A stratégia volt az a műfaj, ami sokak szerint örökre megmarad a PC-n. A bonyolult hotkey alapú irányÃtást megoldhatatlan feladatnak tűnt átültetni a konzolokra. Azért persze jelentek meg stratégiai cÃmek Xboxra és PS3-ra, de a legtöbb esetben az eladások nem voltak túl meggyÅ‘zÅ‘ek, és egy kicsit olyan helyzet állt elÅ‘, mint a manapság divatos PC átiratok esetében: a konzolosok a PC verzió portolását kapták meg, ami általában nem is sikerült olyan jóra, mint az eredeti. Ez a trend lassan a végéhez érkezik, hiszen a fejlesztÅ‘k feltett szándéka ezt a műfajt is meghonosÃtani a konzolosok körében.  A Halo Wars az egyik legjobb eséllyel induló versenyzÅ‘, hiszen a történet a legendás Halo univerzumában játszódik, a készÃtÅ‘k pedig a neves Ensemble Studios, akik néhányszor már bizonyÃtottak.
Egyszer volt, hol nem volt...
A Halo Wars tulajdonképpen a Halo játékok elÅ‘zményeit meséli el nekünk. Szemtanúi lehetünk az emberiség és a Covenant elsÅ‘ találkozásának, miközben a Spirit of Fire nevű hadihajóvá alakÃtott kolonizáló űrhajóval a Harvest bolygóra igyekszünk. Kiderül, hogy a Covenant valamiféle Å‘si ereklyéket kutat fel galaxis szerte, és ha már találkoztak az emberiséggel, akkor leigázzák Å‘ket is. Természetesen nem ilyen egyszerű a helyzet, de hát nem lÅ‘hetünk le minden poént az elején. A harcok négy bolygón folynak majd, ezek közül az egyik a készÃtÅ‘k Ãgérete szerint teljesen Halo szerű lesz - nem az FPS nézetre gondolnak, hanem a gyűrűszerű kinézetre. SegÃtségünkre lesz a Halo játékokból már ismerÅ‘s mesterséges intelligencia is, csak itt Serina névre hallgat, Å‘ a Spirit of Fire MI-je, nélküle semmire nem mennénk.
Landolásra felkészülni
A puding próbája az evés, Ãgy aztán a PC-s stratégiai játékokon nevelkedett villámkezű hadvezérek nyilván kétkedéssel fogadták az Ensemble kijelentését, miszerint az irányÃtás Xboxon tökéletes lesz, villámgyors akciókat tudunk seperc alatt végrehajtani, egységeket kijelölni, egyebek. Örömmel jelentem, hogy a srácok megoldották a problémát, az irányÃtás egy szóban összefoglalva pöpec. Tény, hogy egy kicsit szokni kell, de az ember pár perc alatt belejön, és onnan kezdve már szinte ugyanaz van mint PC-n, azaz az irányÃtás nem mérvadó, a mozdulatok maguktól jönnek, és van idÅ‘nk a stratégiával foglalkozni. Aki eddig csak PC-vel játszott számÃtson egy kis birkózásra a kontrollerrel, és a gombokat is meg kell tanulni, de aztán megy minden, mint a karikacsapás. Az „A" gombbal tudjuk egyesével kijelölni egységeinket, az „X" gombbal pedig mozgatni Å‘ket, ez amúgy interaktÃv gomb, tehát ha ellenségre kattintunk, akkor embereink megtámadják a célpontot az odakocogás helyett. A bal kar lenyomásával a térképen lévÅ‘ összes egységünket, mÃg a jobb oldalival a képernyÅ‘n található egységeinket tudjuk egybÅ‘l kijelölni. A jobb oldali kart húzogatva pedig válogathatunk az egységek között. Száz szónak is egy a vége, az irányÃtással nem lesz gond.
Need covering fire!
A stratégiák másik sarkaltos pontja az egységek, azok fejlesztési lehetÅ‘sége, és az küzdÅ‘ felek megfelelÅ‘ kiegyensúlyozása. Utóbbi leginkább a multiplayerben kap szerepet, a single kampányt nem is befolyásolja annyira. Jelen esetben a balansz nem tökéletes, de ez szándékos. A Covenant egységek alapvetÅ‘en erÅ‘sebbek, Ãgy ez a multi meccsek során még gondot okozhat. Az egységek között csupa ismerÅ‘st üdvözölhet, aki játszott már valamelyik Halo játékkal. Neki maximun a nézÅ‘pont lesz újdonság, legalábbis eleinte. Az Ensemble Ãgérete szerint a késÅ‘bbiek során találkozhatunk majd eddig sosem látott egységekkel is. A sima tengerészgyalogos egységek mellett természetesen fontos szerepet kap a Warthog az emberek oldalán. Ez az a dzsip, amivel mindenki Å‘rjöngött már, és a Halo Wars-ban használt változat szinte teljesen megegyezik a Halo játékokba látottakkal, mind kinézet, mind tulajdonságok terén. A Spartan egység már különlegesebb - Å‘k a Master Chief sorozatgyártott változatai - és végül nem maradhat ki a Scorpion tank sem. Covenant oldalon a rengeteg Grunt és Banshee mellett találkozhatunk még a hatalmas póklábakon közlekedÅ‘ Scarab egységgel, amire viszont az emberek válasza a Red AlertbÅ‘l kissé ismerÅ‘snek tűnÅ‘ orbitális csapás. Bázisunk kiépÃtését is jól oldották meg a programozók. Semmi extra, de a rendszer egyszerű és jól működik. A fix pontokra helyezhetÅ‘ épületekre kattintva azonnal láthatjuk az ott gyártható egységeket az egyik oldalon, a máson pedig a fejlesztéseket (erÅ‘sebb gránát a gyalogságnak, keményebb lángszóró, stb. stb.).  A Forerunner ereklyéket megtalálva - és megszerezve - az emberek is igénybe vehetik eme letűnt civilizáció segÃtségét, de itt kemény harcokra számÃthatunk, ugyanis a Covenant fanatikusan Å‘rzi Å‘ket, és inkább megsemmisÃt egyet, minthogy az emberek kezére jusson.
A hÃd túl messze van...
A hÃre filmben megismert elkeseredett harcokra számÃtanánk, hallván, hogy a Covenant ugye alapvetÅ‘en erÅ‘sebb, mint az emberek. Ez azonban nincs Ãgy (sajnos), ugyanis a Microsoft szerint ez lesz az a stratégiai játék, amit minden Halo rajongó megvesz. Az FPS-t profin toló gamerek viszont nem feltétlenül ügyes hadvezérek is, ezért aztán könnyű fokozaton a Halo Wars igencsak diadalmenethez hasonló. A sok lúd disznót gyÅ‘z elv jobban működik, mint a megszokott kÅ‘-papÃr-olló, de azért egy teljesen rosszul összeállÃtott hadsereggel itt is veszÃteni fogunk. A játék oktató része is rettenetesen az alapokra épÃt, és bár a kellemes hangon elÅ‘adott tutorial legalább hangulatos, aki már játszott hasonló játékkal, szerintem idegesÃtÅ‘nek fogja találni hamar. Keményebb fokozaton már sokkal megfontoltabban kell tolni a Halo Wars-ot, figyelembe véve azt is, hogy az egységek száma limitált - körülbelül 60 - Ãgy ott már jóval hangsúlyosabb a jó taktikai érzék. Összességében a stratégiai rész nem hoz semmi igazán újat, de a rendszer jól működik, kezdÅ‘knek is sikerélményt biztosÃt, a profik pedig a nehezebb fokozaton találják meg a kihÃvást.
Szép vagy, szép vagy...
A Halo Wars grafikája szép. Röviden tömören. Az effektek jól néznek ki, az egységek szépen animáltak, a bázisok épületei valóságosnak tűnnek, már amennyire ez lehetséges egy sci-fi játéknál. A Halo Wars nem szaggat, köszönhetÅ‘en a limitált egységszámnak, és bár ezáltal elesünk az igazán grandiózus - Total War szintű - csatáktól, a hangulat Ãgy is maximálisan átjön. A készÃtÅ‘k telepakolták a képernyÅ‘t apróságokkal, melyek legtöbbjének nincs igazán stratégiai szerepe, viszont a Halo rajongók örömmel üdvözölnek majd minden kisebb részletet, amit eddig csak FPS nézetbÅ‘l láthattak. Ezek segÃtségével, és a jól megtervezett - és jól működÅ‘ - taktikai résszel egyetemben az Ensemble Studionak sikerült egy pompás játékot készÃtenie, ami minden rutinos hadvezérnek elegendÅ‘ kihÃvással, mÃg a kezdÅ‘ - csak a Halo név miatt bekukkantó - játékosok számára egy könnyen elsajátÃtható, egyszerű, de nagyszerű rendszerrel szolgál. Mindezek fényében a Halo Wars elsÅ‘ ránézésre erÅ‘sen sikergyanús, és reméljük, a tökéletes hangulat a játék végéig velünk marad, kellÅ‘ ösztönzést biztosÃtva mindenki számára.