Mindig érdekesek azok a játékok, amelyekben egyszerre több, akár egymástól teljesen eltérő stílus is felbukkan. A Radiation Blue stúdió első projektje, a Genesis Alpha One is ilyen, a játék szépsége pedig abban rejlik, hogy végeredményben csak és kizárólag magán a játékoson múlik, hogy milyen irányba indul el, és mely játékelemeket tartja hangsúlyosabbnak. Szeretsz űrlényekre lövöldözni? Vállalkozz gyakran felfedezőexpedícióra! Inkább a menedzserjátékok állnak közelebb a szívedhez? Rengeteg időt el tudsz tölteni a legapróbb dolgokkal is a GAO központi elemeként szolgáló űrhajó fedélzetén.
Egy új világ reményében
A tapasztalt szakemberekből álló Radiation Blue már több mint két éve kezdte a játék fejlesztését, és először a 2017-es E3-on láthatott részleteket belőle a nagyérdemű. Azóta persze bővült a Genesis Alpha One, és aki fogékony az űrszimulátorokra, de nem retten meg egy kis akciótól sem, az rengeteg játékórát eltölthet a játék univerzumában. Az alaptörténetet akár egy klasszikus sci-fi-regénybe is ültethetnénk. Eszerint a Föld erőforrásait annyira felemésztették a folyamatos háborúk, a korrupt szervezetek és a visszafordíthatatlan környezetszennyezés, hogy befolyásos intézmények az úgynevezett Genesis program sikerében bízva remélik az emberiség megmentését. A cél, hogy a legkorszerűbb technológiával felvértezett űrhajó szolgáljon egy olyan központként, amelynek segítségével nemcsak a galaxisok felfedezése, hanem egy, az emberek számára lakható kolónia felépítése is lehetséges legyen.
A játékos a Genesis űrhajó kapitányának szerepében vág bele a kalandba, amely legalább annyira összetett és izgalmas, mint maga az űrkolonizáció elmélete. Célunk röviden az, hogy új, lakható helyet biztosítsunk az emberek számára, és ezzel megmeneküljön a faj a Föld közelgő és végleges elpusztulása elől. Elég komoly feladat ez, és megannyi kisebb lépéssel érhetünk el eredményt, de valószínűleg nem az emberi faj megmentése fog lebegni a szemünk előtt, hanem elsősorban az, hogy egyáltalán túlélje a legénységünk és maga az űrhajó is a felfedezéssel járó és az űr sötétjéből leselkedő veszélyeket. A játék elején mindössze egy kis bázisunk van, de ezt folyamatosan bővíteni, fejleszteni kell olyan egységekkel, mint például az üvegház, a fegyverraktár vagy éppen a klónozóközpont. A legénység ugyanis nem földi emberekből, hanem klónokból áll, és mivel egyre több és több feladatot kell ellátni egyszerre, elengedhetetlen, hogy gyorsan és költséghatékonyan bővüljön a hajót üzemeltető személyek száma. Fontos megjegyezni, hogy maga a kapitány, vagyis a játékos által irányított karakter is az első, mindössze néhány főt számláló legénység tagjai közül kerül kiválasztásra, és amennyiben ez a személy elhalálozik, véget is ért a játékunk.
Nincs két egyforma kaland
A Genesis Alpha One ugyanis egy roguelike játék, tehát minden egyes végigjátszás vagy próbálkozás teljes mértékben egyedi. Legfeljebb csak hasonló vonalon tudunk elindulni, de semmi sem garantálja, hogy ugyanúgy tudjuk megépíteni a hajónkat, hasonló erőforrásokat sikerül begyűjtenünk, vagy éppen azonos galaxisokba tévedünk. Próbálkozásokból pedig lesz is bőven, mert elég sok kihívást tartogat az univerzum felfedezése, és viszonylag könnyen bajba juthatunk. A játék kezdetén egy frakciót kell kiválasztanunk, amely befolyásolja, milyen erőforrásokkal és mekkora legénységgel vágunk bele a kalandba. Ezzel együtt egy új galaxis is generálódik, rengeteg felfedezhető szektorral és bolygókkal, amelyek csak arra várnak, hogy megnézzük, mit tartogatnak. Egyébiránt a beszédes nevű Tutorial frakcióval kezdünk, és nem is lehet rögtön mást választani - elegáns megoldás, hogy a játékosok ténylegesen megismerkedjenek a játék alapjaival, ne csak vaktában fogjanak neki a felfedezésnek és az űrhajóépítésnek, mert főleg ez utóbbit nem egyszerű jól csinálni. Alapvetően kellően nehéz és összetett a Genesis Alpha One űrhajó-menedzselő játékrésze, az oktató feladatsorozat pedig módszeresen végigvezeti az embert a tudnivalókon. Ugyanakkor nem kötik meg túlzottan a kezünket, emiatt akár még ezt a küldetés is könnyen kudarcba fulladhat. Kíváncsiságból az újonnan megépített üvegházban megszüntettem egy oxigénellátó egységet, így nem maradt elég levegő a mindössze öt főt számláló legénységnek. Semmilyen erőforrással nem rendelkeztem még a játék ilyen korai szakaszában, ezért le kellett lőnöm több klónt is, hogy a kapitány életben maradjon. Persze ezután rögtön kezdhettem az elejétől, és másodjára már normálisan végigcsináltam a feladatokat, de érdekes volt látni, hogy bizonyos ponttól kezdve már egy tutorial alatt mekkora szabadságot adnak a fejlesztők a játékosoknak. Ezt követően természetesen mindent a szánk íze szerint csinálhatunk, és kedvünkre bővíthetjük a Genesist. Bizonyos kihívások teljesítésével pedig új frakciós lehetőségek is megnyílnak előttünk, így akár teljesen más játékstílusban is adott a próbálkozás lehetősége.
Nem vagyunk egyedül
Természetesen nemcsak a kapitány és hű legénysége élőlény a játékban, hanem bizony rengeteg földönkívülivel is találkozhatunk. Amellett, hogy igyekeznünk kell az alapvető nyersanyagokból (mint például vas, réz, urán és plutónium) minél többet felhalmozni, különböző létformák után is kutatunk. A klónozási procedúrához szükség van arra, hogy a számos DNS-minta segítségével ne csak emberklónokat hozzunk létre, hanem a legénység tagjai különleges képességekkel is rendelkezzenek. Az expedíciók során bőven adódik alkalmunk harcolni, aminek során számos különféle fegyvert használhatunk, de azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az űrhajót is fel kell szerelni a megfelelő védelemmel. Amikor egy űrben kallódó, elemzésre váró törmelékhalmot emelünk át a hajóra, nem biztos, hogy nem próbálkozik valamilyen agresszív űrlény beférkőzni a fedélzetre. A megerősített páncélzattól kezdve a rakodótér védelmi lövegeiig minden lehetőséget meg kell ragadni, nehogy egy támadás miatt tönkremenjenek a túléléshez szükséges eszközeink. Segítségünkre lesz azért IDA, a hajó mesterséges intelligenciája, így rengeteg hasznos információt megtudhatunk arról, miként is lehet jól működő bázist építeni. Apróság, mégis kellemes adalék, hogy átnevezhetjük a hajót, a legénység tagjait, sőt az egyes részlegeket is, illetve bizonyos esetekben még a színeket is kiválaszthatjuk.
A Genesis Alpha One roppant részletesen kidolgozott játék, a legapróbb dolgokat is figyelembe kell vennünk a siker érdekében. Az űrhajó menedzselése rengeteg kihívást tartogat, a roguelike elemek pedig további izgalmakkal színesítik az egyébként sem unalmas játékot. A karakterek mozgása és a fegyverek hangjai hagynak kívánnivalót maguk után, de ezek ellenére is roppant szórakoztató és tartalmas élmény. Annak, aki kedveli a sci-fit, és nem tart az átlagosnál bonyolultabb játékmenettől, jó választás lehet.