ValószÃnűleg néhány megrögzött GTA-rajongót leszámÃtva mindenki egyetért velem abban, hogy a Mafia egyike volt az elmúlt évek meghatározó játékainak. Az Illusion Softworks alkotása, habár túlzás lenne azt állÃtani, hogy a bokrok alatt érkezett, messze nem kapott annyi hátszelet, mint legnagyobb riválisa, a Grand Thet Auto sorozat. A siker mégis magától jött. A fejlesztÅ‘k nagy szerencséjére nem csak a kritikusok magasztalták egekig a Mafiá-t, hanem a community is hajlandó volt kinyitni a pénztárcáját. A 2002-ben is remeknek számÃtó, kétmilliót is meghaladó eladások senkiben nem hagytak kétséget a felÅ‘l, hogy a gengszterek kalandjai nem értek véget örökre. A csend azonban sokáig nem akart megtörni, a hallgatás egyre vészjóslóbb lett, sokan már elÅ‘re temették a folytatást. Idén a Games Convention elÅ‘tt szivárogtak ki az elÅ‘hÃrek a Mafia 2 fejlesztésérÅ‘l, amit a csehek hamarosan egy sajtóközleményben meg is erÅ‘sÃtettek. Lipcsében már mindenki áhÃtattal telve várta a játék bemutatóját, és nem kellett csalódnunk, egy ütÅ‘s videó mellett néhány infomorzsát is elpotyogtattak a farkaséhes publikumnak.
Bűnözők voltunk
1938. Olaszország. Tommy egy kávézóban meséli el egy FBI-ügynöknek, hogy mit tud a maffiáról. Az embernek, aki ki akar szállni, itt ugyanis mindig nagy árat kell fizetnie. Tommy határozott, és úgy dönt, vallomást tesz. Visszaemlékezése pedig kalandok végeláthatatlan folyamát indÃtotta el a játékosoknak. Megtört szövetségek, árulások..., autós üldözések, lövöldözések, kegyetlen gyilkosságok, bankrablás, védelmi pénz behajtása. Egy igazi maffiózónak bizony nagyon sok van a rovásán. Néhány momentumot nagyon nehéz lenne kiragadni az elsÅ‘ részbÅ‘l, de az biztos, hogy minden idÅ‘k egyik legizgalmasabb sztoriját kanyarintották monitorra a csehek. Ki gondolta volna, hogy egy gengszterekrÅ‘l szóló játék komoly erkölcsi tanulságokat tartogathat? A Mafia történetÃrói egyszerűen zseniális stÃlusérzékrÅ‘l tettek tanúbizonyságot. A Keresztapa és egyéb kultuszfilmek rajongói nem azt gondolták, hogy lekoppintották kedvencüket, hanem hogy továbbgondolták és kiteljesÃtették azt. Márpedig ha valami, ez igazi bravúrnak nevezhetÅ‘ manapság, amikor nagyon sok esetben néhány mondatos szövegekkel intézik el a játékok háttérsztoriját.
Bűnözők vagyunk
Az alábbi kis visszaemlékezéssel átszÅ‘tt eszmefuttatás természetesen nem csak a hely kitöltésére szolgált. Ha valaki nem próbálta az elÅ‘döt, az e nélkül talán nem értené a Mafia 2-be vetett töretlen bizalmat. A történet egyelÅ‘re ugyanis még elég képlékeny formában leledzik, azaz konkrétan semmit nem tudunk róla. A helyszÃn maradt a 40-es évek Itáliája, na és persze a bűnszövetkezetek mocskos világa. A Games Convention kapcsán nyilvánosságra hozott trailer sokat ugyan nem árul el a tényleges sztoriról, viszont jó néhány következtetést levonhatunk belÅ‘le. A szituáció egy étteremben kezdÅ‘dik, négy „üzletember" költi el éppen ebédjét. A hangulat oldására egy bajuszos, elsÅ‘ pillantásra is életfogytos illetÅ‘ viccmesélésbe kezd, amit a többiek hangos nevetéssel nyugtáznak. Miután kibeszélgették magukat, jön a folytatás, de a fÅ‘fogás helyett ezúttal emberi testeket szervÃroznak véresen. Az áldozattá vált szerencsétlenekrÅ‘l egyelÅ‘re semmit nem lehet tudni, Ãgy azt sem, hogy egyszerű mellékszereplÅ‘ként hullnak el, vagy éppen fontos részük lesz a sztori alakulásában. Igen sokan meghalnak tehát, és ez elÅ‘revetÃti, hogy a Mafia 2 sem lesz az úrkisasszonyok kedvenc meséje.
Csak nézek
Hogyan is lehetne persze, amikor az Illusion már mesteri szinten űzi a brutalitás ábrázolását. Az erÅ‘sen felejthetÅ‘ Vietcong-ot inkább hagyjuk ki a felsorolásból, viszont az elsÅ‘ rész már megmutatta, hogy nem riadnak vissza a korhatár-besoroló szervezettÅ‘l sem. Az igazi felnÅ‘ttes hangulathoz persze komoly mértékben hozzátartoznak a történet sötét momentumai, az árulások, gyilkosságok is, de megfelelÅ‘ grafikus motorral ezek a jelenetek még nagyobbat ütnek. A Mafia 2-t hajtó engine részletes adatait egyelÅ‘re ugyan nem ismerjük, de ettÅ‘l függetlenül ismét bombasztikus külsÅ‘re számÃthatunk. Az egyik biztató ok, hogy a PlayStation 3 és az Xbox 360 is ott szerepel a célplatformok között. Next-gen konzolokra márpedig nem divat „múlt generációs" köntösben kiadni egy játékot, legalábbis egy magára valamit is adó fejlesztÅ‘nek semmiképpen sem. A nagy sikerű GTA-részek ugyan sosem kiváló grafikájukról lettek hÃresek, de az új rész már nagyon durván fog kinézni, Ãgy a Mafia 2 is kénytelen lesz felvenni vele a versenyt. A képeket és a videót látva, azt kell mondanom: eséllyel indulnak csatába. A karaktermodellek gyönyörűek, a város részletesen kidolgozott, élettel teli, az autók egészen valósághűek, szóval az összhatás remek. Ehhez még számÃtsuk hozzá az igazi Mafia-stÃlust, a kissé sötét, nyomott hangulatot, a teljesen jó értelemben vett szürkeséget, és máris megállapÃthatjuk, hogy ezen a téren nem lesz hiba, akár a konkrét grafikát, akár az átvezetÅ‘ videókat nézzük. Márpedig az biztos, hogy a történet elmesélésében most is nagy szerepük lesz az animációknak.
Lövöldözés és üldözés
Bár a bokszban kitértem egy picit az ellenkezÅ‘jére is, azért nyilván van annak is oka, hogy a Mafia és a GTA neve valamilyen szinten összeforrott. Ez pedig nem más, mint a járműves és gyalogos részek keveredése. Az elÅ‘zÅ‘ részhez hasonlóan az irányÃtás most is TPS-kamerát használ, az egyelÅ‘re ismeretlen fÅ‘hÅ‘s háta mögül követhetjük szemmel az eseményeket. Nagy újÃtás nyilván nem itt várható, az alapmozdulatokat tudjuk csak végrehajtani, de ha harcra kerül a sor, máris érdekesebbé válik a helyzet. A fegyverek az Ãgéretek szerint minden eddiginél realisztikusabbak lesznek, mind kinézetüket, mind tulajdonságaikat tekintve.A legolcsóbb mordályok bizony erÅ‘sen félrehordanak, a profi gengszternek tehát profi cuccokra lesz szüksége, ha érvényesülni akar. Márpedig most sem Keresztapaként kezdjük a játékot, hanem egy egyszerű kisstÃlű maffiózó személyében. A kezdetekben bizony minden apró feladatot el kell vállalnunk, védelmi pénzeket hajtunk be, gengsztereket fuvarozunk, hogy kiérdemeljük a család bizalmát. Persze nyugalmas kis küldetésekre ne számÃtsunk, a fejlesztÅ‘k lesznek olyan kedvesek, és minden pillanatot izgalmassá tesznek. Sohasem tudhatod elÅ‘re, hogy az egyszerű sofÅ‘rmunkának induló misszió miként végzÅ‘dik majd, mert az is lehet, hogy a fél rendÅ‘rség lohol a nyomodban, miközben a riválisok próbálnak eltenni láb alól. Az autós részekrÅ‘l csak annyit lehet tudni, hogy megmarad, illetve jócskán kibÅ‘vül a géppark, a forgalom pedig valamivel sűrűbb és realisztikusabb lesz. Az üldözések, megbolondÃtva az ablakon kihajlós lövöldözéssel, most is rendkÃvül izgalmasak lesznek, gondoljunk csak a Mafia bevezetÅ‘ küldetésére. Arra egyelÅ‘re nem kaptunk választ, hogy kapunk-e ismét csak több óra kÃnkeserves szenvedéssel, illetve némi csalással letudható autóversenyt, bár feltételezhetÅ‘en ez most kimarad. Információink most még nagyon szűkösek a játékról, az Illusion a jövÅ‘ben majd szép lassan csöpögteti a mannát, de ez is bÅ‘ven elég volt ahhoz, hogy teljesen fellelkesülve várjuk a játékot!
GameStarÂ