Nemrég egy toplistában összegeztük a szerkesztőség kedvenc LEGO videojátékait, és ugyan ebből kiderült, hogy nem kizárólag a filmes licencet használó LEGO-címek voltak emlékezetesek, de kétségtelenül ezek maradtak meg a legtöbbekben. Az évek során tiszteletüket tették a DC és Marvel hősei, valamint A Gyűrűk Ura-, A Karib-tenger kalózai-, az Indiana Jones-, a Jurassic Park- és a Harry Potter-filmek is saját adaptációt kaptak, nem beszélve a LEGO The Incrediblesről, vagy épp a The LEGO Movie Videogame-ről és a The LEGO Ninjago Movie Video Game-ről.
A lavinát azonban anno 2005-ben a LEGO Star Wars: The Video Game indította el, ami a Csillagok háborúja előzménytrilógiáját dolgozta fel. Egy évvel később jött is a folytatás, immár az eredeti trilógiával a fókuszban, majd a gyűjteményes kiadás, utána pedig 2011-ben a LEGO Star Wars III: The Clone Wars, immár A klónok háborúja animációs sorozat közvetlen adaptációjaként. 2016-ban érkezett a LEGO Star Wars: The Force Awakens, Az ébredő Erő saját LEGO-játéka viszont már nem indított el új trilógiát, a következő két mozifilm nem gyarapította az egyébként méretes LEGO-listát.
Általában is nagyobb szünet állt be, korábban minden évben több LEGO-videojáték jelent meg, aztán 2019-ben egyedül árválkodott a The LEGO Movie 2 Videogame, utána pedig konkrétan semmit sem kaptak a rajongók - egészen mostanáig.
Egy új remény
Gyorsan az elején szögezzük le: a LEGO Star Wars: The Skywalker Sagára szerencsére bőven megérte várni, az új játék maradéktalanul kárpótolja a kockásított adaptációk kedvelőit azért, mert 2020-ban és 2021-ben csak a régebbi címeket tudták esetleg újra elővenni, friss megjelenéssel nem kedveskedett nekik a Warner. A The Skywalker Saga pontosan azt nyújtja, amit a címe ígér: összegyúrja egyetlen hatalmas, összefüggő játékba mind a kilenc számozott Star Wars mozi cselekményét.
Mi magunk dönthetjük el, hogy melyik trilógiával szeretnénk kezdeni a kalandot, szóval bátran kiélhetik magukat azok, akik a mozifilmek esetében is különféle nézési sorrendeket preferálnak. Fontos azonban, hogy a kezdőpont csak az első, a negyedik és a hetedik epizód lehet, az adott trilógiákon belül sorban haladhatunk, a harmadik rész feloldásához tehát teljesíteni kell a második, azt megelőzően pedig az első epizódot is. Ez észszerű kompromisszum, egyedül az kavarhat be kicsit, hogy bizonyos, fontos karakterosztályok képviselőit csak adott epizódokban oldhatjuk fel
Most is maradtak az alapok szintjén az alkotók: különböző "kasztú" LEGO-figurák között kell váltogatnunk ahhoz, hogy minden akadályon túljussunk. Az arany ládikókat például csak fejvadászok lőhetik szét, a falakba a jedik képesek lyukakat vágni, egyes konzolokat csak protokol- vagy asztrodroidok kezelhetnek, az ezüst ládákat pedig kizárólag rosszfiúk robbanthatják fel gránátjaikkal. Különösen érdekesek a Reyhez hasonló guberálók, akik extra eszközöket is segítségül hívhatnak, ilyen például a siklóernyő, vagy a falra lőhető mászóháló.
Ha épp egy olyan pályán vagyunk, ahol nélkülözhetetlen egy konkrét skill, akkor nyilván pontosan olyan szereplőket fogunk irányítani, akik birtokában vannak, de a LEGO-játékok sava-borsa természetesen akkor jön elő, ha visszatérünk a korábban teljesített szintekre. Másodszorra már ugyanis szabadon válogathatunk a több mint 300 karakter közül, és így leszünk csak képesek összeszedni az összes kis titkot, rejtett minikitet, vagy épp kéken csillogó kyber kockát - ahogy az eddigi játékokban is.
Utóbbiakért kasztspecifikus és általános fejlesztések oldhatók fel, de még ennél is fontosabb lesz a datacard: ezért és tetemes mennyiségű játékbéli fizetőeszközért nyithatók meg ugyanis a legfontosabb fejlesztések, például a megszerzett LEGO-érmékre vonatkozó szorzók. Érdemes ezeket minél előbb bezsákolni, sok karaktert és űrhajót ugyanis játékpénzért cserébe oldhatunk fel, persze csak akkor, ha előtte teljesítettük már a hozzájuk kapcsolódó küldetéseket. Missziókból egyébként epizódonként ötöt, összesen tehát negyvenötöt kapunk.
Az ébredő Erő
Sejteni lehetett jó előre, hogy a The Skywalker Saga töméntelen mennyiségű tartalmat zúdít majd rá a nagyérdeműre, de örömmel számolhatunk be arról, hogy nem csak ebben akar dominálni a játék. A működő és bejáratott alapok tiszteletben tartásával ugyanis nem kevés újítást is sikerült becsempészni az alkotóknak. Az első és leginkább szembetűnő ilyen megoldás a kamerakezelés megváltoztatása: TPS-szerű nézetet kaptunk, ami lövöldözés esetén egészen váll fölötti kamerává húzódik vissza.
Apropó lövöldözés: teljesen manuális a célzás, sőt bizonyos előre szkriptelt jeleneteken kívül az űrhajós harcok is, magyarán nem egy képzeletbeli zsinóron keresztül rángatnak minket, úgy parádézunk a vadászgépekkel, ahogy csak akarunk.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
A perspektívaváltás ürügyén adta magát, hogy sokkal inkább akciójáték lett, mint a korábbi adaptációk, a közelharcnál pedig egy kezdetleges, de legalább gyorsan tanulható kombórendszert is kaptunk, nem beszélve a kitérésekről, melyeket a bossharcok során fogjuk leginkább kamatoztatni. Nyilván nem ez a következő Dark Souls, senkit sem izzasztanak majd meg a főellenfelek, de remekül fel tudják dobni a pályákat a velük való találkozások.
Több döntési helyzet elé állít minket a LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, ami persze kimerül általában annyiban, hogy szemtől szemben rontunk rá az ellenségre, vagy építünk LEGO-ból valami okos kis szerkezetet, és inkább túljárunk az eszükön, de ezek az ötletek is nagyon jól állnak a játéknak. A legnagyobb újítás azonban mindenképpen a nyílt világ kezelése. Ezúttal nincs egyetlen központi hub sem, az összes, a sztori során felfedezett bolygóra, illetve azokat körülvevő űrbe is visszatérhetünk, függetlenül attól, melyik trilógia mely epizódjánál tartunk. Elképesztően folytonos így a játékélmény, ettől válik igazán addiktívvá a játék.
A Birodalom visszavág
Bármennyire is jó a LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, azért korántsem tökéletes. Mondanunk sem kel nagyon jól néz ki, egyértelműen ez az eddigi legszebb LEGO-cím, és ez a figurákra rakódott koszon, a LEGO-elemek kopásain figyelhető meg a leginkább. De ez a grafikai tuning azért messze nem indokolja azt, hogy olykor recsegjen-ropogjon. Xbox Series X-en nyúztuk, és tapasztaltunk pár megmagyarázhatatlan, egészen kellemetlen szaggatást, olykor egy-egy kifagyást is, de fontos megjegyezni, hogy ezeket a technikai hibákat még akár a day one patch is orvosolhatja.
Azon viszont egyetlen tapasz sem fog segíteni, hogy teljesen kimaradt az online co-op, csak és kizárólag egy tévé előtt ülve van lehetőségünk másodlagos karakter szerepében segíteni az elsőt. Ez hatalmas kihagyott ziccer, hiszen a LEGO-játékok pajtásokkal együtt játszva a legszórakoztatóbbak, érthetetlen, hogy egy masszívan a COVID-járvány alatt fejlesztett játékból miért marad ki az az opció, hogy esetleg a távolságot leküzdve online is együtt kalandozhasson két cimbora a messzi-messzi galaxisban. Igény biztosan volna rá.
A LEGO Star Wars: The Skywalker Saga bájos humorával, temérdek felfedezésre váró titkával, óriási bejárható világával hosszú időre a monitorok és tévék elé fogja szegezni a kockásított Star Wars szerelmeseit, de bátran tegyenek vele egy próbát azok is, akiket egyébként úgy különösen nem izgat a Csillagok háborúja univerzuma. Jó esély van rá ugyanis, hogy nekik is piszkosul fog tetszeni.