Kezdjük azzal, hogy a 2013/01-es GameStar magazinban engem ért a megtiszteltetés, hogy tesztelhettem a Wii U első komolyabb nyitócímét, a Ubisoft által megálmodott ZombiU játékot. Biztos olvastatok már róla hideget-meleget, én is megmondom a magamét szépen nyomtatásban, most nem is erről lesz szó. Sokkal inkább azt a kérdést vetném fel nektek mélázásra, hogy van miért is lett zombis a ZombiU, és miért lett sokkal komorabb, mint aminek indult? Nem tudjátok miről van szó?
Emlékeztek még erre a hírre? 2011-ben még
elég nagy hírverést kapott az E3 kapcsán a Killer Freaks From Outer Space, amelyben Raving Rabbids szerű szörnyecskék lepték el London utcáit az űrből - ahogy ezt a címből nem olyan nehéz kikövetkeztetni -, és hősünk pedig elindult, hogy hazarugdossa a viccesképű idegeneket. Trailer itt:
Még élő bemutató is volt belőle, akkor még máshogy képzelték el a Wii U kontrollerével irányítható FPS játékmenetet, mint ami aztán később lett belőle.
Aztán egyszer csak Tony Key, a Ubisoft marketing részlegének alelnöke elmagyarázta, hogy ahogy haladt előre a fejlesztés, úgy változott a koncepció, túlságosan darkos hangulat lett úrrá a kezdeti mókás idegen-vadászaton, és végül jött a kézenfekvő megoldás: a zombik. Majd eljött 2012 vége, és megjelent a ZombiU.
Magát a játékot most nem támadom, rengeteg innováció, remek ötlet és sajnos elbaltázott megvalósítás jellemzi, a GameStar magazinban leírok pontosan mindent erről. Sokkal inkább azon gondolkodtam el közben, hogy miért is kellett a darkos hangulathoz a zombi? Mintha a The Walking Dead óta csak a drámai oldalát tudnák kikerekíteni az élőhalottakkal operáló horrornak, pedig nem feltétlenül csak ez lehetne egy jó irány.
Gondoljatok csak bele a Peter Jackson féle Hullajó, vagy a Simon Pegg és Edgar Wright nevével fémjelzett Haláli hullák hajnala című kalsszikus filmekbe, ahol tökéletesen operáltak a vígjáték és horror elemekkel, de szintén remek húzás volt a Grasshopper féle tökéletesen abszurd Lollipop Chainsaw, vagy a Sega gondozásában megjelent House of the Dead Overkill, amely rail shooter létére vicces, régi idők mozijait gúnyuló alkotás lett, szakítva a sorozat korábbi komolykodó, de rettenetesen béna történetvezetésével.
Nyilván a táblagépes, okostelefonos és online (akár PSN és XBLA címeket is sorolhatnék ide) fronton kitermeli az ipar a maga vicces, bohókás, aranyos zombis vagy éppen casual címeit, de engem az a kérdés mozgat, hogy vajon AAA címek között miért nem lehet a szokásos túlélő-horror alaphelyzetként ismert apokalipszis témát viccesebben kezelni? Gondoljatok csak bele, hogy milyen király játék születhetne a Haláli hullák hajnalából, és mennyire jó lenne, hogy ha az általam végtelenségig imádott The Walking Dead játékok mellett (legyen az a Telltale féle sikersztori, vagy az Activision féle rejtélyes FPS) egy humorosabb, szórakoztató oldal is megmutatná magát. Kinek fájna ez?
Értem én, hogy a zombi jelenség alapvetően szomorú (főképpen társadalomkritika és az egyén elidegenedését szimbolizálja), de a horror műfaját lehetne kevésbé komolyan is venni. A Resident Evil sorozat akció-orgiája röhejessé fajul, miközben próbálnak nagyon drámai alaphangulatot fenntartani, a Dead Island sandbox jellegével legalább feszegeti a lehetőségek határait, a Left4Dead nem fél komolytalan hentelés-parádét rendezni (nyilván ott is megjelenik a hetvenes évek horrorfilmjeinek árnyéka), ahogy a Dead Rising sem marad adós mosolyogtató helyzetekkel, de valahogy valóban humoros, ötletes horror témát nem mert felvállalni még senki. Pedig a Killer Freaks From Outer Space nem lett volna rossz koncepció, kár volt drámát erőszakolni rá, még akkor is, ha természetesen a túlélő-horrorra is van igény (főleg most, hogy a műfaj gyakorlatilag kiégett).
Szóval adott a kérdés: szerintetek egy zombis (vagy akár csak horror) játék lehet vicces és szórakoztató akkor is, ha nem a casual rétegnek célozzák?