a mai napunk szabi". Én közel 24 óra lejárta után tudtam telepíteni a meglepően csekély adatmennyiséget. Gondoltam is közben, hogy itt pillanatokon belül akkora repülőzés lesz, hogy a Fairfordi Légiparádé csak falusi haknizás ahhoz képest.
Nos, nem így történt. A szerverek ugyanis továbbra sem tudtak mit kezdeni a digitális pilóták mennyiségével. Akár hosszú órákig is csak a töltőképernyőt lehetett látni, szerencsésebbek talán eljutottak a felszállásig, de abban sem volt köszönet, mert a talaj csak elmosott foltok halmaza volt. Rengeteg bug tarkította az "élményeket": a gép alján, fejjel lefelé ülő emberek mindennaposak voltak, mint ahogyan a repülő nélküli pilóták, akik ülőhelyzetben jöttek-mentek a légtérben. Idővel, ahogy a magas vérnyomásban szenvedők a sok ideg miatt meghaltak, és mások a rengeteg várakozásban végelgyengülésben elhunytak, helyre állt a rend. Vagy legalábbis kezelhetővé vált, de erről majd később.
Ígéretes karrier
A Microsoft Flight Simulator 2024 olyan bődületes mennyiségű tartalmat kínál, hogy kénytelen vagyok ebben a tesztben tényleg csak azokat a dolgokat említeni, amik valóban fontosak, és új élményt nyújtanak. Első körben kezdjük azzal, hogy van karrier-mód. Ez miért fontos? Mert nagyjából képet nyújt arról, milyen utat kell bejárnia annak, aki úgy dönt, pilótává válik, és esetleg ebből kíván megélni is. Ahogy az lenni szokott, első körben megszerezzük a PPL-t (Private Pilot Licence). Ez azért jó, mert tudunk vinni utasokat, akiktől azonban nem kérhetünk pénzt. Magyarul, kereskedelmi céllal nem ülhetünk gépbe. Ezt követi a CPL (Commercial Pilot Licence), amivel már pénz is áll a házhoz, bár karrierünk ezen pontján gyakorlatilag 100 százalékig le is nyúlja a feladatszervező a bevételünket, de valljuk be, a szabad világ bizony ilyen kizsákmányoló.
A következő lépcsőfoknál a különböző "munkakörök" feladatait tanuljuk meg lerepülni, így például farokkerekes repcsik használatát, vagy éppen agrárfeladatokat ellátó bringák kezelését. Majd jöhetnek a többmotoros, egyre komolyabb masinák, mígnem ott találjuk magunkat a szép és nagy, csöves gépek világában. Ugyanez igaz a karrier forgószárnyas tagjaira is. Ott is el kell sajátítani az alapokat, mielőtt az ember egy olajfúró toronyra visz terhet, vagy az Alpokban végez helikopteres mentést. A karrierről el kell még mondani, hogy nagyon élvezetesen bárhonnan végezhető. Jómagam értelemszerűen kedvenc honi repteremet, Szegedet választottam, hogy ismerős környezetben, ezúttal digitális oktatóval sajátítsam el azokat a feladatokat, amiket egyébként álmomból felkeltve is tudok. Apróság, de így, hogy hazai repteret választottam, az oktatógép lajstroma is magyar volt, illetve a szakszolgálati engedélyekkel végezhető feladatok is hazai terepere korlátozódtak, vagy szomszédos országokat érintettek.
Mi szemnek és szájnak ingere
Sok dolog miatt lehet haragudni a Microsoftra. Például azért, mert az alapítója a COVID vakcinával bejuttatott chipet az 5G-vel akarja aktiválni. De most sokkal inkább a nehézkes indulásért, azért, hogy még most is előfordul, hogy hétvégén nem tudok játszani, mert bár a feladatot lerepültem, de a kiértékelés előtti töltőképernyő egész estéssé változik. Ugyanakkor egy pillanatig sem lehet vitatni azt, hogy a MSFS 2024-be valószínűleg kamionokkal, és nagyon hosszú ideig hordták a tartalmat. Ha már az előbb a karriert emlegettük, akkor érdemes hozzátenni a különféle - eddig sosem látott - feladatokat. Ilyen a hegyi mentés helikopterrel, permetezés levegőből, segélyszállítmányok Afrikában, ernyősök ugratása, és még hosszan lehetne sorolni. Aki nem kíván karriert építeni, annak pedig ott egy halom játékmód. Elődjéhez hasonlóan az új részben is megtalálni a Felfedező-módot, csak most még sokkal több területet repkedhetünk be. Vagy említhetjük a kompetitív kihívásokat, mint a Top Gun: Maverick kiegészítőből ismert "alacsonyan és jó gyorsan egy Hornettel" próbatételt. Esetleg a motorosgép határait feszegetve nem szép, de annál eredményesebb repüléssel kapuk között késben repkedni, hogy a lista élére kerüljünk. Békésebb élményekre vágyóknak ott vannak a fotós kihívások, amik különféle kritériumokat állítanak a játékos elé. Például olyasmit, hogy fotózza le a Szfinxet úgy, hogy a mögötte lévő piramis csúcsa mögött éppen eltűnik a nap, miközben jobbról a magas égen beúszik egy Zeppelin, amiből hangszórókon keresztül Zámbó Jimmy: Mit akarsz a boldogságtól? című dala szól. Bár ez utóbbit nem fogja egy fotó bizonyítani, de a fenébe is, válaszok kellenek, nem kifogások!
Lobog a szélben a szélzsák!
A Microsoft Flight Simulator 2024 kétségtelenül egyik legnagyobb újítása, hogy kiszállhatunk a légi járművekből. Sőt, ahhoz, hogy ezt megtegyük, előtte be kell szállnunk. Karrier módban ez különösen fontos, hiszen több tapasztalati pontot kapunk, ha nem vagyunk restek elvégezni a gépátvételt, és szemrevételezzük a gumik állapotát, csekkoljuk a fékszárnyakat, megmozgatjuk a csűrőket, és levesszük a statikus nyomás mérőjének, valamint a Pitot-csőnek a takaróját. Ez utóbbi kifejezetten fontos, mert hallottam én már rádióforgalmazásban azt, hogy "diktáld már a sebességet, elfelejtettem levenni a Pitot-cső takaróját!". Szóval, az, hogy ki tudunk szállni a gépből, és sétálgathatunk kedvünkre, nagyon sok lehetőséget ad. Átbaktathatunk az Eiffel-torony alatt, állhatunk a Mount Everest tetején, vagy éppen megkereshetjük a házunkat. Nos, ez utóbbit jómagam is igen hamar megcselekedtem, de rendkívül lehangoló volt az élmény, tekintve, hogy otthonom helyén csupán néhány fa állt. Bezzeg a szomszéd még autót is kapott a háza elé.
Fizika, gépek, képek
Nem kérdés, hogy nehéz dolog egy ilyen címet olyan fizikával ellátni, hogy az is elégedett legyen, aki nem kívánja részletesen megismerni a repülés világát, és az is, aki esetleg éppen egy tripla hetes fülkéjében töltötte az előző napját, transzatlanti repüléssel. Ugyanakkor azt lehet mondani, hogy némi kompromisszummal a számegyenes mindkét végén elhelyezkedő igények teljesülnek. Egyébként lehet, hogy placebo, de nekem úgy tűnik, mintha a magasságtartás könnyebb lenne, mint amilyen a 2020-ban megjelent elődnél volt. Akár így van, akár nem, elég jól érezhető például, hogy milyen repülni vaj időben, és milyen, amikor az elemelkedés pillanatától kezdve folyamatosan dolgozni kell.
Légi járművek tekintetében a Microsoft nagyon kitett magáért. Tudvalévő, hogy a típusokat kevésbé ismerők szerint minden légcsavaros modell Cessna, és minden turbinás pedig Boeing. Ellenben feltételezhető, hogy aki idáig elolvasta ezt az írást, ennél azért behatóbb típusismerettel rendelkezik, így említhetünk konkrét típusokat. Van például Airbus A400M és hajthatjuk a Belugát is, ami nem véletlen kapta ezt a nevet. Beülhetünk továbbá az L-39 vagy éppen az A-10 Warthog fülkéjébe. Ez utóbbi az Öböl-háború egyik réme volt az iraki tankok, de főleg a bennük ücsörgő személyzet számára. Állítólag az volt az ukáz, hogyha a harckocsi személyzete meglát egy A-10-est, akkor a lehető leggyorsabb tempóban hagyja el a tankot, és fusson minél messzebbre. Kicsit békésebb vizekre evezve, természetesen vannak hidroplánok, vitorlázók, de még hőlégballonok is, nem is beszélve a Volocopter Volotaxijáról, ami egy elektromos drón, 18 rotorral.
Végezetül ejtsünk szót a grafikáról. Röviden: ezt látni kell! Hosszabban: elmondható, hogy az előző rész sem volt csúnya, de ez a mostani valami döbbenet. Már a 2020-as játék is alkalmas volt arra, hogy kevésbé forráskritikus felhasználók egy játékmenet videót igaziként kezelve posztoljanak, hogy az A380-nak át kellett startolnia, mert kigurult elé a futópályára egy Cessna (mert hát minden motoros kisrepülőgép Cessna). Nos, számukra a világ a Microsoft Flight Simulator 2024 megjelenésével a folyamatosan éppen csak elkerült légi tragédiák soha ki nem fogyó rémálma lesz. Lehetne erre több szót vesztegetni, de az a helyzet, hogy elég megnézni egy YouTube-videót, mert karakterek ezreit hányhatnám még ide, akkor sem tudnám elmondani azt, amit egy mozgóképes anyag az első képkockájával mutat.
Cserébe tudni kell, hogy felzabálja a vasat. Legalábbis akkor, ha valakinek nem egy-két éves, játékra összerakott gépe van. Részemről a repülések az egykor tündöklő, és még most is tisztes teljesítményt nyújtó, de immár a határait meghaladó képességeket igénylő konfiguráción történtek. Az MSFS 2024 lett az a játék, ami kíméletlenül az arcomban röhögött és megmondta, hogy hová helyezzem a 16 GB RAM-omat. Megduplázva viszont helyreállt a rend, és nem kell túl belátónak lenni, hogy tudjuk, nem most lett a minimális memóriamennyiség 32 GB.
Valami rosszat is mondjunk már!
Aki idáig elolvasta, megérdemli, hogy ne csak a szépre emlékezzen, szóval nézzük, mik a negatívumok. Nem csoda, hogy a játék megítélése a Gőzboltban (Steam) vegyes. Az induláskor és az ezt követő időszakban tapasztalt játszhatatlanság sokaknál betette a kaput. Egy, akár 220 eurós címnél alighanem megengedhetetlen, hogy hosszú napokig használhatatlan legyen. Érthető a Microsoft törekvése, hogy nem akart egy 160 GB-os szörnyet a felhasználók SSD-jére tenni. De látható, hogy így meg micsoda katasztrófa lett, hogy ennyi dolgot kell játék közben streamelni az élményért. Aztán ott van annak a kérdése, hogy ha csupán bő 10 giga van a gépén, akkor tulajdonképpen a többi tartalom, ami az előző részben szintén az SSD-n volt, az tulajdonképpen nem az övé. Nincs nála, hanem ennyi pénzt fizetett azért, hogy a felhőből jöjjenek játék közben. Illetve az igen adatigényes streamelés következménye lett az, hogy minimum 180 MB/s sebességű kapcsolat kell, egyébként bukta van. Fentiek miatt szinte egybehangzó vélemény a játékosok részéről, hogy inkább legyen 150 GB a gépen, minthogy akkor játszhassanak, ha a szerverek engedik.
Mindamellett, hogy a Microsoft jól teszi, ha a következő résznél - bármikor érkezzék is - elgondolkodik, hogy jó taktika-e ilyen mértékben a felhőre hagyatkozni, nem vitatható el az, hogy a játékuk lélegzetelállító. Úgy tartalomra, mint megjelenésre, és nyugodtan kijelenthető, egyértelműen megéri megvásárolni annak, aki komoly érdeklődést táplál a repülés és a videojátékok kombinációja iránt. De lehet, hogy érdemes várni egy kicsit, és akkor lecsapni rá, amikor valamiféle akció van. Türelmesebbek esetében akár 1-1,5 évet is figyelésen lenni, hogy mikor jön valami hatalmas leárazás, és akkor behúzni.