Húsz évvel ezelőtt az általános iskolásoknak készített programozási tananyag csúcsát még egy képernyőn szaladgáló és rajzolgató teknős jelentette. Könnyű belátni, hogy nem tartott sokáig a varázsa, és töredelmesen be kell vallanom, hogy az izzadságszagú feladatok többsége csupán addig kötött le minket, amíg a tanár figyelt, ugyanis amint hátat fordított, az Alt-Tab kombináció már nyitotta is - a kitudja miért és hogyan - az összes osztálytermi gépen a háttérben folyamatosan futó Diablo 2-t.
Ma már viszont játékos köntösbe foglalt oktatási szoftverek igyekeznek észrevétlenül a programozás mögött húzódó logika megértésének irányába terelgetni a diákokat, és ezekkel az eszközökkel ténylegesen játszható alkotásokat lehet létrehozni. Amikor már egy lokális mulitplayert tartalmazó mű megvalósítása is oly egyszerű, mint amilyennek azt a Game Builder Garage mutatja, akkor garantálható, hogy a könnyű sikerélmény sokakat elindít a játékfejlesztővé válás útján.
Gyermeteg, de profi
A Nintendo különleges játékkészítő stúdiója egyértelműen a fiatalabb generációt célozza, elég csak megnéznünk az interaktív, folyamatosan a "fejlesztővel" kommunikáló kis programelemeket, melyek a Nodon nevet kapták. A két részre bontott bejelentkezési képernyő Interactive Lessons szekciójában találhatod meg azokat az előre elkészített alkotásokat, amelyek megismertetnek az eszközhöz tartozó elemek zömével (lényegében egy fejlesztői Udemy-kurzusnak is felfoghatod), míg a Free Programming rész az, ahol ténylegesen szabadon érvényesítheted a tanultakat.
Előbbi esetében Bob és Alice lesznek a vezetőid, a két kis pötty részletesen elmagyarázza, hogy mire is lesz szükséged a jelenetek felépítéséhez és a játékelemek életre keltéséhez. A leckék egészen széles skálát lefednek és a többjátékos platformerektől, az autóversenyeken át, a 3D-s akciójátékokig számos stílusba betekintést nyújtanak. Természetesen angol nyelvű a szoftver, de a tutorialt igyekezett azért úgy összeállítani a Nintendo, hogy megfelelő nyelvtudás nélkül is elboldoguljunk. Egyes feladatok során például nem is tudsz más elemekre kattintani az épp szükségeseken kívül. Ez egyfelől remek megoldás, másrészt viszont kicsit repetitívvé válhat, megértjük, ha valaki hamar megelégeli, hogy minden egyes lépés után tesztelteti a játék a végrehajtott módosítást (illetve néha még azt is, ha semmit nem módosítottál, hogy okulj belőle).
Erről álmodtunk?
Ugyan egészen más élményt kínál a Game Builder Garage, mint a Sony gondozásában megjelent Dreams, azért akadnak könnyen azonosítható rokoni szálak is. A GBG előnyére válik, hogy az érintőképernyős vezérlés miatt sokkal gördülékenyebb az elemek elhelyezése, forgatása és a különféle műveletek végrehajtása. Azonban a leckék száma sokkal szerényebb, valamint az alkotás során felhasználható objektumok mennyisége is jelentősen limitáltabb. Persze aki fogékony erre a stílusra, még így is csodás műveket hozhat létre a megfelelő funkciók kombinálásával. Elkészült játékodat megoszthatod másokkal, betekintést nyerhetsz a többi alkotó agymenéseibe is némi inspiráció kedvéért, sőt ha egy Nodon különösen megtetszik, akkor a saját fejlesztésedhez is felhasználhatod.
A Game Builder Garage felépítéséről és játékmenetéről egyaránt süt, hogy egy szűk rétegnek szánt termékről van szó, amely ugyanakkor minden szempontból remekül használható és szórakoztató, a megfelelő kezekben pedig tényleg csodákra képes. Ha felkeltette az érdeklődésedet, akkor se rohanj azonnal megvásárolni, előbb próbáld ki az eShopban elérhető demót, a 30-40 perces lecke végigpörgetése után már tudni fogod, hogy mélyebben is elmerülnél-e a szoftver lehetőségeiben.