Nem, nem az Enemy Territory: Quake Wars-ról beszélünk, ez egy igazi, ízig-vérig multiplayeres FPS lesz, amelyik a jó öreg „arénás" játékmenetet fogja ismét felidézni. A játék minden valószínűség szerint nem kap „sorszámot", tehát nem Quake 5 lesz, a teljes cím még ismeretlen. Az engine természetes az id vadonatúj Tech 5 motorja, amely továbbra is teljes OpenGL alapú lesz. A megjelenési idő még ismeretlen, de mivel a Tech 5 motor már majdnem kész, nem kizárt, hogy még 2009 előtt elkészül a játék.
Quake sztori
John Carmack legelső Quake játéka 1996-ban jelent még és ez volt az első olyan játék, amelyik teljesen „valódi" 3D-s motort használt, illetve ehhez használták először az OpenGL nevű technológiát, amely speciális videokártyák segítségével sokkal szebb (elsimított textúrájú) és gyorsabb grafikát eredményezett. A Quake sikerének hatására terjedtek el tömegesen a Voodoo 3DFX kártyák, amelyek ugyan az OpenGL-nek csak egy lebutított változatát alkalmazták, mégis ég és föld volt a különbség a hardveres gyorsítás nélküli, illetve azt használó játékok között. Carmack egyébként mind a mai napig kitartott az OpenGL mellett, annak ellenére, hogy azóta teljesen elterjedt a Microsoft saját API-ja, a DirectX, amely eleinte sokkal gyengébb volt, ám az évek során felnőtt az OpenGL-hez.
Három az id igazság
A Quake sorozat következő tagja, a Quake II a várakozáshoz képest jóval kevésbé vált népszerűvé, mint az első rész: egy az átlagosnál némileg jobb, de nem kiemelkedő FPS készült belőle. Az igazán áttörő sikert nem is ez a játék, hanem a kizárólag multiplayerre kihegyezett Quake 3: Arena aratta. A hihetetlenül egyszerű, mégis technikailag és játékmenetében tökéletes multiplayer FPS az igazi kiteljesedése volt annak, amit annak idején a Quake-nél elkezdtek. A Q3 annak ellenére volt hatalmas siker, hogy a mellette megjelent Unreal Tournement alaposan megszorongatta.
Ballépés, vagy mestermunka?
Kinek ez, kinek az: ez válaszolhatnánk, ha Carmack következő nagy projectjét, a Doom 3-at nézzük. Az éveken keresztül fejlesztett játék a várhatónál jobban megosztotta a játékos társadalmat és különösen azok csalódtak benne, akik a Quake 3: Arénához hasonló multiplayeres csodára számítottak. A Doom 3 motorja egyértelműen single player horror FPS játékmenetre lett kihegyezve és a harmatos multi miatt sokan maradtak a Q3-nál.
Az igazi csalódást azonban a Quake sorozat következő tagja, a Quake 4 okozta. Összességében tűrhető FPS volt, de messze, messze elmaradt attól a színvonaltól, amit egy Carmack nevével fémjelzett játéktól elvárunk. Igaz, nem ő készítette a Quake 4-et, de akkor is a címen és az engine-en keresztül valahol kapcsolódik hozzá...
Renaissance?
Valóban újjászületés várható? Carmack szerintem tökéletesen tisztában van azzal, hogy több csalódást nem okozhat rajongóinak, ezért remélhetőleg apait-anyait belead majd mind a RAGE-be, mind a Quake ötödik részébe. Mi mindenesetre tűkön ülve várjuk az újabb információkat, amelyeket azonnal megosztunk veletek, amint napvilágra kerülnek.
Kapcsolódó videó: Quake 3 a valóságban