BöngészÅ‘ben játszható játékokból, nos, akad a neten. Ingyenes MMO-kból is (bár ha pontosabbak akarunk lenni, a Gal6 a PBBG, azaz „Persistent Browser Based Game" kategóriába tartozik). Ami mégis kiemeli a Gal6 univerzumát a népes mezÅ‘nybÅ‘l, az több éves múltja és lélegzetelállÃtó kidolgozottsága. Már az elsÅ‘ pillanatban is látszik rajta, hogy nem tömegjáték, hanem az igazi sci-fi stratégiára vágyókat célozza, de úgy tűnik, valamit nagyon tudhat, hiszen 2002 óta csiszolódik, formálódik, és sok-sok játékos már évek óta nem tud, nem is akar szabadulni tÅ‘le. Annak idején csupán négy fÅ‘s baráti társaság indÃtotta be a projektet, késÅ‘bb befektetÅ‘k révén új lendületet kapott a fejlesztés: mára (a külsÅ‘s tagok nélkül) 10 fÅ‘s lett a csapat, és a játék elérhetÅ‘ angol nyelven is. A határ pedig a csillagos ég: a tervek közt 2010-ig többek közt 50 választható nyelv és 300 ezer játékos szerepel...
A Gal6 nyitólapján azonnal látszik az igyekezet, hogy a csapat zárt sci-fi környezetet teremtsen játékosai számára. (Ilyen például az elsÅ‘re meglehetÅ‘sen zavarbaejtÅ‘ óra, mely méri az idÅ‘t, de... nem a mi idÅ‘nket.) A hÃrfal cikkei a játékvilág eseményeirÅ‘l szólnak, és csak mértékkel találunk bármiféle képet. Aki eddig csak néhány screent látott a játékból, azt elsÅ‘re elrettenthette a táblázatok tömkelege, de szándékoltan nincsenek képek karakterektÅ‘l, a fajok képviselÅ‘irÅ‘l, a hajókról... A Gal6 - elsÅ‘re bármilyen furcsán is hangzik - könyvszerű élményt igyekszik adni játékosainak, ezért kizárólag szimbólumokkal operál. Az érdemi munkát meghagyja képzelÅ‘erÅ‘nknek.
A képi világ Simon Attila keze munkáját dÃcséri (a fejlesztÅ‘k nemzetközi kreatÃv dÃjat is nyertek vele), a 2009 márciusában indult 9. fordulóra átdolgozott háttérsztorit pedig a Galaktika magazin tudományos szerkesztÅ‘je, Kovács „Tücsi" Mihály Ãrta. Az oldalon régen csak toplisták voltak láthatók, most már valóban hatalmas mennyiségű a tartalom, aki bele akarja ásni magát a helyi történelembe, az áshat kedvére. Érdekes, hogy mivel a fejlesztÅ‘k nem titkolt célja, hogy a játék teljesen nemzetközivé váljon (voltaképp már most is az, de a játékosok legnagyobb része még magyar), az amerikai igényeknek megfelelÅ‘en külföldi segÃtséggel nem csupán lefordÃtották a játékot, de sztoriját az alapoktól kezdve újra is Ãrták. Párhuzamos univerzumok, mi? Lazán megoldották.
De hogy is épül fel a Gal6? Ha valaki belép a játékba, kap egy planétát és hadúrrá válik, eddig tiszta sor. Választ magának egyet a játék hat faja faja közül: adott a rovarszerű, szapora de tudatlan Zyk, az individuális, intelligens, de sérülékeny Human, a békés természetű Khaduuii, a mentális erÅ‘ sötét oldalát használó, rejtÅ‘zködÅ‘ Shin, az organikus gépek és hibridek csoportját alkotó Digitrox, illetve a renegát szuperkatonákból, bűnözÅ‘kbÅ‘l álló, kalózkodó Piraati. A fajok meglehetÅ‘sen kiegyenlÃtettek, és más-más stratégiai lehetÅ‘ségeket rejtenek: aki inkább magában játszogat, annak ajánlható például a teknÅ‘c-taktikára szakosodott, erÅ‘s védelmű Digitrox. Aki szeret lesbÅ‘l hátbatámadni, megtévesztéssel összezavarni ellenfeleit, annak ott a Shin. Aki nyers létszámbeli fölénnyel hódÃtana, zerg-módra, annak ott a Zyk. És Ãgy tovább.
Szóval ott tartottunk, hogy fajt választunk magunknak, majd kapunk egy planétát, és megindul kis civilizációnk a maga útján, komótosan, körökre osztva. Fejlesztünk, termelünk, kiépÃtjük védelmünket és támadó flottánkat (a rendelkezésre álló technológiák fajonként eltérnek), felderÃtünk, kémkedünk. Már ezen a ponton kereshetünk magunknak egy szövetséget, mely tagjai közé fogad minket - de persze magányos farkasként is tengÅ‘dhetünk planétánkon (az enyém nagyon vidám hely, tele jacuzzikkal és csajokkal, ezért is lett a neve Happyfalva). Ha fogytán a nyersanyag, kénytelenek leszünk terjeszkedni, ami miatt persze elkerülhetetlen lesz, hogy bele ne ütközzünk hamarost a szomszédokba... És indulhat a bunyó.
A csaták egy végletekig kidolgozott rendszerre épülnek. Mindenki gyárthat magának különféle osztályú, és Ãgy teljesen eltérÅ‘ képességekkel, statisztikákkal rendelkezÅ‘ hajókat (vadász, naszád, fregatt, romboló, cirkáló és csatahajó jelenti a választékot), melyek flottákba rendezhetÅ‘k. SÅ‘t, flottáink alkalmilag más játékosok flottáival is összevonhatók, hogy akár szövetség- vagy régió szintű epikus küzdelmekben csapjunk össze az ellennel. Mindeközben persze gondoskodni kell otthonunkról is, azaz planéta védelmi rendszereket kell kiépÃteni, mely űrkutyaként Å‘rzi a űrhazát, és magától is képes feltartóztatni támadóinkat, mÃg haza nem érünk rendet csapni, vagy amÃg valamelyik szövetségesünk a segÃtségünkre nem siet. Ez persze csak töredéke a harcrendszer komplexitásának, de nem is riasztanék el senkit: legyen elég annyi, hogy az MMOSG-s prezentáció alatt annyi számot kaptam az agyamba, mintha hozzám vágtak volna négy-öt telefonkönyvet. Persze azoknak a játékosoknak, akiknek fontos egy játék komplexitása, a „theory-crafting", ez maga a kánaán. (Mármint nem a telefonkönyvvel dobálás, az csak hasonlat volt.)
A játék 8. fordulója közel egy évig tartott, a számtalan változást hozó 9. forduló pedig idén márciusban indult, 1200-1300 játékossal. A bugfixálás, finomÃtás fázisa már lezajlott (a fejlesztÅ‘k minden új fÃcsört, módosÃtást letesztelnek házon belül, illetve a kulcsjátékosok bevonásával is), úgyhogy aki most kapcsolódik be, az már kiforrott játékmenetet kap. A késÅ‘bbi kezdés ugyan jelenthet némi hátrányt, de a fejlesztÅ‘k szerint ez ledolgozható, és mivel a Gal6 meglepÅ‘en erÅ‘s és élénk közösséget tudhat maga mögött, a gyengébb játékosok is találhatnak maguknak olyan szövetségeket, melyekhez csatlakozva máris erÅ‘s háttérre, hátszélre tehetnek szert. A játék jellegzetessége, hogy a többszáz fÅ‘s csaták sem ritkák, Ãgy sok kicsi sokra megy alapon mindenki oda tudja tenni magát, és ha valakinek nem a személyes elÅ‘menetel a legfontosabb, az a szövetsége gyÅ‘zelmét ugyanúgy a sajátjának is tudja értékelni.
Bár a Gal6 alapvetÅ‘en ingyenes játék, nyilván gyanÃtja az ember, hogy vannak opcionális pénzköltési lehetÅ‘ségek benne. Ez kényes kérdés, mert a játékosok megérzik, ha mindenáron pénzt akarnak kihúzni a zsebükbÅ‘l, de az MMOSG csapata tartja magát ahhoz, hogy a Gal6 teljes élményt nyújthat azoknak is, akik egy kanyi vasat sem költenek extra opciókra: ezeket kreditrendszerben lehet megvásárolni, és krediteket nem csupán pénzért lehet szerezni, hanem akár úgy is, hogy segÃtjük a többi játékost, vagy toborzunk új tagokat. Persze ha valaki még csak ismerkedik a játékkal, nem is kell hogy ezen töprengjen: a „prémium" csomagok inkább a fanatikusabb réteg magasabb szintű elvárásait igyekeznek kielégÃteni - de Å‘k is, a kezdÅ‘k is nyugodtan ellehetnek az extrák nélkül. Fontos az is, hogy a pénzen vett elÅ‘nyök nem jelentenek automatikus gyÅ‘zelmet senkinek: ha valaki eszetlenül játszik, pénzen vett cuccait is könnyedén elszedhetik tÅ‘le a többiek.
A játék közössége nagyon erÅ‘s, nem csoda hogy a fejlesztÅ‘k ezt az aspektust kÃvánják tovább erÅ‘sÃteni. A fórumok pörögnek, rengeteg a visszajelzés. A magyar és angol nyelvű verziók mellett hamarosan jönnek a további honosÃtások (vagy ez esetben idegenesÃtések?), illetve a hosszabb távú tervek között szerepel az is, hogy a Gal6 a közös platform, a sci-fi világ szeretete révén is összehozza a látogatókat, közös fórumokkal, minden nyelvi verzióhoz külön társuló egyedi webshoppal, mely többek közt adott nyelvterület sci-fi irodalmából kÃnálna ÃzelÃtÅ‘t a játékosoknak. A lehetÅ‘ségek tehát adottak, és mint magyar fejlesztÅ‘csapatnak, ezúton kÃvánunk sok sikert az MMOSG-nek!