Valószínűleg néhány megrögzött GTA-rajongót leszámítva mindenki egyetért velem abban, hogy a Mafia egyike volt az elmúlt évek meghatározó játékainak. Az Illusion Softworks alkotása, habár túlzás lenne azt állítani, hogy a bokrok alatt érkezett, messze nem kapott annyi hátszelet, mint legnagyobb riválisa, a Grand Thet Auto sorozat. A siker mégis magától jött. A fejlesztők nagy szerencséjére nem csak a kritikusok magasztalták egekig a Mafiá-t, hanem a community is hajlandó volt kinyitni a pénztárcáját. A 2002-ben is remeknek számító, kétmilliót is meghaladó eladások senkiben nem hagytak kétséget a felől, hogy a gengszterek kalandjai nem értek véget örökre. A csend azonban sokáig nem akart megtörni, a hallgatás egyre vészjóslóbb lett, sokan már előre temették a folytatást. Idén a Games Convention előtt szivárogtak ki az előhírek a Mafia 2 fejlesztéséről, amit a csehek hamarosan egy sajtóközleményben meg is erősítettek. Lipcsében már mindenki áhítattal telve várta a játék bemutatóját, és nem kellett csalódnunk, egy ütős videó mellett néhány infomorzsát is elpotyogtattak a farkaséhes publikumnak.
Bűnözők voltunk
1938. Olaszország. Tommy egy kávézóban meséli el egy FBI-ügynöknek, hogy mit tud a maffiáról. Az embernek, aki ki akar szállni, itt ugyanis mindig nagy árat kell fizetnie. Tommy határozott, és úgy dönt, vallomást tesz. Visszaemlékezése pedig kalandok végeláthatatlan folyamát indította el a játékosoknak. Megtört szövetségek, árulások..., autós üldözések, lövöldözések, kegyetlen gyilkosságok, bankrablás, védelmi pénz behajtása. Egy igazi maffiózónak bizony nagyon sok van a rovásán. Néhány momentumot nagyon nehéz lenne kiragadni az első részből, de az biztos, hogy minden idők egyik legizgalmasabb sztoriját kanyarintották monitorra a csehek. Ki gondolta volna, hogy egy gengszterekről szóló játék komoly erkölcsi tanulságokat tartogathat? A Mafia történetírói egyszerűen zseniális stílusérzékről tettek tanúbizonyságot. A Keresztapa és egyéb kultuszfilmek rajongói nem azt gondolták, hogy lekoppintották kedvencüket, hanem hogy továbbgondolták és kiteljesítették azt. Márpedig ha valami, ez igazi bravúrnak nevezhető manapság, amikor nagyon sok esetben néhány mondatos szövegekkel intézik el a játékok háttérsztoriját.
Bűnözők vagyunk
Az alábbi kis visszaemlékezéssel átszőtt eszmefuttatás természetesen nem csak a hely kitöltésére szolgált. Ha valaki nem próbálta az elődöt, az e nélkül talán nem értené a Mafia 2-be vetett töretlen bizalmat. A történet egyelőre ugyanis még elég képlékeny formában leledzik, azaz konkrétan semmit nem tudunk róla. A helyszín maradt a 40-es évek Itáliája, na és persze a bűnszövetkezetek mocskos világa. A Games Convention kapcsán nyilvánosságra hozott trailer sokat ugyan nem árul el a tényleges sztoriról, viszont jó néhány következtetést levonhatunk belőle. A szituáció egy étteremben kezdődik, négy „üzletember" költi el éppen ebédjét. A hangulat oldására egy bajuszos, első pillantásra is életfogytos illető viccmesélésbe kezd, amit a többiek hangos nevetéssel nyugtáznak. Miután kibeszélgették magukat, jön a folytatás, de a főfogás helyett ezúttal emberi testeket szervíroznak véresen. Az áldozattá vált szerencsétlenekről egyelőre semmit nem lehet tudni, így azt sem, hogy egyszerű mellékszereplőként hullnak el, vagy éppen fontos részük lesz a sztori alakulásában. Igen sokan meghalnak tehát, és ez előrevetíti, hogy a Mafia 2 sem lesz az úrkisasszonyok kedvenc meséje.
Csak nézek
Hogyan is lehetne persze, amikor az Illusion már mesteri szinten űzi a brutalitás ábrázolását. Az erősen felejthető Vietcong-ot inkább hagyjuk ki a felsorolásból, viszont az első rész már megmutatta, hogy nem riadnak vissza a korhatár-besoroló szervezettől sem. Az igazi felnőttes hangulathoz persze komoly mértékben hozzátartoznak a történet sötét momentumai, az árulások, gyilkosságok is, de megfelelő grafikus motorral ezek a jelenetek még nagyobbat ütnek. A Mafia 2-t hajtó engine részletes adatait egyelőre ugyan nem ismerjük, de ettől függetlenül ismét bombasztikus külsőre számíthatunk. Az egyik biztató ok, hogy a PlayStation 3 és az Xbox 360 is ott szerepel a célplatformok között. Next-gen konzolokra márpedig nem divat „múlt generációs" köntösben kiadni egy játékot, legalábbis egy magára valamit is adó fejlesztőnek semmiképpen sem. A nagy sikerű GTA-részek ugyan sosem kiváló grafikájukról lettek híresek, de az új rész már nagyon durván fog kinézni, így a Mafia 2 is kénytelen lesz felvenni vele a versenyt. A képeket és a videót látva, azt kell mondanom: eséllyel indulnak csatába. A karaktermodellek gyönyörűek, a város részletesen kidolgozott, élettel teli, az autók egészen valósághűek, szóval az összhatás remek. Ehhez még számítsuk hozzá az igazi Mafia-stílust, a kissé sötét, nyomott hangulatot, a teljesen jó értelemben vett szürkeséget, és máris megállapíthatjuk, hogy ezen a téren nem lesz hiba, akár a konkrét grafikát, akár az átvezető videókat nézzük. Márpedig az biztos, hogy a történet elmesélésében most is nagy szerepük lesz az animációknak.
Lövöldözés és üldözés
Bár a bokszban kitértem egy picit az ellenkezőjére is, azért nyilván van annak is oka, hogy a Mafia és a GTA neve valamilyen szinten összeforrott. Ez pedig nem más, mint a járműves és gyalogos részek keveredése. Az előző részhez hasonlóan az irányítás most is TPS-kamerát használ, az egyelőre ismeretlen főhős háta mögül követhetjük szemmel az eseményeket. Nagy újítás nyilván nem itt várható, az alapmozdulatokat tudjuk csak végrehajtani, de ha harcra kerül a sor, máris érdekesebbé válik a helyzet. A fegyverek az ígéretek szerint minden eddiginél realisztikusabbak lesznek, mind kinézetüket, mind tulajdonságaikat tekintve.A legolcsóbb mordályok bizony erősen félrehordanak, a profi gengszternek tehát profi cuccokra lesz szüksége, ha érvényesülni akar. Márpedig most sem Keresztapaként kezdjük a játékot, hanem egy egyszerű kisstílű maffiózó személyében. A kezdetekben bizony minden apró feladatot el kell vállalnunk, védelmi pénzeket hajtunk be, gengsztereket fuvarozunk, hogy kiérdemeljük a család bizalmát. Persze nyugalmas kis küldetésekre ne számítsunk, a fejlesztők lesznek olyan kedvesek, és minden pillanatot izgalmassá tesznek. Sohasem tudhatod előre, hogy az egyszerű sofőrmunkának induló misszió miként végződik majd, mert az is lehet, hogy a fél rendőrség lohol a nyomodban, miközben a riválisok próbálnak eltenni láb alól. Az autós részekről csak annyit lehet tudni, hogy megmarad, illetve jócskán kibővül a géppark, a forgalom pedig valamivel sűrűbb és realisztikusabb lesz. Az üldözések, megbolondítva az ablakon kihajlós lövöldözéssel, most is rendkívül izgalmasak lesznek, gondoljunk csak a Mafia bevezető küldetésére. Arra egyelőre nem kaptunk választ, hogy kapunk-e ismét csak több óra kínkeserves szenvedéssel, illetve némi csalással letudható autóversenyt, bár feltételezhetően ez most kimarad. Információink most még nagyon szűkösek a játékról, az Illusion a jövőben majd szép lassan csöpögteti a mannát, de ez is bőven elég volt ahhoz, hogy teljesen fellelkesülve várjuk a játékot!
GameStar