A csapat a könyv, nem pedig a film licencét birtokolja, ami a játék szempontjából kétélű fegyver. A fanok örülhetnek neki, hisz így kétség kívül mélyebb az adaptáció, ám a filmen szocializálódott tömegeknek kevesebb lesz az ismerős momentum, hisz nem a Peter Jackson féle vízió van továbbgondolva (a filmek játékadaptációinak jogait még mindig az EA tartja kézben).
A játék nagyon szorosan követi a könyv sztoriját: a karakterek a Gyűrű Szövetségének útját fogják egyengetni a háttérből. Négy faj (hobbit, törp, elf, ember) és nyolc foglalkozás (bajnok, kapitány, őrző, kósza, bárd, tolvaj, és az ún. "lore-master") közül választhatunk, mikor nekivágunk a különböző kezdőterületeken a játéknak.
50 szintet léphetünk, de az egyszerű XP szerzésnél több kell majd ehhez. Az események kvázi rejtetten formálják karakterünk, ha sokszor csinálunk valamit (pl. orkot ölünk) akkor abban az irányban fejlődünk (ork-ölők leszünk) – nagyobb sebzéssel bírunk ellenük, megérezzük jelenlétüket, stb.
Érdekes újítás, hogy a szörnyek meghalnak ugyan, de a játékosok nem (vagy legalábbis itt másként hívják). Életerő helyett "morálunk" lesz: minél több jót tettünk addigi életünkben (azaz minél magasabb a szintünk), annál több a morálunk. Csatában ez fogy – ha leverik nullára, akkor nem meghalunk, hanem "legyőzöttek" leszünk, elbuktunk, kezdhetjük az egészet elölről...
Középfölde teljes térképét feldolgozták, ám a Shadow of Angmar című első rész csak a Megyét, Bree környékét és Adamart tartalmazza. Sok város és felfedeznivaló vár ránk, ám a lényeges küldetések (több mint 600) a jól ismert gyűrű-sztorihoz kapcsolódnak. Híres karakterek is keresztezik utunk, mint Gandalf, de ők csak ritkán keverednek a képbe: maga a szövetség tőlünk függetlenül teszi a dolgát.
Fura ilyet mondani, de a játék egyjátékos módban is tökéletesen élvezhető. (Bár ez a fajta sztoriorientált játékvezetés nem is szuperálna klasszikus MMO-keretek közt.) Összeállhatunk másokkal utunkon, a különbség a „normál” MMO-khoz képest annyi, hogy itt nem a velünk azonos szintűek közül válogatunk, hanem a sztoriban ugyanott tartók lelkes táborából (pl. a Pouncing Pony fogadóban). A világ ugyanúgy él, mint más játékokban, ám itt a küldetésekhez kötött események lesznek instance-olva (csak nekünk elkülönítve), nem pedig az egyes barlangok, vagy városrészek: azaz adott eseményt adott helyen csak a kvesztet végző parti láthat és élhet át, más arra járó nem (pl. Weathertopban Frodó Nazgul általi megkéselését).
Természetesen a sztori a későbbi kiegészítőkben folyik majd tovább, az első a Moria-beli események körül bonyolódik, a többi pedig elvezet egészen Mordorig, Szauron bukásáig. De ehhez még évek kellenek... A nagy kaland pedig 2006 novemberében kezdődik.