A Microsoft a saját háza tájáról, az Xbox360-ban már használt API-t dolgozza át PC-re, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy egyszerűsödik a fejlesztés: nem kell külön egyikre és másikra leprogramozni a hangok vezérlését. Ezt a nem elhanyagolható előnyt tetézve az új rendszer javít a többcsatornás hang kezelésén, továbbá erősen támaszkodik a többmagos processzorokra. Ez alatt azt kell érteni, hogy egy kevésbé terhelt maggal végezteti a hanggal kapcsolatos számításokat, így nem vesz vissza a teljesítményből, mint ahogy azt tenné egy integrált hangkártya és DirectSound használatával például.
A grafikához is hozzátesznek valamennyit: debütál a Shader Modell 4.1, és ezzel néhány új renderelési és effektezési eljárás. A 2007. augusztusi DirectX Software Development Kit már letölthető (és a részletek megtekinthetők), azonban Vista SP1 Beta nélkül nem sok hasznát veszi az ember; ez még egy fejlesztőknek való készlet, a "nekünk való" változatra még várni kell.