Az évek során egy igen lassú varázsütésre (és néhány kiemelkedő cím hatására) a dolgok megváltoztak – az indie játékok legjobbjai nemcsak eredetiek, izgalmasak és jópofák lettek (hiszen ezeket egyre inkább profi csapatokból „elszármazott” fejlesztők kezdték készíteni), hanem egyre nagyobb üzleti sikereket arattak/aratnak. A Kickstarter és a hasonló közösségi finanszírozó kezdeményezések pedig még inkább előtérbe hozták az indie munkákat.
2013-ban ott tartunk már, hogy egyre több indie játék rendelkezik 80 feletti Gamerankings értékkel, sőt, a közvélemény sokszor köti össze a független fejlesztésű játékokat a friss ötletekkel, innovációval, egyéni megoldásokkal, bátor kezdeményezésekkel. El is készítettük gyorsan saját szubjektív toplistánkat az utóbbi éveket meghatározó indie játékokról, amelyből a lista rövidsége miatt olyan címek maradtak ki, mint a MeatBoy, They Bleed Pixels, Limbo, Fez, Hotline Miami, Papo & Yo, Spelunky, Dustforce, Bastion, Trine és még sokan mások – vannak, akik a Torchlight II-t is indie játéknak sorolják be, én nem így gondolom, de ha így lenne, tuti bekerült volna az 5-ös listába.
A lista szubjektív, egészen biztosan vannak olyan játékok, amiket valaki kedvel, de nem kerültek be, ezeket nyugodtan tegyétek hozzá a kommentek között.
5. hely - World of Goo
A 2008-ban két ex-Electronic Arts alkalmazott által készített játék hamar hatalmas siker lett. Egyrészt egyedi üzleti modellje segítségével sok millióan megvásárolták, másrészt a „zselécskék” fizikai modellezésen alapuló logikai építkezése mindenkit meghódított, aki csak kipróbálta. Azóta Mac OS X, Linux, iOS, Android, BlackBerry 10 és WiiWare alá is elkészült a 2D Boy terméke. A játék GameRankingson 92 feletti osztályzattal rendelkező, nagyon addiktív, fizikai alapú fejtörő, bájos grafikával és hangulattal.
A World of Goo a kezdetektől erős közösségi támogatást kapott, amely eredményeképp rengeteg friss tartalom érhető el a játékhoz, és ez a content-mennyiség napról napra nő. Ami nagyon fontos a World of Goo esetében: sok szakértő szerint az egyedi üzleti modell és a profi játékokkal versengő addikció és játszhatóság indította el voltaképpen a jelenleg is zajló „indie forradalmat” bátorítva a fejlesztőket, hogy egyéni megoldásokkal is el lehet nagy sikert érni.
4. hely - Darwinia
Az Introversion játéka voltaképp a mesterséges intelligencia kutatására jött létre. A stratégiai, akció, logikai és kalandjáték, illetve isten játék elemeket összemixelő alkotás szereplői valóban digitális lények, egészen új értelmet adva a játékvilágnak. A New Age Gaming Magazine 97-et adott erre a címre, amely az újság életének legmagasabb értékelése: emellett több díjat, és kiváló ajánlatot is nyert a játék.
A Darwinia már az intrójával megnyeri az ember szívét, hiszen a régebbi, 8/16-bites világra utalások tucatjait tartalmazza. Tény, első látásra kissé furcsa lehet ez a fajta digitális világ, azonban aki rászánja magát, hogy megismerje, arra rengeteg függőségben eltöltött óra vár. A játéknak X360-on Darwinia+ nevű verziója látezik, készült egy Multiwinia nevű multis változat is. Érdekesség, hogy amikor a Darwinia a Steambe bekerült, akkor az egyik, 8-bites cracktro-kra (feltört játékok intrói) emlékeztető beveztője miatt egy Valve alkalmazott hosszú órákon át azt hitte, valaki feltörte a Steam hálózatát...
3. hely - Unfinished Swan
A játék prototípusát már 2008-ban láthattuk, akkor a kollégákkal nagyokat néztünk, mennyire zseniális a teljesen fehér világot fekete festéklövedékekkel kiszínező játékmenet. Akkor ez a prototípus alulmaradt egy versenyen, így majdnem feledésbe merült, szerencsére a fejlesztőket felkarolta a Sony Computer Entertainment, így a zseniálisan ötletes, egyedi kalandjáték, az Unfinished Swan megszülethetett – sokunk bánatára csak PlayStation 3-ra.
Ez a játék nemcsak azért került be a listánkba, mert rengeteg egyedi, innovatív ötlettel, és máshol meg nem található játékmenettel rendelkezik, hanem azért is, mert profi hangulattal biztosítja az egész játékot – amibe a kiváló zenei aláprüntyögés és a hangok is beletartoznak az egyszerű, de mégis egyéni grafika mellett. Talán nem véletlen a BAFTA Játékinnovációs díja sem, amelyet az Unfinished Swan megérdemelten nyert meg.
2. hely - Journey
Több „év játéka” és egyéb díj nyertese a Thatgamecompany igen egyedi és különleges játéka, a Journey, amely szintén csak PlayStation 3 alatt érhető el. Az egyedi történettel, művészi grafikai világgal rendelkező játék rengeteg díjat zsebelt be zenéjéért is, ami Austin Wintory munkáját dicséri. A Journey tervezői úgy találták ki játékukat, hogy érzelmi kötődések jöjjenek létre a játékos és a későbbiekben a játékossal találkozó egyéb figurák között: így a történet egyedisége főképp érzelmeken alapszik.
A játék zenéje is dinamikusan változik, így érzelmileg ábrázolva az előrehaladást, illetve az eseményeket. A játék 92 feletti GameRankings és 92-es Metacritic osztályzata is azt jelzi, hogy a készítőknek sikerült a varázslatot elkapniuk – hiába „csak” 2-3 óra a játékidő, annyira egyedi az élmény, hogy mindenkinek csak javasolni tudjuk, próbálja ki a Journeyt, amely a GameStar szavazásán az „Az év művészjátéka” lett.
1. hely - Minecraft
2009-ben jelent meg a játék első, alpha verziója, amelyet egy svéd programozó, Markus „Notch” Persson készített, aki olyan játékkal szeretett volna játszani, ami nem létezett: bányászni, szabadon mászkálni, építkezni akart. A könnyű hordozhatóság miatt Java rendszerben készült el a PC-s Minecraft, amely azóta Xbox 360, Android, iOS és Raspberry Pi rendszerekre is portolva lett. A játék összes formátumra számított eladásai meghaladják a 20 milliót.
Notch - aki azóta más projecten dolgozik - az indie mozgalom ikonikus alakja lett nyilatkozataival és egyéni kalapjával. A Minecraft voltaképp a videojátékok LEGO-ja: a folyamatosan fejlesztett és frissített játék szinte végtelen kreativitást tesz lehetővé, amely a siker egyik titka, hiszen ezt a fajta kreativitást egyetlen cím sem képes visszaadni. Emellett a Minecraft sikeresen demonstrálta, hogy az egyedi játékmenet mellett a gyenge/közepes grafikai megoldások megbocsájthatóak és elfogadhatóak. A játék egyéni üzleti modellje is oka volt a nagy sikernek (már az alfa verziót meg lehetett vásárolni olcsóbban, mint a végső változatot). A Minecraft amellett, hogy rengeteg díjat nyert, első verziója óta túllépett a videojátékok keretein és társadalmi jelenséggé vált (LEGO set, Minecraft-tal készített filmek, Minecraftos klipek, valós/elképzelt terepek Minecraftos megvalósításai stb.)
Ez volt a mi toplistánk. Szerintetek melyek minden idők legjobb/legnagyobb hatású indie játékai?