Van ugye a Tecső (YouTube) és a Fácse (Facebook). Meg a Csip-csirip (Twitter) és az Üröm (My Space). Ezeket aztán lehet lájkolni vagy nem lájkolni. Meg bökni megfele. Emberek, jöjjenek ide, izgalmak, fordulatok, alkalmazásozás.
Közösségi körkép
A közösségi portálok térhódításának és a Facebook nyitott alkalmazásfejlesztő pluginjének köszönhetően mára szinte bármilyen játékot játszhatunk a Facebook-on (savanyú hazaink, az iWiw meg szegény agonizál), így csak akaraterőnkön és főnökünk engedékenységén múlik, hogy a nap 24 órájából mennyit töltünk el a valójában teljesen felesleges, időölő, de sokszor nagyon szórakoztató játékkal. A Gamestar górcső alá veszi a különböző Facebook-os alkalmazásokat, hogy kiderüljön, mire pazaroljátok drága időtöket, ha már az összes friss videót, hírt, állapotfrissítést és fölösleges informáicót kívülről fújjátok. Addig is: történelemóra!
Tanáraim és egyéb állatfajták
Mark Zuckerberg harvardi hallgató 2003 október 28-án, este 10 órakor egy friss szerelmi csalódás után félrészegen ül gépe előtt. Blogol. „Épp az egyetemi fotóalbumot (facebook) nézegetem, és azon gondolkodom, milyen rusnyák is vagyunk. Nem csoda, hogy nem jövünk be a csajoknak. Igazi Geek-ek vagyunk. Kéne egy olyan alkalmazás, amivel a képeket háztáji állatok fotói mellé helyezem, hogy el lehessen dönteni, vajon a disznó a szebb, vagy az adott kolléga. Lehet, hogy nem is kellenek állatok. Már ömagunkban is elég randák vagyunk. Elég minket egymással összehasonlítani. Kezdődjék hát a hackelés!”
Bizony. Így született meg a korai Thefacebook és azon belül is a mai Hot or Not alkalmazás elődje. Négy óra alatt 22000-szer nézték meg a képeket, a lapra egy nap alatt gyakorlatilag az összes egyetemi hallgató beregelt (köszönhetően a fejlett felületnek és az élő társadalmat tükröző kommunikációs lehetőségeknek), így Mark úgy döntött, a szomszédos egyetemeket is bevonja a hálózatba. 2005-től már minden felsőoktatásban részt vevő hallgató beléphetett a rendszerbe, 2006-tól pedig minden 13. életévét betöltött, valódi e-mail címmel rendelkező személy. Markot végül nem rúgták ki az egyetemről, bár valószínűleg az se törte volna már le különösebben: a Facebook mára 15 milliárd dollárt ér, és a legnagyobb cégek próbálnak részvényeket szerezni a vállalkozásból. Mark eddig egyedül a Microsoftnak adta be a derekát: a vállalat 2006-ban 240 millió dollárért vásárolta meg a Facebook bevételének 1,6 (!) százalékát. Zuckerberg mára talán azt a bizonyos szakítást sem bánja annyira, melynek köszönhetően hackerkedni kezdett.
Új, biztonságosabb, szárazabb érzés?
A Facebook már a világ legnépszerűbb közösségi kapcsolattartó portálja fejlett kommunikációs lehetőségeinek köszönhetően. És egyre súlyosbodó biztonsági rései ellenére – a januári biztonsági protokoll módosítás óta különösen ajánlott a profilban lejjebb venni a Facebook megosztási jogosultságait, ugyanis alapesetben mindenki láthatja adatainkat, és a friss kutatások szerint Amerikában a munkaadók 40 százaléka a Facebook-os információszerzést részesíti előnyben, ha leendő alkalmazottjairól van szó – vigyázzunk, kik láthatják a tegnapi buli képeit, és olvashatják a kompromittáló információkat! A nemzetbizonság és az amerikai kormányzat is egyre gyakrabban használja a Facebook-ot információszerzésre, felmérésekre, és a politikusok népszerűsítésére. A közösségi portálok morális hatása és a függőség kockázatai, valamint a valódi élettől való, túlzott használat miatti elidegenedés etikai kérdései egy külön cikk témái lehetnének, úgyhogy térjünk is át végre a legnépszerűbb Facebook-os játékokra.
Egy nagy mosolyt: kvííííz!
A különböző hasznos alkalmazások, klubok (útvonalkeresés, coaching, statisztikák, politikai- és vallási közösségek, film- és játékklubok, életviteli szövetkezetek, utazási társaságok) és kevésbé hasznos társulások mellett (mint pl. a három e betűt tartalmazó nevűek klubja, vagy a reggel fél hétkor és délután 13:42-kor születettek egyesülete, netán a montírozzuk össze egy molylepke és ismerőseink arcát klub, vagy a mi lenne a magyar nevem alkalmazás – nekem Árpád!) mellett sok kiváló játékkal üthetjük el időnket a Facebook-on. Kvízekből például mindenfélét találhatunk a házilag összetákolt, értelmetlen, lehetetlen, sokszor idióta kérdéssoroktól kezdve a könnyebb, rendre 190-es IQ-t kiadó kvízeken át egészen a MENSA szintű, komoly alkalmazásokig. Ezek óriási vonzereje a folyamatos verseny: mint a legtöbb FB-s alkalmazásban, általában ezeknél is nyomon követhetjük ismerőseink eredményét; állandóan van olyan megdöntendő rekord, ami miatt csak még egy kérdéssort lenyomnánk. A legnépszerűbb kvízes alkalmazások egyike a Know-It-All, mely kedves kezelőfelületének és változatos kvízeinek köszönhetően (tudomány, földrajz, biológia, irodalom, film és zene) kifogyhatatlan tárháza a hullámzó minőségű kvízeknek. Igen népszerű a Music Challenge is, melyben a legkülönbözőbb zenei irányzatok munkásságába pár másodpercig belehallgatva kell kitalálnunk az előadót, vagy a szám címét. Ha sokáig nem hibázunk, bónuszokat kapunk és természetesen itt is ismerőseink a legnagyobb riválisaink. Jó móka. Nem egészen kvíz, de szórakoztató az egészen újnak mondható Last Letter alkalmazás, ahol földrajzi műveltségünket tehetjük próbára egy, a szólánc szabályaira építő pontszerző játékban.
Favor pontokat a kalózoknak, vámpíroknak és a maffiának! Level 89! OMFG!
A Facebook egyik legnépszerűbb alkalmazástípusa az általában Zynga által fejlesztett, piramis-játék elvekre épülő, enyhe RPG beütéssel rendelkező szintlépegetős, klángyűjtögetős móka. Az első ilyen a Zombies volt, mára a legsikeresebbekké a Maffia Wars, a Vampire Wars, a Castle Age és a Pirate Clan váltak. Ezekben a nagyrészt szöveg alapú programokban ismerőseink meghívásával, új varázslatok/képességek/fegyverek megvásárlásával és küldetések teljesítésével léphetünk feljebb a ranglétrán – annál sikeresebben, minél több spanunkat szédítjük bele a játékba.
A sztori általában minimális, de a hangulatot kellőképpen megteremti, a siker titka pedig az abbahagyhatatlan játékmenet, hiszen annál gyorsabban fejlődünk, minél többször térünk vissza napjában a játékhoz (lehetőségeink általában csak idővel töltődnek vissza). A sikerhez némi stratégiai érzékre is szükség van, de a játékmenet persze itt is nagyjából kimerül a felkínált lehetőségekre való kattintásban: még úgy is előre juthatunk, ha nem tudunk angolul. Az ilyen alkalmazások legfőbb erőssége az interakció, és az az érzés, hogy barátainkkal vállvetve harcolunk a vérfarkasok/maffiafőnökök/sárkányok és a többi Facebook-os játékos ellen. A Toplisták tetejére való jutáshoz persze Favor-pontokat kell vásárolnunk, amelyek óriási előnyökhöz juttatnak minket, ezek azonban igazi, csörgős forintokba kerülnek. Valamiből Mark-nak is meg kell élnie.
Farmolni Yo! Vili?
A másik őrület a Farmville és társai (YoVille, Restaurant Empire, Rollercoaster Kingdom, stb). Ezek menedzselgetős játékok, ahol egy farmot, Sim-szerű avatárunk mindennapjait, vagy éppen éttermünket vagy vidámparkunkat kell egyengetni, felvirágoztatni ismerőseinket meghívva, segítve, segítségüket felhasználva, üzeneteket postolva és keresve a főoldalon. A játéknak sosincs vége, farmunk/éttermünk egyre szebb lesz, limitált elemek megvásárlásával még egyénivé is válik, és persze ha van pénzünk, valóban a mi kertünk lehet a legzöldebb. Az ilyen játékok igazán addiktívak, és általában hibátlanul vannak összerakva – megunhatatlanok, és súlyos 10 órákat rabolhatnak el életünkből – pláne, ha több FB-alkalmazás is rabul ejti az egyszeri közösségi embert.
Egyebek
A Facebook csak úgy hemzseg az addiktívabbnál addiktívabb játékoktól - a My Petben virtuális állatkánkat nevelhetjük jól, a Typing Maniac-ban barátainknál kell gyorsabban gépelni (nem is hinnétek, milyen jó móka), a Plockban az azonos színű bigyókat kell minél gyorsabban eltünteni, aztán van persze póker, benépesítendő akvárium, űrlényinvázió (nem az akváriumban) és minden, mi Sam Site-nak ingere (gnnn). És akkor még nem is beszéltünk a Bejeweled alapú játékokról, pedig a szerkesztőség is beleesett a színes ékszerek halálos örvényébe. A Popcap mindig is tudta, hogy kell a tutiba nyúlni. A Peggle és folytatásai, a Plant vs. Zombies és a Bejeweled egyszerű, de nagyszerű, már-már abbahagyhatatlan játékok. Utóbbi egy perces változata a Facebook-on ingyenesen játszható, és bizony a legjobb verzióról van szó. Amíg az ember nem próbálta, nem tudhatja mi lehet olyan jó különböző színű ékkövek cserélgetésében, multiplier-ek, speed bonus-ok, hypercube-ok gyűjtögetésében, pedig higgyétek el: királyi mulatság (élőben egy táblás Bejeweled igazi ékkövekkel mondjuk valóban az lenne). Megyek is, tolnom kell még egy kört: Mazur, Sophiaso és Mayer megint beelőzött. Mindig ezt csinálják. Mazurt rekordját elvből nem döntöm meg, a többieket meg csak nem tudom. Mindennek vége. Ne szaladjatok! csak az van, hogy január végén megjelent az új Bejeweled Blitz, ahol már upgrade-eket is lehet gyűjteni. Amihez még többet kell játszani. Pedig már így is görcsölnek az ujjaim.
A helyzet az, hogy a Facebook mára megunhatatlanná vált, folyamatos, sokszor minőségi szórakozást nyújt, és mi csak kapkodjuk a fejünket a tejjel-mézzel folyó kánaánban (bocs). Szóval van miből szemezgetni, üres perceink elütésére mára tökéletes megoldás a Facebook, csak legyen erőnk elszakadni tőle, és kimenni az utcára kicsit. Csajozni mondjuk. Vagy pasizni, fagyizni, kirándulni (nem feltétlenül egyszerre, és nem feltétlenül mindet). Nem lenne jó, ha mindnyájunkból Mark Zuckerberg válna. Bár anyagilag nem lenne rossz.
No, mennem kell. Hív a természet. És a Bejeweled.