Vannak játékok, amelyeket egyszerűen nem kell bemutatni, mert a játékiparra gyakorolt hatásuk annyira jelentős, hogy többnyire még az is tudja miről van szó, akit nem foglalkoztat komolyabban a téma. A Doom első két epizódja nem csak sikeres videojáték volt, de olyan meghatározó alkotások, amelyek egy egész műfaj jövőjét alapozták meg (hogy miért, azt annak idején már alaposan körbejártuk). Értelemszerűen ez magával hozza azt is, hogy egy új epizódnak elképesztően magas elvárásokhoz kell felérnie, így rendesen fel volt adva a lecke az id Software csapatának, amikor úgy döntöttek, hogy ismét visszatérnek a sorozathoz, főleg miután a harmadik rész meglehetősen elszakadt a széria adrenalintól túlfűtött gyökereitől.
Az évekig tologatott reboot végül egy teljesen más játék lett, mint amit az előzetesen kiszivárgott anyagok alapján vártunk: egy lassabb, moziszerű élmény helyett egy gyors, árkádos játékot kaptunk, ami elképesztő stílusérzékkel volt tálalva. A játék pontosan azzal aratott sikert, hogy az id Software fejlesztői kockázatot mertek vállalni és szembefordultak a műfajban uralkodó trendekkel, de ugyanakkor jó érzékkel eltalálták, hogy mi a különbség az old school és az ósdi között. Összességében a jó formula már megvan, így a Doom Eternal kapcsán már csak egyetlen kérdés maradt: mit tud hozzátenni ez az új epizód, hogy ez a formula továbbra is érdekes maradjon a modern közönség számára?
Egyszerre csak egy lépés
A QuakeCon 2018 során bemutatott demóban elég sok érdekes részletekre lehetett felfigyelni, viszont a legfeltűnőbb dolog valószínűleg az volt, hogy míg az alapok a helyén maradtak, minden kapott egy érdekes extra csavart: az eddig ismert Combat Shotgun most már sorozatvető üzemmódban is működik, a Plasma Rifle megrázza az ellenfeleinket, a Gauss Cannon pedig gyakorlatilag teljesen újragondolásra került a Ballista képében.
A másik szembetűnő változás az, hogy a Doom Slayerunk mozgástere nagyban megnőtt néhány új lehetőségnek köszönhetően, ugyanis a gyors kitérések és a falmászás mellett egy grappling hook segítségével akár nagy távolságokat is megtehetünk a csatatéren (kicsit Just Cause vonalat nyitva ezzel), ami jelentősen kibővíti a taktikai lehetőségeket. Mivel még mindig egy Doom játékról van szó, ezért fontos megemlíteni, hogy az előző részből ismerős glory killek is visszatérnek majd, valamint rendesen ki is bővül majd a repertoár, amihez nagyban hozzájárul a ruhánkra erősített penge.
Természetesen néhány olyan játékmechanizmus is feltűnt, aminek a működése egyelőre elég rejtélyes, mint pl. a felvehető +1 (vagy 1up, ha úgy tetszik), mert ugye nyilván régi árkádosabb játékokból ismerős, de semmi garancia nincs arra, hogy a Doom Eternal mindenben a nagy könyv szerint fog majd eljárni. A másik furcsaság a Corruption Meter volt, amiről egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan mit mér, de nem lepődnénk meg, ha a jelentése szorosan kapcsolódna a játék történetéhez. Kérdéses ezen kívül még a power-upok működése is: míg a korábbi epizódokban ezek csak limitált ideig működtek, addig a demóban felszedett Blood Fist gyakorlatilag végig megmaradt. Egyelőre nem világos, hogy ez a rendszer hogy változott meg, de bizonyára van valami limitje annak, hogy hány power up lehet egyszerre aktív.
Fényesebb a láncnál a kard
Természetesen nem csak apróbb láncfelvarrások fogják megkülönböztetni a Doom Eternalt az elődjétől és már a demóban is feltűnt néhány a komolyabbnak mondható újdonságokból. Akik játszották az előző epizódot, azoknak bizonyára nem ismeretlen a Crucible kard, viszont a következő részben már komolyabb szerepet is vállal majd a misztikus penge, ugyanis tartósan bővíteni fogja a Doom Slayer birtokában lévő fegyverarzenált.
Nyilván nem lehet Doom játékot készíteni BFG nélkül sem, viszont a következő részben a szokásos kézifegyver helyett egy orbitális méretű ágyú képében láthatjuk majd viszont és hatalmasat csalódnánk, ha nem lenne lehetőségünk arcon lőni vele valakit a játék során.
Haverok, buli, headshot
Akármennyire is volt zseniális az előző epizód, abban a legtöbb játékos és kritikus egyetértett, hogy a multiplayer egy hatalmas gyenge pont volt, ami azért egy Doom játéknál elég kellemetlen. Ez főleg annak tudható be, hogy az id Software csapatának nem volt elég kapacitása mindenre, így a játék ezen részét a Certain Affinity nevű külsős cégnek adták át, akik korábban olyan sorozatok multiplayer komponensén dolgoztak, mint a Halo vagy a Call of Duty. Sajnos nagyon úgy tűnt, hogy a csapat ennél a két címnél kreatívan nem jutott előrébb, ugyanis a Doom multiplayer részét a legtöbben csak egy amolyan felhígított Halo-ként jellemezték.
Szerencsére úgy néz ki, hogy az id Software tanulni szeretne a korábbi hibáiból, ugyanis Marty Stratton megerősítette, hogy a Doom Eternalban is lesz multiplayer mód, viszont ezt már teljes egészben az ő csapatuk fogja fejleszteni, így biztosak lehetünk benne, hogy ezúttal a multinak sikerül majd elkapnia azt a jellegzetes Doom hangulatot, amit már eredetileg is vártunk.
Semmi sem lehet tökéletesen szabad
Az első Doomot a modderek a mai napig életben tartják, így egyértelmű, hogy a sorozat identitásában (meg úgy általában a műfajéban) fontos szerepet játszik, így némileg csalódást okozott, amikor az előző részből kimaradt, viszont a SnapMap pályaszerkesztő révén legalább valamennyire sikerült teret adni a rajongói tartalmaknak. Sajnos ezúttal a szerkesztő nem fog együtt érkezni a játékkal, ha pedig ez még nem lenne elég, Stratton azt is megerősítette, hogy a Doom Eternal megjelenésekor nem fog modding támogatással rendelkezni:
"Hosszútávon szeretnénk eljutni arra a pontra, ahol ismét meg tudjuk ezt oldani. Rengeteg olyan technikai döntést hoztunk, amely révén a játék kódjának minden része rugalmasabb és könnyebben bővíthető, ami elengedhetetlen a moddolhatósághoz. Nem tudok pontos dátumot mondani, hogy mikor, de fontos a számomra is és fontos Robert Duffy-nak is, aki a cég technikai vezérigazgatója. Rengeteget tettünk azért, hogy visszatérjünk az eredeti ösvényre."
Nagyon reméljük, hogy sikerül idővel megoldani, hiszen a játékvilág elmondhatatlanul sokat köszönhet a moddereknek, elég csak arra gondolni, hogy milyen hihetetlen sikerjátékok vannak ma, amelyek anno egy lelkes rajongó garázsában indultak világhódító útjukra.
Egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy az id Software fejlesztői továbbra is ügyesen egyesúlyoznak a régi jó dolgok és az újdonságok között, szóval mindenképpen van okunk bizakodni a folytatással kapcsolatban.
A Doom Eternal megjelenése valamikor 2019-ben várható PC-n, PlayStation 4-en és Xbox One-on, illetve idővel Nintendo Switchre is meg fog jelenni, de még nem biztos, hogy a többi platformmal párhuzamosan kerül a polcokra. Nektek mik az első benyomásaitok? Jó lesz ez az irány?