Várakozásaimhoz képest kicsi, ámde annál nehezebb dobozzal jelent meg nálam a Logitech futára. A természetvédők elégedetten bólinthatnak, ennél kisebb helyre nemigen lehetett volna begyömöszölni az átlagosnál nagyobb darabokból álló terméket.
A Logisztikázás azonban nem ér véget a ki- és becsomagolásnál. Összeszerelni és az asztalra felszerelni is körülményesebb márkatársainál, többek között a külön felcsavarozandó váltó miatt. Éppen ezért ajánlatos rögtön vásárolni hozzá egy nagy asztalt is (a hipermarketekben a termék árának töredékéért lehet olyanokat kapni), majd találni rajta neki egy állandó helyet és inkább a monitort, illetve a klaviatúrát arrébb húzni, ha éppen nem vezetünk.
A ruhacsipeszek kora leáldozott
A kormánykerék átmérője látványosat nőtt a MOMO Racing vagy a Driving Force Pro márkatársaihoz képest. Na és akkor a pedálokat tartó modult még nem is említettem…
Szerencsére ez nem csak méretében és a harmadik (kuplung) pedál megjelenésében változott: a termék újfajta pedálmechanikát is kapott: a Logitech szakított a szokásos, ruhacsipesz-rugóra emlékeztető megoldással. Igaz, ez csak az első (noname) kormányomnál okozott gondot, amelyet havonta kellett szervizbe vinnem az eltört rugó miatt. A Logitech pedáljaival nem volt hasonló problémám, de azért flusztrált picit ez a fajta módszer. A váltás amúgy nem csak az élettartamnak tett jót, az immár fém pedálok ellenállása is jóval nagyobb – különösen a féké (a valóságnak megfelelően mindegyik más). Gyanítom, hogy direkt nem zoknis használatra tervezték, a kényelmes vezetéshez nem árt, mondjuk egy tornacipő – már csak azért sem, mert elég hidegek tudnak lenni a fémpedálok. Szerencsére cipőben is kényelmesen elfér a lábunk a pedálokon, nem kell attól félnünk, hogy helyszűkében egyszerre kettőt nyomunk le – persze van olyan, hogy eltéved a lábunk az elején, de azért csak magunkat okolhatjuk.
Nagy (kormány)test, nagy élvezet…
A kormány megjelenése szintén dögös, jót tesz neki a varrott bőrborítás, és a rozsdamentes acélból készült középrész. Ami kicsit zavaró számomra, hogy a kormányon mindössze két gomb lakozik, az összes többi az immár külön egységként szereplő váltón kapott helyet. Praktikusabb volt a kormányról jelezni boxkiállási szándékunkat, vagy épp bekapcsolni a boxutca sebesség limitert, mivel oda sem kellett néznem, tapintásra tudtam, melyik az a gomb, amelyre éppen szükségem van.
A váltó igazi csemege lehet a megszállottaknak, ugyanis nem csak a már megszokott szekvenciális formában használható, hanem 6+1 fokozatú hagyományos botváltóként is (ahol a +1 a hátramenetet jelenti). Használata ennek is kényelmes, bár szokni kell, hogy ne kapcsoljunk mellé. És igen, van kuplung pedál is. Hogy ezt és a már említett hagyományos váltót mennyire tudjuk kihasználni a mostani programokkal az már más kérdés. Valószínűleg a játékosok többsége még a GTR 2 szerű szimulátorokban is kényelmesebbnek tartja a kormányról kapcsolható szekvenciális (netán automata) váltót, automata kuplunggal – és még azt sem mondhatjuk, hogy nincs igazuk. Esetleg, ha valaki fejlesztene egy vezetésoktató programot (micsoda ötlet!), vagy esetleg egy valósághű városi autószimulátort, akkor nagyon jó szolgálatot tennének.
Mit ér a hardver szoftveres támogatás nélkül?
A G25 nagyon precíz kormányzást tesz lehetővé, s mindemellett visszajelzést ad a legapróbb bukkanókról is (igényesebb játékok esetén), köszönhetően a kétmotoros műterheléses technológiának. Ugyan nem olyan drasztikusak az erőhatások a játékok alatt, mint azt vártam, de tulajdonképpen pont jók.
A kormány maximálisan 900 fokos szögelfordulásra képes. Alapértéknek 200 fok van megadva, amit rögtön célszerű minimum 240 fokra módosítani. Játéka válogatja, mennyi az ideális – a Nascar Racing 2003-nál például 360 fokra állítva mozdul pontosan annyit a kormány a képernyőn, mint a kezünkben. Ami nagyon szomorú – bár ez nem a Logitech hibája –, hogy egyelőre nekünk kell ezt kikísérletezni, ugyanis a játékok automatikusan nem kapcsolják ideálisra az elfordulás mértékét. Pedig lehetne, például a PS2-es Gran Turismo 4-ben nagyon jól megoldották. Szóval a mai autós programoknak még fel kell nőniük a G25-höz.
Venni vagy nem venni?
És a végére maradt a fogas kérdés: kezdjünk-e el spórolni rá (közel 90 000 forintba kerül), avagy egy olcsóbb kormány is megteszi, s ha igen, akkor melyik? Erre a kérdésre nem könnyű válaszolni, különösen most, hogy még a játékok nem használják ki rendesen az eszköz tudását. Egyébként pedig játékosa és pénztárcája válogatja. Tapasztalataink szerint – ha tudunk élni a csodaváltó és a kuplungpedál nélkül –, akkor a PS2-vel is kompatibilis Driving Force Pro hasonló élményt kínál: a 900 fokos elfordulást az is tudja, s fele annyiba sem kerül, továbbá az erővisszacsatolásos hatásai is vannak olyan jók, mint a G25 esetén. Harmadannyiért pedig ott van a MOMO Racing és még néhány más gyártó terméke, például Microsoft Sidewinder vagy Thrustmaster FGT.
Ajánlom mindenkinek a figyelmébe a novemberi GameStart, ahol Mady véleménye olvasható a kormányról.