Kerek erdő közepén
A második epizód rögtön az elsőtől veszi át a stafétabotot. A Combine Citadel darabokra robbant City 17-el együtt, amely ismét egy dimenziógyengülést idézett elő világunk és a Combine univerzum között. A Citadelből a robbanás előtt kihozott adatokat azonnal Dr. Kleinerhez és Dr. Eli Vancehez kéne jutattnunk. A vonat azonban, amellyel menekültünk, megsemmisült a robbanásban, így a terepen kell boldogulnunk. Az Episode Two rengeteg újítást hordoz magában, először is játékmenetbeli szempontból. A városi környezetet lecseréljük erdős, dombos, barlangos isten háta mögötti helyekre, így teljesen új helyszíneken járhatunk, valamint egy újféle járművel is gazdagabbak lehetünk. Gabe Newell azt nyilatkozta egy interjúban, amíg az Episode One lényege főleg a városban való útkeresés sok akcióval, addig a Two inkább a minél nagyobb távolság megtételéről fog szólni, kicsit kevesebb harccal és több puzzle feladattal. A Valve elárulta továbbá, hogy a HL 2-höz és az Episode Onehoz képest sokkal árnyaltabb frakciók lesznek, tehát most már nem csak Combine vs. Lázadó örökrangadóra számíthatunk.
Ismeretlen ismerősök
A barlangokban bóklászva alkalmunk lesz betekinteni egy Antlion fészekbe is, ahol két újféle egyeddel, a világító lárvával és az erősen savas vérű dolgozóval találkozhatunk majd. Ezen kívül megjelennek Combine oldalról a Hunternek nevezett háromlábú biogépek, amelyekkel bázisokat, bunkereket, barlangokat,erdőket szoktak kipucolni elnyomóink, valamint a Stridereket segítik munkájukban, szemként működve. Ha már a Stridereknél tartunk, a játék egyetlen új fegyvere a Strider Buster. Mint neve is mutatja ez kifejezetten a megtermett lépegetők elleni harcban használatos. Kinézetre egy nagy gömb alakú aknára emlékeztet, mágneses elven működik és Gravity Gunnal használatos. Egyszerűen fel kell dobni a Strider hasára, a Buster odatapad és leszívja a belső energiaforrást, vagy szétlőhető így a robbanás viszi magával ellenfelünket. Ezenkívül Marc Laidlaw, a Half-Life történetíróinak egyike, említést tett egy bizonyos Dr. Magnusson-ról, egy újabb Black Mesa túlélőről akibe belefutunk (vajon melyik HL tudósmodellről mintázzák), aki személyiségét tekintve kissé nyálas alak, ám segíteni fog Gordonnak.
???
A HL történelemben nem egy megválaszolatlan kérdés van még, ami foglalkoztatja a rajongókat. Van ezek közül, amely az első részből maradt ránk, de rengeteg kérdés felmerült az Episode Oneban is. Ki az a G-man, és kinek dolgozik; mik azok a kapszulák, amik elhagyták a Citadelt a robbanás előtt; mi lett Breennel; mi a titkos project, amiről Dr. Mossman beszélt; mit tartalmazott az üzenet, ami miatt feláldozták a Citadelt; mi lett Alyxel; és így tovább. Nos, úgy tűnik a legtöbb kérdésünkre részleges vagy teljes választ kaphatunk az Episode Two alatt. Doug Lombarditól azt már biztos tudjuk, Alyxról, a kapszulákról, a kijutó üzenetről és Dr. Mossman bázisáról kapunk majd részleteket, valamint a Vortigauntok szerepéről is sikerülhet majd többet megtudnunk. Ezenkívűl új szálak is elindulnak, főleg olyanok, melyeket a Citadel felrobbanása váltott ki.
”Epizódikus” tartalom?!?
Nem mehetünk el szó nélkül azonban amellett, hogy pontosan hova is tűnt az epizódikus jelleg a Half-Life 2 kiegészítőjéből. Erre a kiadási formára remek példa a Telltale Games Sam & Max Episodes megoldása, ahol havonta kijön egy rész. A Valve esetében ez következőképpen folyt le. 2006 májusában jött ki az Episode One, amelyben már mozgó ingame jelenetek voltak láthatóak az Episode Twoból, Doug Lombardi ki is tűzte a határidőt, a következő fejezet júliusra volt hivatalos. Egy hónappal később azonban a Valve bejelentette, 2006 végéig nem lesz kint a kiegészítő. Ezután november tájékán jártunk, amikoris a megjelenést 2007 első negyedévére, majd nyarára tolták, majd 2007 februárjában jött az utolsó bejelentés, miszerint szeptember vége lesz a megjelenési dátum. Akárhogy is nézzük, az epizódok kb. egy normál kiegészítő elkészítésének megfelelő idő alatt jönnek ki, és jóval rövidebbek egy átlag kiegnél. Egyébként a jelenlegi helyzet kezd kísértetiesen hasonlítani a Half-Life 2 előtti csusztatásokra. A Valve azóta persze több indokot is nyílvánosságra hozott, mint a Portal és a Team Fortress 2-vel történő közös megjelenés, a Black és az Orange Box verziók rendezése, valamint a legújabban szóbajött PS3 és Xbox360 portolás, és a grafika DirectX 10-es finomhangolása. Ez mind szép és jó kéremszépen, de így kiveszik a lényeg, az epizódikus tartalom, hisz évek telnek el a részek között, és még az áruk is jóval növekszik, hisz az Episode Two tervezett ára már egy rendes játék(!) árát súrolja, ami még a két mellékelt programmal is necces.
Jövőnéző
Ugyan még a Episode Two sem jött ki, de az Episode Three médiagépezete már részben be is indult. A jelenlegi információk szerint a következő rész a sarkkörre visz minket, ami megmagyarázná miért kell rengeteget utaznunk majd a Twoban. A trilógia lezáró része, ha hinni lehet a készítőknek, végre több kérdésre is választ fog adni, főleg G-man kilétére, Dr. Mossman projectjére és a Combine oldal terveire. A játékot 2007 decembere környékére ígérik, ami reményt adhat arra, hogy nem lesz huzamosabb halasztás a Two és a Three között azaz, hogy a fejlesztők a harmadik részt legalább azóta hegesztik, mint a másodikat. Ezenkívül még két Source alapú project fut a Valve háza táján, a Left 4 Dead és a The Crossing, mindkettő formabontó játékstílussal. Innentől kezdve csak abban reménykedünk, hogy nem lesz több csúszás a Valve játékainak terén, és a minőséget is megtartják, amelyet tőlük megszoktunk.
Bónusz: