Jövőre lesz húszéves a Stardock nagy sikerű 4X-es stratégiai játéksorozatának első része, ám a jelek szerint a stúdiónak esze ágában sincs megvárni a jubileumot a negyedik számozott epizóddal, ugyanis a Galactic Civilizations IV már április 26-án megjelenik, azaz alig több mint egy hetet kell csak kibírniuk a műfaj kedvelőinek a premierig. A régóta várt folytatás (ne feledjük, hogy a Galactic Civilizations III 2015-ös évjáratú) újításai között többszektoros térképeket, menet közben testreszabható civilizációkat, belső frakciókat, valamint egyedi küldetésrendszert is találunk.
Miként a korábbi epizódokban, úgy a legújabban is alapvetően az a feladatunk, hogy egy űrutazó faj korlátlan uraként ismeretlen csillagrendszereket fedezzünk fel és vegyünk birtokba. Több mint egy tucat gondosan megtervezett civilizáció áll a rendelkezésünkre, de ha egyik sem tetszik, létrehozhatjuk sajátunkat.
Az említett többszektoros térképek a gyakorlatban úgy néznek ki, hogy a kisebb szektorok, amelyek között utazhatunk, összekapcsolódnak, és egyetlen nagy galaktikus homokozót alkotnak. A sztori pedig annak függvényében változik, hogy mely karaktereket fogadjuk fel segítőnek, és miként bontakoznak ki az ő háttértörténeteik. A Galactic Civilizations III-hoz képest már arra is ügyelnünk kell, hogy elégedettek legyenek velünk, máskülönben fogják magukat és kikiáltják a rájuk bízott bolygó, valamint az ahhoz tartozó gyarmatok függetlenségét, majd ők is birodalomépítésbe kezdenek.
A Stardock céljai között szerepel, hogy rábírja a játékosokat, maradjanak a végéig, ne hagyják abba az adott menetet, amikor már biztosak benne, hogy így is, úgy is az övék a győzelem. Itt jönnek be a képbe az ún. Galactic Achievementek, amelyek lehetővé teszik, hogy kihívásokat teljesítsünk presztízspontokért cserébe, és amint elérjük az adott értéket, nyertünk. Ezáltal elvileg rövidül a játék kései szakaszában előforduló grind.
A mikromenedzsment mérséklését remélik a fejlesztők a Core Worlds, azaz a magvilágok koncepciójának bevezetésétől. Innentől kezdve a kisebb jelentőségű világok gyarmatosításukat követően az adott magvilághoz kapcsolódnak, és nekünk nem kell egyenként gondoskodnunk rólunk, elég csak a nagyobbakkal foglalkoznunk.
Szintén az újdonság erejével hatnak az irányelvek, amelyek voltaképp azt takarják, hogy játék közben - tehát hangsúlyozottan nem a kezdet kezdetén, civilizációnk kiválasztásakor vagy létrehozásakor - döntenünk kell hogy hogy milyen előnyök és célok mellett tesszük le a garast. Amikor pedig úgy adódik, akkor az újonnan bevezetett control, vagyis irányítás erőforrást használva utasításokat adhatunk, például pénznyomtatásra vagy sorozásra.
Annak érdekében pedig, hogy a szériát nem ismerő, mi több, a műfajon belül még esetlenül mozgó újoncok se érezzék magukat teljesen elveszve, a Galactic Civilizations IV a játékba integrált oktatómóddal, stratégiai és taktikai tippekkel bőkezűen bánó tanácsadókkal segít megtenni az első lépéseket. A veterán rajongók kedvéért pedig olyan régi, és kedvelt mechanikákat hoz vissza, mint a civilizáció- és hajótervező.