Nagyon hosszú ideje alapvetésnek számít, hogy a folyamatosan érkező és mondanunk sem kell, végtelenül szórakoztató LEGO videojátékokat mindig a Traveller's Tales, illetve a mögötte álló, 2007 óta a Warner Bros. Games égisze alá tartozó TT Games szállítja nekünk. A széria megfordult a legnépszerűbb franchise-zokban, kaptunk az évek során a Star Wars, a Harry Potter, az Indiana Jones, A Karib-tenger kalózai, a DC és a Marvel, vagy A Gyűrűk Ura és A hobbit, világában játszódó részeket, amelyek általában nagyjából ugyanazokra az alapvetésekre épültek fel. Pontosan ezért, ha egy új LEGO játék jelent meg a horizonton, az ember akarva-akaratlanul is arra gondolt, hogy picit más köntösben, egy-két extra mechanikával megspékelve ugyanazt az élményt fogja kapni, mint korábban. Oké, voltak kivételek, mint mondjuk a Lego Bricktales, de értitek.
Nos, a Guerrilla Games és a Studio Gobo közös munkájának gyümölcseként megszületett LEGO Horizon Adventures valami teljesen más lett. És pontosan ezért tud annyira üdítően, frissen hatni, noha nincsenek benne komoly kunsztok, csak egy végtelenül cuki tálalás és egy meglehetősen egyszerű, akár gyerekbarátnak is mondható játékmenet. Nyugalom, nincs arról szó, hogy mindenképp sétagalopp a játék, összesen öt nehézségi szint közül lehet választani, és az utolsó boss még a harmadik fokozaton is meg tudja izzasztani picit az embert. De ne rohanjunk ennyire előre.
Családbarát Zero Dawn
A LEGO Horizon Adventures a Guerilla 2017-es játékának, vagyis a Horizon Zero Dawnnak a történetét eleveníti fel újra, picit összetömörítve, "legósítva", nyakon öntve a kockaemberkékre jellemző humorral. Az eredeti játék mély, érzelmes történetét tehát itt ne keressük, van helyette egy csomó móka és kacagás, és jó sok dinóvadászat. Alapvetően értelemszerűen a főhőst, Aloyt fogjuk irányítani, de bármikor előkaphatunk egy második kontrollert is, és így három pajtása közül is el tud vinni kalandozni egyet a cimboránk. Maga a játékmenet elég lineáris, hasonló szegmensekből felépülő pályákat fogunk teljesíteni, melyekben vagy a vadon valamely területét járjuk be, vagy épp egy kohó mélyén nézzük meg, miben sántikálnak a gépek. A LEGO Horizon Adventures megmaradt akció-kalandjátéknak, de végtelenül le van egyszerűsítve benne minden. Aloy egyedül az íját képes használni, abból is alapból csak egyfélét, de az alapjáték legfontosabb mechanikája megmaradt: a robotok gyenge pontjait célozva vihetjük be a legnagyobb sebzést. Ezen felül viszont bizonyos pályaszakaszok után felbukkan egy névtelen árus, aki van annyira kedves pofa, hogy ingyen kínálja a portékáját. Tőle, illetve később innen-onnan, levert ellenségek után is kapunk extra kütyüket, amik nagy segítségünkre lehetnek a harcban. Bennük csak fix számú töltet várja, hogy elpattintsuk, de így is hálát fogunk adni, amikor a taktikai fontosságú pillanatban elő tudunk kapni egy hot dogos kocsit. Igen, ilyen mókás kis sületlenségekkel van tele a játék, gondoskodva arról, hogy egyetlen pillanatig se felejtsük el, ez bizony egy LEGO cím. A pályák végén vagy egy nagyobb horda ellenfél, vagy egy boss vár bennünket, aztán mehetünk is vissza a központi hubként szolgáló faluba, Anya Szívébe.
A játék elején Anya Szíve alaposan le van rongyolódva, a mi feladatunk lesz, hogy szépen sorban minden házikót újra felépítsünk. Ehhez arany LEGO-kockákra lesz szükségünk, amelyeket a pályák teljesítése után kapunk fixen, továbbá van a faluban egy hirdetőtábla, ahol közösségi munkákat, gyakorlatilag mellékfeladatok vállalatunk el, cserébe pedig nem kevés extra aranykocka lesz a jutalmunk. Itt olyan apróságokra kell gondolni, mint hogy mondjuk lépjünk interakcióba Anya Szíve valamely felhúzott látványosságával, vagy egy konkrét skint használva verjünk le X ellenfelet, és így tovább.
Apropó skinek: a szabóhoz ellátogatva nem csak a Horizon Zero Dawn LEGO-figurás kinézetei közül válogathatunk, hanem ahogy haladunk előre a sztoriban, folyamatosan nyílnak meg a különböző LEGO világok extra figurái is. A LEGO City urbánus körítése után jön a ma már tényleg klasszikusnak tekinthető Ninjago, majd az Amusement részlegnél vidámparkos jelmezek bukkannak fel, olyan csodákkal, mint a hot dog jelmez, a kalózruha vagy a retró úrhajósgúnya. Anya Szíve épületei is átvariálhatók egyébként az említett tematikus szettek stílusára, szóval akinek erre van igénye, bőven kiélvezheti a legózást.
A fejlesztésre is a faluban kerül sor. Mind a négy karakter külön szinteződik a Világanyafánál, de a begyűjtött LEGO-bütykökért feloldható fejlesztések közösek. Ezek olyan dolgokban segítenek, hogy mondjuk több tapasztalati pontot kapunk ha a környezetet kiaknázva terítjük le az ellenfelet, vagy mondjuk nagyobb sebzést okoznak az ellenségeknek a dobálható hordók. A szintlépések magasabb sebzést, több életerőt jelentenek, szóval ez sem elhanyagolható dolog.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Lineáris mivolta miatt a LEGO Horizon Adventures pályái egyszer teljesíthetőek csupán, ha végeztünk egy adott régió összes missziójával, akkor viszont extra kalandokra még visszanézhetünk. Ez már csak azért is fontos, mert a korábban már említett arany kockák mellett léteznek vörös kockák is, amiket épp így, a bónusz küldetések teljesítésével kaparinthatunk meg. Ezek a legtöbb esetben nem többek egy kemény bossharcnál, szóval nagyon sok időt nem fognak elvenni tőlünk. És alapvetően az idő az, amiből tényleg nincs sokra szüksége ennek a játéknak. És ez kettős érzést kelt az emberben.
Kell-e hosszabb?
Egyrészt kijelenthető, hogy a LEGO Horizon Adventures nagyon rövid, egyetlen nap, de maximum egy hétvége alatt gond nélkül végigjátszható úgy, hogy az ember teljesen kipucolja a játékot, teljesíti az összes feladatot, felold minden új épületet, karakterkinézetet. Ez pedig kevés egy PC-n 70 eurós, konzolon 26 ezer forintos játék esetében. Kevés, ugyanakkor ebben a koncepcióban nagyjából ennyi van és nem több. Egyáltalán nem éreztük, hogy még egyszer ennyit szeretnénk lövöldözni Aloyjal a LEGO-dinókat, hiába volt ez remek móka. Az, hogy az összes küldetés kimaxolása után kvázi szabadjátékot kapunk, és visszamehetünk kolbászolni az összes régióba, nem olyasmi, amiért az ember még hosszú órákat pakolna bele ebbe a játékba.
Félreértés ne essék: a LEGO Horizon Adventures remekül össze lett rakva. A harc egyszerű, de szórakoztató, a falu fejlesztgetése jó kiegészítő tevékenység, a négy karakter pont annyira különbözik, hogy érdemes legyen néha váltogatni őket. Fura egyébként, mármint egy LEGO-játék esetében, hogy erre kizárólag Anya Szívében, valamint a küldetések elején van lehetőségünk, ha már elkezdtünk egy missziót, akkor nem.
Végül abszolút egyéni preferenciák kérdése lesz az, hogy így, ebben a formában, és főleg ennyi játékidő tükrében megéri-e valakinek a LEGO Horizon Adventures. Gyerekkel vagy kistesóval együtt simán ott van a helye a lurkók első videojátékai között, és akár kaput is jelenthet a számukra később az idézőjelesen "igazi" Horizon játékokhoz. A humor a helyén van, a látvány csodaszép, minden apróság tényleg LEGO-elemekből van összerakva a karakterünket gondosan elrejtő fűtől egészen a vízig vagy hóig, nincs alibizés, nincsenek behányva a képernyőre indokolatlanul nagy blokkok.
Egy kicsivel kedvesebb árazás nem lenne hülyeség, akkor talán még nagyobb közönséget érhetne el a LEGO Horizon Adventures, és tágra tudná nyitni a kaput egy csomó hasonszőrű Sony játék számára. Gondoljatok csak bele, simán elképzelhető lenne valami hasonló family-friendly LEGO God of War, Ghost of Tsushima, a Marvel's Spider-Manről már nem is beszélve. Jó, nyilván a The Last of Usig már nem mennénk el, az csöppet erős lenne, de nem egy olyan franchise akad a Sony repertoárjában, ami kaphatna hasonló kezelést, mint most a Horizon Zero Dawn.