A Konami és a legendás játéktervező, Hideo Kojima 2015-ös szétválásának legnagyobb áldozata kétségtelenül a Metal Gear Solid-széria, amely az eredeti alkotó távozásával parkolópályára került, hiszen az abban az évben megjelent MGS V óta csupán a Survive című mellékszálat kaptunk meg, és hát nem is volt benne túl sok köszönet.
A korábbi részeket azonban mindig elővehetjük egy kis nosztalgiázásra, amit mostanság maga Kojima is megtesz, legalábbis Twitter-bejegyzések formájában, reflektálva a Metal Gear-játékok fő témáira.
Nemrég ezen posztok sorában közölt egy érdekes gondolatmenetet arról, hogy a 2008-ban megjelent Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsban látott digitális hadviselés szerinte már nagyon is közel áll a valósághoz.
"Az MGS2 egy ébresztő volt a digitális társadalom számára, az MGS4 viszont a harctér digitalizációjáról szól. Drónok, SOP-ok, személyes azonosítóval ellátott fegyverek és a fegyverek tisztára mosása. A személyes információszerzéstől a jelhírszerzésen át a nyílt forrású hírszerzésig. Ez többé már nem tudományos fantasztikum."
- írta Kojima a mikroblogon. A SOP kifejezés a katonai szlengben és azon kívül is a Standard Operating Procedure rövidítése, vagyis azokat az előre rögzített lépéseket takarja, amelyek egy bizonyos művelet elvégzését gyorsítják meg. Az MGS4-ben viszont a Sons of Patriots nevű rendszert jelenti, amely a privát zsoldosokat szabályozza és segíti. Ami pedig a fegyverek tisztára mosását illeti, a játékban központi szerepet játszik, hogy az ellenfelek által elejtett fegyverek a bennük elhelyezett azonosítóchip miatt nem használhatók, ám ezt a hardvert ki lehet cserélni, feloldva a mordályokat.
"Az MGS4 a proxy-háborúk és háborús gazdaságok következő generációját mutatja be, amelyet pilóta nélküli fegyverek és privát hadseregek folytatnak. Egy olyan jövőt, ahol nem a felek harcolnak, hanem drónok, proxy-katonák és vállalatok képviselik őket. Ebben a jövőben azok, akik fegyvereket adnak el vagy bérelnek, SOP-okat vezetnek be, hogy átvegyék a teljes ellenőrzést a csatatér felett. A "fegyvermosás" fogalma is megjelenik, ami lehetővé teszi a feleknek, hogy kibújjanak a SOP-ok alól. A SOP-ok kijátszásával a csatatér is ellenőrizhetővé válik."
- jósolja Kojima egy további bejegyzésben, amiről nehéz nem a szomszédban dúló háborúra gondolni, ahol a hazáját védő ukrán és az agresszor orosz fél drónokkal és digitális hadviseléssel is igyekszik felülkerekedni egymáson, a támadók oldalán pedig egy nagy létszámú és jól felszerelt magánhadsereg, a Wagner-csoport is szerepet játszik a konfliktusban.
Ti mit gondoltok, valóban a Kojima és a Metal Gear Solid 4 által felvázolt jövőkép felé halad a hadviselés?