Sokakat meglepett, hogy a NetherRealm Studios végül nem folytatja a korábbi sormintát, vagyis a 2019-es Mortal Kombat 11 után nem az Injustice harmadik részét készíti el, hanem ismét egy MK-játékot szállít nekünk. További csavar, hogy a következő epizód címe nem Mortal Kombat 12, vagy bármi hasonló lesz, hanem nemes egyszerűséggel Mortal Kombat 1 - a Google kereső legnagyobb bánatára. A Mortal Kombat 11 és az Aftermath kiegészítő eseményeinek tükrében egyébként a kvázi softreboot abszolút indokolt, elvégre az immár tűzistenné avanzsált Liu Kang egy teljesen új idővonalat indított el. Ebben a kontinuitásban ő a Föld első számú védelmezője, a korábban ezt a posztot betöltő Raiden pedig csak egy mezei halandó.
A játék megjelenéséig még hátravan egy kis idő, elvégre csak szeptember 19-én fog megérkezni PC-re, valamint PlayStation 5, Xbox Series X/S és Nintendo Switch konzolokra a Mortal Kombat 1, de a Warner Bros. Games és a hazai forgalmazó, vagyis a Cenega Hungary jóvoltából nekünk már most lehetőségünk volt kipróbálni az új Mortalt, egészen pontosan egy online stressztesztben vehettünk részt a hétvégén.
Nem kamu a Kameo
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy csak egy nagyon pici szeletét láthattuk a játéknak, hiszen mindösszesen négy bunyós közül választhattunk (Sub-Zero, Kitana, Liu Kang, Kenshi), illetve három Kameo (Kano, Sonya Blade, illetve Jax) harcost rendelhettünk hozzájuk a meccseik előtt. Kár lenne megijedni az új kifejezés hallatán, az eddig elmondottak alapján a Kameo karakterek megjelenése lesz az új rész egyik legnagyobb újdonsága, noha ezt a funkciót elég sokan félreértelmezik, és rosszul súlyozzák a nagy egészben. Egyáltalán nem arról van szó ugyanis, hogy a Kameo karakterekkel klasszikus tag team bunyókat lehetne lenyomni, nem fogunk "váltogatni" a két harcos között. Nagyjából úgy el elképzelni őket, mint mikor a Mortal Kombat 11 tornyaiban extra skillként be tudtunk magunk mellé pakolni egy karaktert, aki a taktikai fontosságú pillanatban, egyetlen gyors ütésváltás erejéig beugrott a meccsre, majd ment is tovább. Itt is valami ilyesmire kell számítani, a Kameo harcosokat egy gombbal tudjuk előhívni, de a megfelelő iránygombok lenyomásával azért van ráhatásunk arra, hogy egészen pontosan milyen kunsztokat mutassanak be.
Több kritikus hangot is lehetett hallani annak kapcsán, hogy mindez túl kevés, a Kameo-rendszer nem tesz hozzá sokat a játékmenethez, és gyakorlatilag nincs is semmi értelme az egésznek. Nos, a tesztidőszak után úgy tűnik, hogy ez igenis egy épkézláb rendszer, viszont tudni kell, hogy mire való: a Kameo harcosok gyakorlatilag azonnal elsüthető skillek, amik akkor hatékonyak, ha belefűzzük őket a saját kombóinkba, vagy az ellenfél kombinációját akarjuk épp megzavarni velük. Utóbbi már csak azért is nagyon fontos, mert a kombók megtörése sokkal szigorúbb lesz, mint a korábbi részekben.
Miben más, mint a 11. rész?
Elég furcsa volt viszont az, hogy bár az első gameplay videók alapján nem kevesen számítottak a Mortal Kombat 11-nél gyorsabb, pörgősebb játékmenetre, a teszt alatt inkább úgy érződött, hogy a Mortal Kombat 1 még inkább lelassult. Ez nem feltétlenül baj, ízlés dolga, hogy valaki a zsáner melyik megoldását kedveli jobban.
Változott az amplify: dobták a Mortal Kombat 11-es megoldást, már nem külön 2-2 egységnyi offenzív és defenzív mutatónk van, a három rubrikára osztott új amplify sáv ezúttal közös. Érdemes lesz arra nagyon figyelni, hogy a kombókból kitörni immár csak a három egység teljes elégetésével lehet. Szintén jelentős változtatás, hogy a blokkolás gombjával, az R2/RT-vel lehet elsütni a speciális mozdulatokat erősítő amplify is (ez korábban az R1/RB gombon volt alapbeállításként, ezt most a Kameo harcosok előhívására használhatjuk). Szerencsére a Fatal Blow rendszerhez nem nyúltak érdemben, ugyanarra lehet számítani, mint korábban: meccsenként egyszer, ha karakterünk életereje vészesen alacsonyra csökken, akkor elindíthatunk egy brutális (és brutálisan látványos) támadást. Ez a támadási mód rendelkezik armourral, vagyis elnyeli az elsütése közben esetlegesen bekapott ellenséges támadásokat.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Érdekes változás továbbá, hogy látszólag teljesen eltűntek a pályákon korábban elszórt interaktív elemek, nem lehet fölkapni egy tárgyat, és hozzávágni az ellenfélhez, vagy épp lendületet venni egy oszlopról. Nem teljesen világos, miért nem voltak ezek beilleszthetők az új játékmenetbe, hiszen ahogy látszik a korábban említett apróságokból, azért drasztikusan nem alakult át a Mortal Kombat recept. Az is némi fejvakarásra adhat okot, hogy miért kellett ennyire pofonegyszerűvé tenni az összes kivégzést, végtelenül le lett butítva az előhívásuk - kicsit reméljük, hogy ez most csak az online stresszteszt miatt volt így, és a végleges verzióban azért bonyolítanak rajtuk egy keveset.
A tesztverzióban nem csak offline tornyokkal próbálkozhattunk, kipróbálhattuk az online meccseket is. Első ránézésre a kapcsolat stabilnak bizonyult, nem futottunk bele semmilyen komolyabb technikai parába.
Nincs már fájdalmasan távol a szeptemberi megjelenés, eddig kell csak kibírniuk azoknak, akik kíváncsiak arra, tud-e érdemben akár többet, akár mást nyújtani a Mortal Kombat 1, mint 2019-ben a 11. epizód. Az biztos, hogy piszok jól néz ki, látványosak az animációk, és gyönyörűen meg van oldva az is, hogy fluid módon átkerüljünk a karakterválasztó képernyőről a tényleges meccsbe. Nagyon sok újat a tesztverzió nem tudott mutatni, de azért nem tűnik lehetetlen reménynek az, hogy a NetherRealm elő fog még rántani pár meglepetést szeptemberig az ingujjából.