Hirdetés

Az 5 legjobb indie játék - a GameStar toplista

|

Néhány évvel ezelőtt a videójátékok világában az „indie” kifejezés még azt jelentette, hogy valami amatőr, gagyi, nem túl professzionális. Ezt el is felejthetjük.

Hirdetés

Az évek során egy igen lassú varázsütésre (és néhány kiemelkedő cím hatására) a dolgok megváltoztak – az indie játékok legjobbjai nemcsak eredetiek, izgalmasak és jópofák lettek (hiszen ezeket egyre inkább profi csapatokból „elszármazott” fejlesztők kezdték készíteni), hanem egyre nagyobb üzleti sikereket arattak/aratnak. A Kickstarter és a hasonló közösségi finanszírozó kezdeményezések pedig még inkább előtérbe hozták az indie munkákat.

2013-ban ott tartunk már, hogy egyre több indie játék rendelkezik 80 feletti Gamerankings értékkel, sőt, a közvélemény sokszor köti össze a független fejlesztésű játékokat a friss ötletekkel, innovációval, egyéni megoldásokkal, bátor kezdeményezésekkel. El is készítettük gyorsan saját szubjektív toplistánkat az utóbbi éveket meghatározó indie játékokról, amelyből a lista rövidsége miatt olyan címek maradtak ki, mint a MeatBoy, They Bleed Pixels, Limbo, Fez, Hotline Miami, Papo & Yo, Spelunky, Dustforce, Bastion, Trine és még sokan mások – vannak, akik a Torchlight II-t is indie játéknak sorolják be, én nem így gondolom, de ha így lenne, tuti bekerült volna az 5-ös listába.

A lista szubjektív, egészen biztosan vannak olyan játékok, amiket valaki kedvel, de nem kerültek be, ezeket nyugodtan tegyétek hozzá a kommentek között.

 

5. hely - World of Goo

A 2008-ban két ex-Electronic Arts alkalmazott által készített játék hamar hatalmas siker lett. Egyrészt egyedi üzleti modellje segítségével sok millióan megvásárolták, másrészt a „zselécskék” fizikai modellezésen alapuló logikai építkezése mindenkit meghódított, aki csak kipróbálta. Azóta Mac OS X, Linux, iOS, Android, BlackBerry 10 és WiiWare alá is elkészült a 2D Boy terméke. A játék GameRankingson 92 feletti osztályzattal rendelkező, nagyon addiktív, fizikai alapú fejtörő, bájos grafikával és hangulattal.

A World of Goo a kezdetektől erős közösségi támogatást kapott, amely eredményeképp rengeteg friss tartalom érhető el a játékhoz, és ez a content-mennyiség napról napra nő. Ami nagyon fontos a World of Goo esetében: sok szakértő szerint az egyedi üzleti modell és a profi játékokkal versengő addikció és játszhatóság indította el voltaképpen a jelenleg is zajló „indie forradalmat” bátorítva a fejlesztőket, hogy egyéni megoldásokkal is el lehet nagy sikert érni.

4. hely - Darwinia

Az Introversion játéka voltaképp a mesterséges intelligencia kutatására jött létre. A stratégiai, akció, logikai és kalandjáték, illetve isten játék elemeket összemixelő alkotás szereplői valóban digitális lények, egészen új értelmet adva a játékvilágnak. A New Age Gaming Magazine 97-et adott erre a címre, amely az újság életének legmagasabb értékelése: emellett több díjat, és kiváló ajánlatot is nyert a játék.

A Darwinia már az intrójával megnyeri az ember szívét, hiszen a régebbi, 8/16-bites világra utalások tucatjait tartalmazza. Tény, első látásra kissé furcsa lehet ez a fajta digitális világ, azonban aki rászánja magát, hogy megismerje, arra rengeteg függőségben eltöltött óra vár. A játéknak X360-on Darwinia+ nevű verziója látezik, készült egy Multiwinia nevű multis változat is. Érdekesség, hogy amikor a Darwinia a Steambe bekerült, akkor az egyik, 8-bites cracktro-kra (feltört játékok intrói) emlékeztető beveztője miatt egy Valve alkalmazott hosszú órákon át azt hitte, valaki feltörte a Steam hálózatát...

3. hely - Unfinished Swan

A játék prototípusát már 2008-ban láthattuk, akkor a kollégákkal nagyokat néztünk, mennyire zseniális a teljesen fehér világot fekete festéklövedékekkel kiszínező játékmenet. Akkor ez a prototípus alulmaradt egy versenyen, így majdnem feledésbe merült, szerencsére a fejlesztőket felkarolta a Sony Computer Entertainment, így a zseniálisan ötletes, egyedi kalandjáték, az Unfinished Swan megszülethetett – sokunk bánatára csak PlayStation 3-ra.

Ez a játék nemcsak azért került be a listánkba, mert rengeteg egyedi, innovatív ötlettel, és máshol meg nem található játékmenettel rendelkezik, hanem azért is, mert profi hangulattal biztosítja az egész játékot – amibe a kiváló zenei aláprüntyögés és a hangok is beletartoznak az egyszerű, de mégis egyéni grafika mellett. Talán nem véletlen a BAFTA Játékinnovációs díja sem, amelyet az Unfinished Swan megérdemelten nyert meg.

2. hely - Journey

Több „év játéka” és egyéb díj nyertese a Thatgamecompany igen egyedi és különleges játéka, a Journey, amely szintén csak PlayStation 3 alatt érhető el. Az egyedi történettel, művészi grafikai világgal rendelkező játék rengeteg díjat zsebelt be zenéjéért is, ami Austin Wintory munkáját dicséri. A Journey tervezői úgy találták ki játékukat, hogy érzelmi kötődések jöjjenek létre a játékos és a későbbiekben a játékossal találkozó egyéb figurák között: így a történet egyedisége főképp érzelmeken alapszik.

A játék zenéje is dinamikusan változik, így érzelmileg ábrázolva az előrehaladást, illetve az eseményeket. A játék 92 feletti GameRankings és 92-es Metacritic osztályzata is azt jelzi, hogy a készítőknek sikerült a varázslatot elkapniuk – hiába „csak” 2-3 óra a játékidő, annyira egyedi az élmény, hogy mindenkinek csak javasolni tudjuk, próbálja ki a Journeyt, amely a GameStar szavazásán az „Az év művészjátéka” lett. 

1. hely - Minecraft

2009-ben jelent meg a játék első, alpha verziója, amelyet egy svéd programozó, Markus „Notch” Persson készített, aki olyan játékkal szeretett volna játszani, ami nem létezett: bányászni, szabadon mászkálni, építkezni akart. A könnyű hordozhatóság miatt Java rendszerben készült el a PC-s Minecraft, amely azóta Xbox 360, Android, iOS és Raspberry Pi rendszerekre is portolva lett. A játék összes formátumra számított eladásai meghaladják a 20 milliót.

Notch - aki azóta más projecten dolgozik - az indie mozgalom ikonikus alakja lett nyilatkozataival és egyéni kalapjával. A Minecraft voltaképp a videojátékok LEGO-ja: a folyamatosan fejlesztett és frissített játék szinte végtelen kreativitást tesz lehetővé, amely a siker egyik titka, hiszen ezt a fajta kreativitást egyetlen cím sem képes visszaadni. Emellett a Minecraft sikeresen demonstrálta, hogy az egyedi játékmenet mellett a gyenge/közepes grafikai megoldások megbocsájthatóak és elfogadhatóak. A játék egyéni üzleti modellje is oka volt a nagy sikernek (már az alfa verziót meg lehetett vásárolni olcsóbban, mint a végső változatot). A Minecraft amellett, hogy rengeteg díjat nyert, első verziója óta túllépett a videojátékok keretein és társadalmi jelenséggé vált (LEGO set, Minecraft-tal készített filmek, Minecraftos klipek, valós/elképzelt terepek Minecraftos megvalósításai stb.)

Ez volt a mi toplistánk. Szerintetek melyek minden idők legjobb/legnagyobb hatású indie játékai?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)