Hirdetés

Masszív addikció

|

Több millióan töltünk el órákat, heteket, napokat, éveket az MMORPG-nek nevezett új közösségi játékban, de vajon milyen hatással van ez a valós életünkre? A játékaddikció új értelmezést kapott…

Hirdetés



A játékok virtuális világa rendkívül vonzó alternatíva, ezt mindig is tudtuk. A szürke hétköznapok után egy elborult fantasy, sci-fi világba, vagy régi történelmi korszakba belemerülni rendkívül intenzív élmény, olyannyira, hogy az ember hajlamos környezetéről megfeledkezni. Korábban is voltak addiktív játékok: ismerek olyan embereket, akik munkájukat veszítették el a Civilization miatt, vagy a párkapcsolatuk ment tönkre a túl sok Morrowind, vagy Wizardry 8 éjszakák kapcsán. Azonban a játékaddikció mélységét még soha ennyire nem lehetett érezni, mint korunk legnépszerűbb PC-s játéktípusa, az MMORPG, és azon belül is a World of Warcraft kapcsán. Amióta a Burning Crusade kijött, a tönkrement házasságok, elfelejtett barátok, elveszített munkák listája drasztikusan növekedett…



Megszólal a pszichomókus
Mi már eddig is régóta tudjuk, ők még csak most kapizsgálják. A pszichológusokra gondolok, akik eddig a játékaddikciót kerülték, mint macska a forró kását: akárhányszor megszólalt a számítógépes játékokkal kapcsolatban tőlük valaki, folyton csak a játékon belüli erőszakról voltak képesek tanulmányokat végezni és nyilatkozni, pedig ez a téma lassan már annyira agyonrágcsált és elavult, mint az öt évvel ezelőtti divatruhák.
Úgy látszik, a World of Warfcraft elterjedése kapcsán figyeltek fel végre a játékaddikcióra. Maressa Hecht Orzak (az idős hölgy a képen), pszichológus és a Belmont Computer Addiction Study Center vezetőjét naponta hat, hét ember keresi fel játék addikcióval kapcsolatban. A leggyakoribb eset természetesen a WoW-hoz kötődik. „Ha csak azt a tényt nézzük, hogy a World of Warcraftnak nyolc millió játékosa van és ennek mondjuk csak tíz százaléka komoly addikt, már az is egy igen nagy szám, amellyel foglalkozni kell.” – nyilatkozta Dr Orzak.
Orzak az MMO-s addikció és a szerencsejátékos (amely egyébként a pszichológusok kedvenc szakterülete, nem is szívesen szakadnak el tőle, ha „játékos” addikcióról van szó) között párhuzamot is talált. „Az agyban a dopaminon keresztül ugyanazt a „jutalmazási” központot érinti az MMORPG, mint a szerencsejátékok”. Kicsit mulatságos módon egy másik, sokkal egyszerűbb játékkal kapcsolatban is hasonló addikciós problémák szoktak felmerülni: a pszichológushölgy sok olyan esettel is találkozott, ahol a páciens a Windows-ban lévő Soltaire rabja volt.



Blame Blizzard?
A játék megjelenése óta eltelt 2 és fél alatt sem született eddig semmilyen diagnózis, vagy pszichiátriai munka a World of Warcraft okozta addikcióval kapcsolatban, ezért Dr. Orzak úttörő ebben a témában.
Természetesen a kóros tünetekről nem a Blizzard tehet, de az kétségtelen, hogy az általuk készített MMO-val nagyon óvatosan kell bánni, mert hihetetlenül rákattanhat az ember, arról már nem is beszélve, hogy igazán azok tudnak érvényesülni ebben a színes fantasy világban, akik a legtöbb időt töltik el mellette. Ördögi kör? Talán. Az viszont biztos, hogy csak rajtad múlik, mennyire tudod összeegyeztetni a játékot (akármelyiket…) „valós” életeddel…
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)