A fenti mondatok szándékosan kerültek idézőjelbe. Mi írtuk a sorokat hónapokkal ezelőtt az Epic játékáról, a Gears of Warról. S hogy mi változott azóta? Éppen csak a lényeg, vagyis az, hogy immár ténnyé vált a játék PC-s megjelenése. Hosszú hónapok ideg-összeroppanástól fenyegetett, verejtékes körömrágással spékelt sajtófigyelése után tehát végre eldőlt, hogy Marcus Fenix mogorva tekintete a mi asztali masináinkon is szórja majd villámait. Éljen! Pedig kétségeinket a kiadó minden eszközzel igyekezett fenntartani. Emlékezzünk például arra, mikor az egyik reklámban szereplő GoW dobozon pillantottak meg a rajongók egy „Games for Windows" feliratot, s Microsofték csípőből vágták rá, hogy pusztán az egyik reklámgrafikus jelentéktelen hibájáról van szó. Szegény bizonyára félrenyomkorászott valamit nassolás közben.
Csatacuccok
Kevés játékról mondható el, hogy már a megjelenése előtt kiharcol magának egy legendaközeli státust a hardcore gamerek szemében. A GoW-nak ez többé-kevésbé sikerült. A Microsoft agresszív marketingstratégiája meghozta gyümölcsét, s ebből a gyümölcsből bőven jutott mindenkinek. A mozik vetítőtermei és a tévék képernyői még kis hazánkban is hónapokig szuggerálták belénk, hogy mekkora játék is lesz ez a Gears of War.
Az ismertséghez persze a marketingre költött dollármilliók mellett más is kellett, példának okáért egy valóban kiváló játék. Márpedig a megjelenést követően a világsajtó egyöntetűen hirdette a produktum nagyszerűségét. 90 százalék alatti értékelést, komolyan vehető negatív véleményeket csak elvétve találunk, s az alkotás a Gamerankings.com összesítésén is 94 százalék körüli eredményt ért el. A játékkritikusok véleményét pedig szemmel láthatóan osztotta a nagyközönség is, amely a megjelenést követő 10 hét alatt több mint 3 millió példányt termelt be a boltok polcairól.
Talán mégis kiérdemelte a „következő generációs játék" jelzőt, melyet még a megjelenés előtt ráaggattak?
GOWL!
Ha valaki eddig csak a tévében és mozikban játszott trailer alapján tájékozódott a játék felől, itt az ideje, hogy Gary Jules pompás kis Mad Worldje után (mely a filmecske fülbemászó betétdala volt) kicsit többet is megtudjon róla.
Hivatalos megjelölése szerint egy külső nézetes taktikai akciójátékot üdvözölhetünk benne, mely legalább annyira szól az óvatosságról, mint a vakmerőségről. Noha kifejezetten a PC-s adaptációra vonatkozóan eleddig kevés az információ, a játékmenet bizonyára nem sokat változik majd. A Gears of Warban két fontos barátunk van: az egyik a fedezék, a másik pedig a kezünkben lévő mordály. Kulcsszavaink pedig három ige: a lő, a szalad és a lapít. A tűzharc minden pillanata feszültséggel teli, hiszen ellenségeink igen rövid reakcióidővel lőnek minket szemen, mihelyt kikukkantunk egy betontömb vagy egy autóroncs mögül. A fedezékek használata egyébként is minden rizikós pillanatban fokozottan ajánlott. A képlet tehát szimpla: kinézünk, tüzelünk, majd visszabukunk, és rohanunk tovább. Nagy kérdés, hogy a jól sikerült kontrolleres irányítás eme viszonylagos egyszerűségét a PC-s portolás után is képesek-e megőrizni.
Tibikém, LŐJJÉL MÁR!
A taktikai részt az egyjátékos módban egy, a mi irányításunk alatt álló, néhány tagú csapat jelenti majd, mely hasznunkra válhat ugyan - de sokszor nem is annyira az ellenség kiirtásában, mint inkább figyelmének elterelésében. Ettől különböző, de nem kevésbé fontos elem a kooperatív többjátékos mód, melyben - értelemszerűen - társainkkal összespanolva küzdhetjük végig magunkat a pályákon. A konzolos tapasztalatok azt mutatják, hogy ez az opció (és általában a többjátékos mód) szenzációsan sikerült, és ennek kapcsán szintén joggal bízhatunk abban, hogy a bőséges online lehetőségekkel rendelkező PC-s adaptáció még inkább kimeríti majd a lehetőségeket. Várhatóan integrálják majd az opciót, mely szerint kimentett állásunktól is elkezdhetjük a közös küzdelmet (tehát még a pályát sem kell újrakezdeni), és természetesen ebben a módban minket is újraéleszthetnek, akárcsak a társainkat mi magunk.
Ahová lépek, szörnyverem
Aminek kapcsán a legkevesebb módosításra számíthatunk, az minden bizonnyal a sztori. Sera bolygójának felszíne alatt éldegéltek a Locust nevű lények, melyek egy napon jobbnak látták elpusztítani a felettük burjánzó emberi civilizációt. A COG (Coalition of Ordered Government) hadserege képtelen megfékezni tombolásukat, mindeközben pedig lesittelik az általunk alakított Marcus Fenixet, a sereg bátor tisztjét, mivel ő, apja után folytatott vakmerő kutatása okán megtagadja felettesei parancsát. Egy hozzánk hasonló „12 centi vastag a páncélom, de sisakot nem veszek" figura, Dom szabadít ki minket börtönünkből, így kezdhetjük meg nem hétköznapi kalandjainkat. A történet tehát sablonosnak tűnik (s ami azt illeti, húzták is a szájukat miatta sokan), de jobb híján azért megteszi. Amennyiben pedig a sztorit nem farigcsálják újra, feltehetően maradnak az ellenségek is. A Locustok, melyek többnyire humanoidok, különböző izgalmas külsejű fegyverekkel üdvözölnek majd minket találkáink során, és általában kvalitásaiknak, felszerelésüknek megfelelően választják meg ellenünk a taktikájukat is. Jellemző a mesterséges intelligencia kifinomult megalkotására, hogy az ellenség igen óvatosan, megfontoltan halad, kihasználja a fedezékeket, és igyekszik bekeríteni bennünket. A fentiektől még persze nem lesz forradalmi egy játék, hiszen attól, hogy belecsempészünk egy kis taktikát, meg némi mesterséges intelligenciát, még csak egy kis kellemes keveréket kapunk. Kell még valami...
Mindent a szemnek
Egyszerűen szólva: az Unreal motor odateszi magát. A rendelkezésre álló információk egyelőre vajmi keveset árulnak el a Gears of War várható PC-s gépigényéről, de aligha kétséges, hogy ez a vizuális élmény komoly materiális összetevőkre tart majd igényt - bár nem kétséges, az optimalizációra sem lesz panasz. Nemcsak pusztán a figurák minden részletre kiterjedő kidolgozottsága, a bőr, a ruhák meghökkentő ábrázolása, hanem a környezet körültekintő, igényes megalkotása is indokolja, hogy a PC-s adaptáció elkészítésekor nagyon észnél legyenek a srácok.
Mark Rein, az Epic vezetője nem véletlenül fogalmaz óvatosan, valahányszor erről faggatják. A portolást persze még éppen csak elkezdték, tehát az igazán komoly nehézségekről talán még maga sem tud okosakat mondani. Mindenesetre úgy véli, hogy alapvetően karakterünk és csapatunk irányításának átkalibrálása lehet a legfőbb gond, hiszen a konzolos verzió tartalmaz egy rakás olyan megoldást, melynek PC-s megvalósítása problematikus. Ugyanakkor viszont a HALO példájával igyekezett biztatni a rajongókat, amely - vélekedése szerint - hosszú idővel a konzolos megjelenést követően még mindig tudott újat mutatni a számítógép-tulajdonosoknak. Ez igaz ugyan, de azt hiszem, legtöbbünk beérné kevesebb újdonsággal is, ha végre a kezében tarthatná a játékot.
Megjelenési dátumról pedig egyelőre csak álmodozhatunk. Bár most már legalább okkal tehetjük.