Hirdetés

Konzolpremierek - erős és gyenge játékfelhozatalok a Switchen túl

|

A Nintendónak volt már ütősebben és gyengébben bemutatkozó konzolja is, mint a Switch, nem is beszélve a konkurencia masináiról. Az új gép megjelenése kapcsán összeszedtük hát a legjobb és legrosszabb konzolpremiereket.

Hirdetés

Megjelent a Nintendo Switch, de kicsit nehéz róla írni a játékfelhozatal miatt. A konzol március 3-i premierjekor elérhető játékok ugyanis nem igazán mutatják meg és pláne használják ki a gép lehetőségeit, a hordozhatóságot és a fura kontrollereket. Van persze egy új Zelda (a Breath of the Wild), ami szokás szerint felrántja majd a konzoleladásokat is, és itt a 1-2-Switch, ami inkább viccként, mint játékként értelmezhető… aztán ennyi. A többi játék vagy a nosztalgiavonatra ült fel (Super Bomberman R, Blaster Master Zero), vagy már egy-egy évekkel ezelőtt megjelent program Switch-verziója (I Am Setsuna, Shovel Knight: Treasure Trove, World of Goo, Little Inferno). Még ez a Snipperclips nevű logikai-fizikai marhaság tűnik közepesen érdekesnek, de ilyenekre nem lehet konzolstartot építeni.

A Nintendónak mégis volt már rosszabb premierje is, jobb meg pláne, és a konkurenciánál is látunk szélsőségeket (talán csak a Sonynál nem, ott mindig erős közepes az indulás, és később szoktak jönni a nagy dobások). Ezekből válogattam ki amerikai premierek alapján az öt legjobbat, az öt legrosszabbat és egy kakukktojást. 

A legjobb premierek

Nintendo Entertainment System (1985. október 18.)

A Nintendo kultikus konzolja ugyebár Famicom néven már 1983 nyarától elérhető volt Japánban, de Amerikában csak 1985 őszétől, Európában pedig egy évvel később lehetett megvenni. A cég mindkét premierkor tudott nagyot dobni, hiszen már két éve készültek a japán piacra a játékok. Így NES-re rögtön megvásárolható volt például a fénypisztolyos Duck Hunt vagy a Wild Gunman, nem is beszélve a Super Mario Brosról. Aztán 1991-ben a SNES megjelenésére már tudatosan időzítették a Super Mario Worldöt.

Premierjátékok: 10-Yard Fight, Baseball, Clu Clu Land, Duck Hunt, Excitebike, Golf, Gyromite, Hogan's Alley, Ice Climber, Kung Fu, Pinball, Soccer, Stack-Up, Super Mario Bros., Tennis, Wild Gunman, Wrecking Crew

Sega Dreamcast (1999. szeptember 9.)

A Dreamcast szó a mai napig könnyeket csal sok régi gamer szemébe, és a neten elég sok fórumba lehet belefutni, ahol azt próbálják megfejteni, hogy miért nem lett sikeresebb ez a remek konzol, amikor baromi jó játékok születtek rá sorban, és még online játéklehetőséget is kínált. Amerikai indulása is emlékezetes volt szuper platformjátékkal (Sonic Adventures), gyors és szép autóversennyel (Sega Rally 2) és egy pöpec verekedős játékkal (Power Stone), aminek nagy tragédiája volt, hogy elveszett egy még pöpecebb, igazi klasszikussá vált verekedős játék (Soul Calibur) árnyékéban.

Premierjátékok: Aero Wings, Air Force Delta, Blue Stringer, Expendable, Flag to Flag, House of the Dead 2, Hydro Thunder, Monaco Grand Prix 2, Mortal Kombat Gold, NFL 2K, NFL Blitz 2000, Pen Pen Tricelon, Power Stone, Ready 2 Rumble Boxing, Sonic Adventure, Soul Calibur, Tokyo Extreme Racer, Trickstyle, TNN Motorsports Hardcore Heat

Microsoft Xbox (2001. november 15.)

A Microsoft meggyőző belépője a konzolpiacra rögtön egy műfajtörténeti játékkal, amely megreformálta az FPS zsánert, és amelynek későbbi részei rekordokat döntögettek - ez volt a Halo, ugye. De emellett is jutott csemege: a Dead or Alive 3 úgy nézett ki, mint verekedős játék még konzolon soha, a Munch's Oddysee-ben egy gyönyörű animációs film bújt meg, a Project Gotham Racing száguldásai pedig megmutatták a vas erejét.

Premierjátékok: 4X4 Evo 2, AirForce Delta Storm, Arctic Thunder, Cel Damage, Dead or Alive 3, Fuzion Frenzy, Halo: Combat Evolved, Mad Dash Racing, NFL Fever 2002, Oddworld: Munch's Oddysee, Project Gotham Racing, Tony Hawk's Pro Skater 2

Nintendo GameCube (2001. november 18.)

Három nappal az Xbox villantása után kicsit kevésbé tűnt nagy dobásnak a GameCube indulása, pedig nagyon korrekt játékfelhozatallal próbált a Nintendo helytállni a konzolháborúban (még ha a vasat tekintve nehezen bírta is a versenyt). Mario és Zelda ugyan nem jutott ide, de a cég kinyitotta az ajtót a külső fejlesztőcsapatok előtt, ami feltétlenül értékelendő gesztus volt. A third party játékok közül messze kiemelkedett a Rogue Squadron II - Star Wars játék premierkor, hoppá! -, illetve a Nintendo Luigi's Mansionje is szórakoztató volt, még ha nem is tudott olyan maradandó értékké válni, mint a testvére nevével eladott programok.

Premierjátékok: All-Star Baseball 2002, Batman: Vengeance, Crazy Taxi, Dave Mirra Freestyle BMX 2, Disney's Tarzan Untamed, Luigi's Mansion, Madden NFL 2002, NHL Hitz 20-02, Star Wars Rogue Leader: Rogue Squadron II, Super Monkey Ball, Tony Hawk's Pro Skater 3, Wave Race: Blue Storm

Nintendo Wii (2006. november 19.)

A konzolpremier, amire megjelent egy Zelda-játék is, a Twilight Princess, mégsem ez uralta az új gép startját (és később Mijamoto Sigeru elég csalódottan beszélt az eladásokról), hanem a Wii Sports. Abból a szempontból tökéletes indulójáték volt, hogy prezentálta a Wii mozgásérzékelős képességeit, és szépen pozicionálta a konzolt nemcsak a gamereknek, hanem gyakorlatilag mindenkinek. És még jutott mellé egy rakás kisebb cím a Red Steeltől a Raving Rabbidsig.

Premierjátékok: Avatar: The Last Airbender, Call of Duty 3, Cars, Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2, ExciteTruck, The Grim Adventures of Bill & Mandy, GT Pro Series, Happy Feet, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Madden NFL 07, Marvel Ultimate Alliance, Monster 4x4 World Circuit, Rampage: Total Destruction, Rayman Raving Rabbids, Red Steel, SpongeBob SquarePants: The Creature From The Krusty Krab, Super Monkey Ball: Banana Blitz, Tony Hawk's Downhill Jam, Trauma Center: Second Opinion, Wii Sports

A legrosszabb premierek

Atari 5200 (1982. november)

Az Atari 2600 sikeres őskonzol volt, de egy idő után már gyengélkedett a hardvere. Ezen segített volna a combosabb változat, amit viszont kicsit sietve adott ki az Atari, így csupán három játék volt elérhető hozzá a kezdetekkor - ráadásul mindhárom egy-egy régről ismert játék új verziója. Aztán két év múlva le is állították a gyártását, a Nagy Videojátékkrach néven ismert válság ezt a gépet is leküldte a süllyesztőn.

Premierjátékok: Super Breakout, Galaxian, Space Invaders

Atari Jaguar (1993. november 23.)

És még mindig Atari. Szegény Jaguar több sebből vérzett (leginkább borzalmas kontrollere maradt emlékezetes), de végül gyér játékfelhozatala vitte a sírba kevesebb mint három év után. Már akkor mutatkoztak az első figyelmeztető jelek, amikor a konzol elstartolt: összvissz három játék jelent meg premier napjára, és azok közül a Cybermorph lett volna a "killer app", egy csúnyácska 3D lövöldözős játék, amelyben zene helyett egy síri hang kommentálta a történéséket, és nem lehetett tíz percnél tovább bírni. De még ennél is rosszabb volt a Trevor McFur in the Crescent Galaxy, egy értelmezhetetlenül amatőr oldalra scrollozós shoot'em up.

Premierjátékok: Cybermorph, Raiden, Trevor McFur in the Crescent Galaxy

Sega Saturn (1995. május 11.)

Az egyik legelfuseráltabb konzolpremier kétségtelenül a Sega Saturné volt: szeptemberre tervezték a konzol megjelenését, de aztán úgy megijedtek az első PlayStation debütálásától, hogy előrehozták a bemutatót a májusi E3-ra. Ez sokként érte a külsős fejlesztőket, nem is lett kész egy játékuk sem májusra, így a Saturn kizárólag Sega-játékokkal startolt el, amelyek között voltak egész jók is (főleg a Panzer Dragoon maradt emlékezetes, de a Daytona USA és a Virtua Fighter-átirat sem maradt szégyenben), ám a körülmények beárnyékolták a premiert.

Premierjátékok: Virtua Fighter, Panzer Dragoon, Clockwork Knight, Bug!, Daytona USA, Worldwide Soccer

Virtual Boy (1995. augusztus 14.)

Oké, a Virtual Boy-ba könnyű belerúgni, mert az egész konzol akkora bukás volt, hogy Amerikában csak 14 játék jelent meg rá. A talán legjobb Virtual Boy-játékot, a Virtual Boy Wario Landet csak őszre sikerült kihozni, ezért egy teniszező Marióval szúrták ki a játékosok szemét (ezt szinte szó szerint is lehet érteni, ha a Virtual Boy fiziológiai hatásaira gondolunk).

Premierjátékok: Galactic Pinball, Mario's Tennis, Red Alarm, Teleroboxer

Nintendo 3DS (2011. március 27.)

Sem a DS, sem a 3DS premierje nem volt túl erős, de talán az utóbbi volt a rosszabb: ekkor döntött úgy a Nintendo, hogy a minőség helyett a mennyiségre koncentrál, Zelda és Mario nélkül. A kézi konzol 15 játékkal együtt jelent meg, de ezek mind leszerepeltek a kritikusok előtt. Sok közepes és rossz játék nem tud pótolni egy-két nagy durranást, márpedig a platform első, igazán nagy dobására, a The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D-re júniusig várni kellett (és ez is egy régi játék remake-je volt).

Premierjátékok: Asphalt 3D, Bust-a-Move Universe, Combat of Giants: Dinosaurs 3D, Lego Star Wars III: The Clone Wars, Nintendogs + Cats, Madden NFL Football, Pilotwings Resort, Pro Evolution Soccer 3DS, Rayman 3D, Ridge Racer 3D, Samurai Warriors: Chronicles, The Sims 3, Steel Diver, Super Street Fighter IV 3D Edition, Super Monkey Ball 3D, Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars

A kakukktojás

Nintendo 64 (1996. szeptember 29.)

A Nintendo első 3D-grafikás konzoljának indulása akár mindkét kategóriába beférne. 2, azaz kettő játék volt elérhető, amikor a gép megjelent, ami negatív rekord a játékiparban. Na de milyen kettő játék volt az! A Super Mario 64 máig az egyik legjobb Mario játék, a Super Mario Galaxy szellemi elődje, amely nagyszerűen demózta az új konzol 3D-képességeit. Ez utóbbi a Pilotwings 64-nek is csodásan sikerült; egyben egy régi SNES-es brandet mentett át Nintendo 64-re, nagyon igényesen.

Premierjátékok: Pilotwings 64, Super Mario 64

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)