Lehet, hogy a Sonynál volt pár nagyon feszengős meeting, miután megjelent a The Last of Us Part I PC-s változata. Az eredetileg PlayStation-exkluzív, aztán PC-re átpakolt játékok egyre gyarapodó listáján szerencsére még mindig több a jól sikerült port, de biztos, hogy a kiadó sem tartja vállalhatónak, hogy akár egyszer is ilyen silány minőségű átirattal szolgáljon a jövőben. A tavaly augusztusi Ratchet & Clank: Rift Apart például sokkal jobb lett, ahogy a közelmúltban megjelent Horizon Forbidden West is - az új mérce viszont kétségtelenül a Ghost of Tsushima: Director's Cut átirata.
Nem is vártunk kevesebbet, miután megtudtuk, hogy ez is a Sony Interactive Entertainment által 2021-ben felvásárolt Nixxes műhelyében formálódik, ahonnan a fent említett, jól sikerült portok és a Spider-Man Remastered, valamint a Miles Morales kikerült. Az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb játékát a PC-sek olyan minőségben élhetik át, ahogy még a PS5-ösök sem láthatták.
Érezd a virágok illatát
Ahogy az négy évvel az eredeti kiadás megjelenése után várható volt, a PC-s kiadás a Ghost of Tsushima: Director's Cut, avagy a játék teljes változata, ami magába foglalja az Iki Island kiegészítőt és a Legendák nevet viselő online kooperatív módot is. Mindez 59,99 euróért egészen baráti, de nem csak ezt látva érezhetik úgy a PC-sek, hogy megérte türelemmel várni.
Néhány beállítást már a kissé korszerűtlen launcherből is elérhetünk, de a játékba belépve megtalálhatunk mindent, amire az élmény finomhangolásához szükségünk lehet - természetesen magyarul, a feliratozás mindenre kiterjed. Az alapvető opciókon túl választhatunk saját hardverünkhöz illő felskálázási technológiát (Nvidia DLSS, AMD FSR 3.0, Intel XeSS), de még ezeknek engedélyezése sem feltétlenül szükséges ahhoz, hogy végig magas fps-számot produkáljon a játék - ez nyilván attól is függ, milyen videokártyával próbálkozunk.
A tesztgépként használt Lenovo Legion 7i laptopban egy Nvidia GeForce RTX 4090 dolgozik, ezen a lehető legmagasabb beállítások mellett, 2560x1600-as felbontásnál, DLSS nélkül stabilan hozott 55-60 fps-t a játék minden körülmények között, DLSS-sel pedig inkább 100 fps környékén volt az átlag, ami az intenzívebb harcoknál sem csökkent 95 alá - legalábbis az egyjátékos módban, ugyanis a Legendáknál a kezdésnél nehéz volt a stabil 30fps-t is kikényszeríteni, nem hogy ennél többet. Ez valami fura anomália lehetett, mivel aztán addig kapcsolgattam a részletességi szintet (nem egyenként a beállításokat, hanem a főkapcsolót), hogy egyszer csak bekattant, és gond nélkül ment 80-100 fps-sel. Hát, mit mondhatnék, PC gaming.
Kérhetjük a felbontás dinamikus skálázását egy cél-fps-érték megadásával, de ha ezt belőjük 120-ra, semmi gondunk nem lesz, akármerre járunk (240-es célnál viszont küszköd még a 60 fps elérésével is). Az optimalizálás már csak azért is fontos volt, mert a fejlesztés során a Steam Deckkel és ennek riválisaival is kifejezetten számoltak. A Steam azt jelzi, hogy a Steam Deck nem támogatott, viszont azt a fejlesztők is kiemelték, hogy ennek oka a Legends mód, ami a PSN-felület miatt csak Windowson tud működni, a Deck pedig ugye Linux-alapú. Bár mi nem tudtuk kipróbálni a játékot a Valve hordozható gépén, a felhasználói visszajelzések pozitívak.
Támogatott az Nvidia Reflex is az alacsony késleltetés érdekében, továbbá AMD és Nvidia kártyáknál a képkocka-generálás. Van mit kapcsolgatni, és a legcsodálatosabb, hogy ha "Nagyon alacsonyra" vesszük a grafikai részletességet, még akkor sem veszíti el szépségét a Ghost of Tsushima. Nyilván kevésbé lesz részletgazdag, és a hangulatot fokozó köd sem jelenik meg, de semmiképp nem nevezném így játszhatatlannak. Ez egy olyan játék, aminél az élmény felét a látvány adja, kár lett volna, ha erről nagy mértékben le kell mondania azoknak, akik minimum és ajánlott közti konfigurációval rendelkeznek.
Ugyanakkor azt érdemes tudni, hogy ray tracing (sugárkövetés) nincs, de ez amúgy is érzékeny pont még a platformon.
Kaszabolj, ahogy neked jó!
Az irányítás billentyűzettel és egérrel eleve kényelmes, ha megszokja az ember, hogy kitérésnél az Altot tartsa nyomva, ne a Windows-gombra nyúljon rá zavarában - nyilván minden átállítható, de egyébként az alap kiosztás is teljesen használható - a kombók miatt én mégis inkább kontrollert javasolnék. Ha xboxosat csatlakoztatunk, a vezérlőbeállításoknál azt fogjuk látni, nem erőltette a Sony a DualSense-szel magyarázást. Ugyanakkor érdemes mint minden Sony-féle játéknál, úgy ennél is a PS5-tel megjelent irányítót választani, mert vezetékes csatlakozásnál minden funkciót használhatunk, amit PS5-ön is: elsősorban az adaptív ravaszok és a precíz haptikus visszajelzés fokozza az élményt.
A Ghost of Tsushima akkor, ha az egyjátékos kampány miatt játsszuk, nem okoz fejfájást: gyönyörűen fut, kiválóan irányítható, szinte makulátlan. Ugyanakkor a Sonynak támadt egy olyan ötlete, hogy a PlayStation Networkbe is bevonja a PC-seket, és ez egyelőre okoz még problémákat (azon túl is, hogy 170 országban nem elérhető a PSN, és ez az alapjáték hozzáférhetőségére is hatással van). A Legendák mód első indításánál "A PlayStation PC SDK inicializálása sikertelen" hibaüzenet fogadott, amire egy "OK"-n kívül mást nem tudtam válaszolni. Nem optimális, gondoltam, de hát nem is PC lenne, ha nem kéne valamit bűvölni vele, és nagy szerencsémre másnak is volt ilyen problémája, úgyhogy a Steam fórumán gyorsan lett megoldás is (a játék főkönyvtárában van egy telepítő, azt kell külön elindítani).
A játékbeli PlayStation felület egyelőre nem sokat tud, a barátlistánkat, a trófeáinkat láthatjuk rajta, illetve elérhetjük fiókbeállításainkat - remélhetőleg ez később fontos lesz, mert érthető, ha a PC-sek nem akarnak még egy fiókot regisztrálni látszólag feleslegesen. A PSN-nel való összekötés egyébként a cross-play miatt is indokolt, ami bizonyára szűk rétegnek szól, de kétségtelenül hasznos.
Ha PlayStation 5-ön nem volt meg a Ghost of Tsushima, és valamilyen okból jobbnak érzed PC-n játszani, bátran vágj bele, jó eséllyel nem lesz problémád a futtatásával, vagy semmi olyan, amivel a platform egy átlagos játékosa ne birkózhatna meg egy kis Google-özéssel. Hamarosan elkezdenek jönni a hasznos és vicces modok, akkor még hálásabbak leszünk azért, hogy ez elkészülhetett.