Játékosoknak könnyű fejhallgatót csinálni, a lényeg, hogy legyen rajta mikrofon, a mélyeket és a magasakat pedig húzzuk fel akadásig - legalábbis ez az általános prekoncepció. Valójában azonban nem csak a minél hihetőbb lövések és robbanások miatt akar egy gamer beruházni jó minőségű játékos fejhallgatóba. Ezek legtöbbje (már) átmozgatható a különféle platformok között, így konzolon és PC-n is méltó módon birkózhatnak meg egy 7.1-es hangot használó filmmel vagy egy klasszikus, sztereó albummal. De a legfontosabb persze mindig az, hogy egy jó fejhallgatón akár az életünk is múlhat - mármint a játékokban.
HyperX Cloud II
Néhány éve sokan enyhe kétkedéssel fogadták a hírt, miszerint a főleg memóriagyártóként ismert Kingston játékosoknak szánt fejhallgatót dob a piacra, de teljesen érthető módon nem a nulláról kezdték a fejlesztést, sőt, biztosra mentek, és összeálltak a nálunk még kevéssé, de az e-sportok történéseit követők körében ismert és méltán népszerű Qpad mérnökeivel. Ebből az együttműködésből született a HyperX Cloud, a hangminőség és kényelmi szempontok tekintetében amúgy is kiváló Qpad QH-90 tisztelettudó továbbfejlesztése (valamelyest ráerősítettek a mélyekre, de azért nem húzták túl, még mindig tökéletes akár zenehallgatáshoz is), ami sokak szerint még mindig az egyik legjobb, játékosoknak szánt fejhallgató a piacon. Ehhez képest már itt is van a Cloud II, de néhány apró módosítástól (például a valamivel jobb frekvenciaátvitellel rendelkező mikrofon) eltekintve igazából egyetlen fronton tör csupán előre: sztereó helyett immár 7.1 virtuális surround hanggal segíti eligazodásunkat a játéktérben. Átlagos földi halandók valószínűleg emiatt sosem cserélnék le a HyperX Cloudot, de mivel a Kingston fontos szereplője különféle e-sport-versenyeknek, érthető, hogy meg akart felelni a profi játékosok igényeinek is. (Márpedig egy meccs során valóban fontos előnyt jelenthet időben meghallani, hogy pontosan merről is oson felénk az ellen.)
A 7.1-et természetesen megfelelő hangforráshoz van értelme bekapcsolni, különben csak ront az összhatáson. És bár maga a surround egy leheletnyit el is marad más gyártók 7.1-es csúcsmodelljeitől, cserébe nem kell a szokásos extra elemekkel bajlódni, mindössze egyetlen USB-re van szükség, és hadd szóljon. Akárhogy is: a Cloud II kiváló füles, csak pechjére ár-érték arányban legerősebb konkurenciája épp saját elődje, a HyperX Cloud. Önmagában persze kiváló a Cloud II, de csupán a 7.1-gyel nehéz lesz megindokolni a magasabb árat.
Razer Kraken for Xbox One
Elsőre úgy tűnhet, hogy a Razer nyolctagú Kraken szériájából kiválasztott Xbox One-variáns kilóg a sorból, de funkcionalitásából semmit sem vesz el elköteleződése a Microsoft játékkonzolja iránt - sőt. Működik PC-vel és PlayStation 4-gyel is, hiszen az Xbox One-adapter mellett megtalálható dobozában egy hang/mikrofon-elválasztó és egy microUSB-kábel is. Megjelenés tekintetében jóval konzervatívabb, mint a Razer fejhallgatóinak többsége, csak a méregzöld Razer-logó és a hasonló színű kábel emlékeztet társaira. Mérete közepes, így nem teljesen fedi a fület, viszont ráfeszül, és hangszigetelő - cserébe szellőzni sem tud, és hamar bemelegszik. Ez persze a kompaktabb méret - és a párnaborítás - velejárója.
Az adapter egyébként időközben már némiképp okafogyott lett: a gyártók, akik Xbox One-hoz is készítettek fülest, valószínűleg mind rettentő boldogak voltak a bejelentés hallatán, hogy az új Xbox One kontroller aljára már került 3,5 mm-es csatlakozó (ahogy PS4-en is megtalálható). Értelme persze továbbra is van, mert játék közben könnyebbséget jelent, ha a hang beállításához nem kell a menüben bóklászni, hanem fizikai gombot használhatunk - cserébe csupán a csatlakozó miatt enyhén meghízott kontrollert kell megszokni. (Ha PS4-gyel használjuk, amúgy is csak digitálisan lehet állítani a hang opcióit). A Razer az Xbox One mellé járó, elfogadható, de azonnal cserélendő alapheadsethez képest a kényelem és a hangminőség mellett az adapteren is javított, plusz két gombbal külön is állítható a party chat és a játék hangereje.
A basszus ugyan egy kicsit szolidabb, mint amit elvárhatnánk, de cserébe a teljes tartomány tiszta és torzításmentes, magasabb hangerőn is. Az egyetlen probléma, hogy bár érthető, ha a Razer egy átlagos gyártónál némiképp többet hajlandó feláldozni a dizájn oltárán, a mikrofon túlságosan érzékeny, hiányzik róla a zajfogó. A Kraken valamivel több hangot vesz fel a környezetből, mint amit játékostársainkkal okvetlenül meg akarnánk osztani, de a virtuális lövészárkokban edződött barátságok kibírják az ilyesmit.
Logitech G430
A Logitech kék-fekete fejhallgatóján azonnal megakad a szem: a G-széria királykékje nagyon jól mutat a fejhallgató textilpárnáin, illetve textilezett zsinórján (ez utóbbinak köszönhetően nehezebben gabalyodik, viszont a ruhánkhoz dörzsölődve behallatszik a susogása). A textil azonban főleg oldalt tesz jó szolgálatot, mert remekül szellőzik - amire szükség is van, hiszen teljesen körbeöleli fülünket. Összességében nem csupán elsőre kényelmes; mivel könnyű, hosszabb távon is az marad.
A mikrofon zajszűrő képességei mindenképp külön dicséretet érdemelnek. A Razer Krakenhez képest a Logitech G430 használata közben nem kell attól tartanunk, hogy játékostársaink agyára megyünk a mikrofonunkon keresztül folyamatosan behallatszó beszédfoszlányokkal, zajokkal-zörejekkel. Ha pedig teljesen lenémítanánk, a kábelen található kis irányítón megtehetjük, illetve a hangerőt is itt állíthatjuk.
Ha a virtuális 7.1-ről nem akarunk lemondani, akkor a szokásos piros-zöld (vagy inkább eper-menta?) kábeleket a mellékelt USB-adapterbe, voltaképp minihangkártyába dugva kell továbbhaladnunk, és például telepítenünk a Logitech Gaming Software-t (LGS) - ott lehet bekapcsolni a Dolby Surroundot. Aki nem ismerné, ne féljen tőle, nagyon értelmes és intuitív. Jó is lesz megbarátkozni vele, mert némi bűvészkedéssel sokkal meggyőzőbbé varázsolható a hang, főleg a surround.
Skullcandy PLYR 2
Ha valaki meglepődött azon, hogy a "Skullcandy" és a "gamerfejhallgató" rendelkezik közös halmazzal, az talán nem tudta, hogy az extravagáns füleseiről ismert amerikai gyártó néhány éve felvásárolta az Astro Gaminget, és az így elindított, játékosokat célzó termékvonal jutott el most hozzánk. A dizájn nyilván inkább ízlés dolga, de ha már virtuális csataterekhez és élet-halál harcokhoz keresünk társat, akkor érdemes megfontolni a pszichikai hadviselést is. A Skullcandy gamervonaláról pedig sugárzik egyfajta kellemesen fenyegető, rosszul leplezett agresszivitás. Ennek ellenére nem tűnik "divatfülesnek", mert egyszerre extrém és komoly, kiállásában prémium kategóriás.
Árát megdobja a drót nélküli kiszerelés, bár jó kérdés, hogy ez mennyire fontos manapság a játékosoknak. PS3 és Xbox 360 esetén (amit a PLYR 2 alapból támogat) ez remek dolog, de az új generáció számára már a kontrollerbe is csatlakoztatható a füles, így kicsit csökken a wireless funkció értéke. Ha azonban filmet is néznénk a PLYR 2-vel, akkor máris egycsapásra visszaszerzi előnyét. Érdemes tehát ezt is mérlegelni.
A hangminőség remek, a három EQ előbeállítás valamelyike jó eséllyel mindenkinek megfelel majd, beszélgetés során viszont kissé ingadozó teljesítményt nyújt a mikrofon. Ötletes viszont a fizikai irányítás, jópofa, hogy a felcsapott mikrofon automatikusan lenémul, illetve a külső szabályzóval gyorsan, egyszerűen hangolható a játék és a chat hangereje. Hosszabb játékmenet esetén is kényelmes marad, jó eséllyel le sem merül - a gyártó szerint négy óra töltéssel akár 14 órát bír.
Összegzés
A legfontosabb tanulság, hogy 30 ezer forint alatt is lehet remek fejhallgatókat találni - tesztünk egyik szereplője sem maradt szégyenben. Hangminőség tekintetében talán a HyperX Cloud II a legerősebb, a Razer Kraken for Xbox One pedig neve ellenére is tökéletesen működik a konkurens PlayStation 4-konzollal (és természetesen PC-vel is). Ami pedig az ergonómiát illeti, a Logitech és a Cloud II egyaránt kényelmes több órás használat után is. A Skullcandy PLYR 2 kicsit kilóg a sorból, mert a drót nélküli kialakítás érthető módon megdobja az árát, viszont kényelmes, és filmnézéshez is jó választás.
És ti milyen fülest használtok? Ajánljatok még egymásnak és nekünk játékhoz kényelmes headseteket.