Mao vajon mit dobott?
Úgy látszik, a „valós világ” szigorú szemmel figyeli, milyen MMORPG-vel próbálunk kikapcsolódni belőle… Miközben az USA-ban az adóhatóságok azt fontolgatják hogy megadóztatják a virtuális javakat, addig Kínában azonnal lecsapnak az olyan MMO-kra, amelyek megingathatják a kommunista állam alappilléreit.
Hirdetés
Negyven éven keresztül mi is tapasztalhattuk, milyen is a kommunizmus szigora: nem olvashatsz olyan könyvet, újságot, nem hallgathatsz olyan rádiót, vagy nézhetsz olyan filmet, amely esetleg a rendszert negatív fényben tünteti fel, vagy egyéb tiltott témákhoz kötődik. Bár nálunk ez már a múlté, azonban Kínában továbbra is kommunista rend uralkodik és vasszigorral csap le minden olyan állampolgárra, aki nem államilag támogatott MMORPG-t fejleszt, vagy játszik vele – ugyanis az országban ez az egyik legnépszerűbb kikapcsolódási forma.
Totális államkontrol
A kínai kormány nemrég jelentette be, hogy a jövőben fokozott figyelemmel vizsgálják az online játékokat, miután bizonyos MMORPG-kben tiltott vallási és politikai tartalmat találtak. Míg korábban leginkább az újságokat, a televíziót és más médiumokat figyeltek árgus szemekkel, ezentúl ennél a játéktípusnál is nagyon vigyázni fognak, nehogy valamilyen olyan elem kerülhessen beléjük, amely sérti a kommunista államrendet és „megzavarhatja az állampolgárok fejét”. Ezentúl az MMORPG-ket kiadó, vagy forgalmazó cégeknek havi jelentéseket kell küldeniük a fejlesztők munkájáról, amelyet a politikai cenzúra gondosan át fog vizsgálni.
A Nagy Testvér összeráncolja szemöldökét…
Az intézkedést egy konkrét botrány váltotta ki: egy bizonyos meg nem nevezett, külföldről importált MMORPG állítólag olyan kényes vallási kérdéseket feszegetett (vagy azokra utalt – a konkrétumokat valószínűleg sohasem tudjuk meg…), amelyek szigorúan tiltottak az országban.
Az üggyel foglalkozó kínai hivatalos szervek azt jelentették, hogy a forgalmazók állítólag ezt titokban tartották, és így a rendszeres patch-ek egyikén keresztül kerülhetett be az államellenes tartalom a játékba. Hogy mi lett a forgalmazó elvtársak sorsa, arról nem szól a jelentés…
Jólét kontra politika?
A kommunizmus és a piacgazdaság mindig is ellentmondásos funkciót töltött be a kommunista államokban, hiszen a kormányoknak vigyázniuk kellett rá, hogy a szigorú államrend azért ne menjen teljesen a gazdasági helyzet kárára. Napjaink Kínájára ez még inkább jellemző, és a kormány gondosan ügyel rá, hogy ne vesszen el az a 850 millió dolláros éves bevétel, amelyet az MMORPG játékpiac generál az országban. (Ergo, az MMORPG-t, mint olyat nyílván nem fogják betiltatni.) Úgy látszik tehát, hogy a kínaiak a legnagyobb kockák a világon (ide sorolhatóak a kínai farmerek is, ugye…), ami valahol érthető is, ha már ilyen szigorú környezetben kell élniük…
Hirdetés
Hirdetés