Tény, ami tény: a Microsoft a Sonyval ellentétben továbbra sem az exkluzívjaival teszi csábítóvá a Series X-et, de abban biztosak lehetünk, hogy ha a Forza sorozat bővül új résszel, kivételes élmények várnak ránk. Rövid ideig egymást váltották a Horizon és a Motorsport széria tagjai, ám a Turn 10 úgy érezte, mindenki jobban jár, ha nem présel ki magából 2019-ben egy játékot Xbox One-ra, hanem inkább időt kér, hogy a 2020-ban debütált, új generációs gépeken mutathassa meg, milyen egy igazán modern versenyjáték. Addig is elvoltunk a negyedik és ötödik Horizonnel, azok kiegészítőivel, és türelmetlenül vártuk a nyolcadik Forza Motorsport érkezését - már csak azért is, mert az előző részt 2021-ben elvették tőlünk lejáró licencek miatt.
Az új Forza Motorsport annyira nem reboot, mint amennyire azt a neve sugallja; a szokványos élményt kapjuk, de a lehető legmagasabb minőségben, úgy felépítve, hogy a végtelenségig lehessen bővíteni.
Pályára állunk
Viszonylag hamar nyilvánvalóvá válik: a Turn 10 nem arra fordította energiáit, hogy sokféle játékmóddal szolgáljon, hanem arra, hogy a vezetési élményt tökéletesítse. A Karriermód középpontjában az Építők kupája áll, melyben öt túrán vehetünk részt, egyenként öt versenysorozattal, melyek mindegyikének van egy témája, ennek megfelelően választhatjuk ki a futamok során használt autónkat is. Indulásnál egy bevezető videó segít hangolódni, ebben mesélnek egy kicsit a középpontba állított járművekről. Ezen felül hetente jön egy új megmérettetés, hogy mindig érdemes legyen visszatérnünk, és havonta lezárul egy széria, melynek végén autónyereménnyel gazdagodhatunk, helyezéstől függetlenül. Eseményenként hat versenyen kell a lehető legjobban teljesítenünk, és minden futamot opcionális gyakorlás előz meg, amiért soha nem voltam annyira hálás, mint most. Ez nem kvalifikáció, a végén eldönthetjük, milyen pozícióból indulnánk, és a játék jelzi, hol fogunk végezni várhatóan, illetve milyen jutalmat ad, ha felülmúljuk várakozását. A versenyek során a pályák adott szakaszain külön időmérés zajlik, így minden körben igyekezhetünk megdönteni saját korábbi rekordjainkat, ami még izgalmasabbá teszi a versenyeket.
A gyakorlómód hálámat azzal érdemelte ki, hogy minden autót, mind a több mint 500 verdát radikálisan másképp kell vezetni, érezhetően eltérően viselkedik egy Renault Mégane és egy Porsche, van, ami gyorsulásban jobb, és van, ami például fékezésben. Ha utóbbival túl sok gázt adunk egy kanyarból kifelé jövet, simán végezhetjük a kavicságyban, míg egy kisebb teljesítményű autónál indokolt a pedálra lépni, ha túl vagyunk a kanyar csúcsán. Ebben mindig is nagyon jó volt a Turn 10, és most is kiemelkedő munkát végeztek.
Minden verseny után fejleszthetjük az autókat akár úgy, hogy a lehető legnagyobb precizitással és odafigyeléssel választjuk ki a szintlépések útján feloldott alkatrészeket, akár úgy, hogy a gépre bízzuk, amely megpróbálja a leginkább kiegyensúlyozott kocsit összerakni, aminél balanszban van a sebesség, a fékezés, a kezelhetőség és a gyorsulás. Nyolc kategóriában válogathatunk, és mindig pontosan látjuk, az egyes értékek közül mi mennyit fog változtatni; minimálisan, de még a felnik is hatással vannak ezekre. Egyes kategóriák mindaddig nem nyílnak meg, amíg egy bizonyos szintet el nem értünk, hogy ne hagyjuk le túl hamar a versenytársainkat teljesítményben. Az autók pusztán azáltal fejlődnek, hogy vezetjük őket, bizonyos feltételek teljesülése esetén történik szintlépés, de nem kell külön arra figyelnünk, hogy feladatokat teljesítsünk, ha megpróbáljuk magunkból a lehető legtöbbet kihozni, azzal már látható eredményeket érhetünk el. Emellett nem krediteket kell költenünk, azokat autóvásárlásra szánhatjuk, az alkatrészeket pedig CP-ből, kvázi fejlesztési pontokból vehetjük meg.
Az alkatrészek cserélgetése mellett a tuningolással is eltölthet néhány órát, aki ért vagy szeretne érteni ehhez, és érdeklik az apró részletek. Állítható a guminyomás, az áttételek, a fékek, és egy rakás egyéb tulajdonság, amelyek mindegyikéhez tartozik leírás, így pontosan tudhatjuk, milyen eredményt várhatunk egy-egy beállítás megváltoztatásától. Akit ez kevésbé érdekel, mások előre elkészített beállításait is letöltheti, vagy áthozhatja fájljait a korábbi részekből. És akkor már természetesen a kocsik külsejének, festésének és matricázásának szerkesztése sem maradhat ki, saját dizájnokat készíthetünk, vagy letölthetjük mások alkotásait a netről.
A karriermód mellett egyelőre szabad versenyzést választhatunk, amit részletesen beállíthatunk vagy a gépre is bízhatjuk a részleteket, továbbá játszhatunk online többjátékos módban előre felturbózott, így egyenlő feltételeket biztosító autókkal, vagy olyanokkal, amik bár egy osztályba tartoznak, mégis a saját ízlésünkhöz igazíthatjuk őket, és elérhető a Riválisok mód, amiben más pilóták szellemeivel versenyezhetünk, egyre jobb és jobb köridőt beállítva. Gyorsulási verseny és driftelés még nincs, de nem kizárt, hogy később ezeket is megtaláljuk majd a repertoárban: a Forza Motorsport egy folyamatosan bővülő és fejlődő játék lesz, ami egy év múlva sokkal többet ad majd, mint most, úgy, hogy a kezdőcsomagra sem lehet panaszunk.
Mankókerék maradhat
A játék egyszerre szeretne szólni a szimulátoros élményt keresőknek és az alkalmi játékosoknak is, elvégre a Game Pass egyik idei húzócíme. A beállításokban számos vezetési segédletet aktiválhatunk egyéni képességeinkhez mérten, és nem jár semmilyen büntetéssel, ha az ideális ív kijelzését (vagy ahogy a játék hívja, nyomvonalat), a kipörgésgátlót, az automata váltót vagy bármi egyebet bekapcsolunk.
Ez persze nem jelenti, hogy a Forza fizikájának törvényeit könnyen kijátszhatjuk. Nagy figyelmet fordított a Turn 10 a gumik és az aszfalt, a rázókő vagy épp a kavicságy kapcsolatának modellezésére, ami más száraz és esős időben, más egy sokkörös verseny elején és a végéhez közeledve. A rövidebb összecsapásoknál nem kell figyelnünk az üzemanyagra vagy a kerekek állapotára, vagy hogy milyen összetételű gumit szereltettünk fel, de hosszabb futamoknál a megfelelő időpontban kell kiállnunk a boxba.
A Drivatarok nehézségét nyolc szinten állíthatjuk, ami hatással van arra, hogy a gépi ellenfelek hogyan adnak gázt, hogyan fékeznek és kanyarodnak, de nem dróton húzzák őket, ők is képesek hibázni, kicsúszni, szándékosan vagy véletlenül ütközni, esetleg épp elkerülni azokat az érintkezéseket, amik elkerülhetők. Minél keményebbek az ellenfeleink, annál több kreditet kapunk a versenyek végén. A Drivatarok ugyan ismerőseinknek és más játékosoknak álcázzák magukat, de viselkedésüket a rendszer a korábbiakkal ellentétben nem róluk mintázza, hanem gépi tanulással számolja, így az MI-vezérelt autók kevésbé agresszívak, sokkal inkább úgy viselkednek, mint a valódi, tapasztalt versenyzők. Igyekeznek követni az ideális ívet, de nem ragadnak azon.
Emellett beállíthatunk szabálykészlet bónuszt is, aminél három szint választható. Ha a Klubszabályok mellett döntünk, a sérülések pusztán kozmetikaiak, használhatunk visszatekerést és a pályaelhagyást, a kanyarok levágását, valamint az ütközéseket sem bünteti annyira szigorúan a rendszer, míg a Sportszabályok esetén képbe kerül az üzemanyagfogyás és a gumikopás, és a szabályszegésekkel is óvatosabbnak kell lennünk, a Szakértői szabályok szintjén pedig a sérülés teljes, visszatekerés nincs, és a büntetések terén sem számíthatunk engedékenységre. Utóbbit választva az autó nem rongyolódik össze, külsején csak kopásokat, karcolásokat és horpadásokat láthatunk, de ha teljes gázzal falnak rontunk, azt a belső igen erősen megérzi.
Szép kör volt!
Xbox Series X-en három beállítási lehetőség közül választhatunk: lehet 60 fps-es mód sugárkövetés nélkül, de stabil 4K felbontással, lehet sugárkövetéssel, de változó felbontással, és végül fix 4K, sugárkövetés és 30 fps is rendelkezésre áll. Én a középső mellett döntöttem, mivel a 30 fps-t nem kompenzálta a valamivel szebb látvány, de a ray tracingről nem akartam lemondani - gyönyörűen mutatnak a csillogások, tükröződések. A játék stabilan tartja a kitűzött képfrissítési sebességet, és a gombnyomásokra adott reakcióval sincs semmi probléma - ezen nem múlt, hogy az úton tudtam-e maradni.
A kocsik kívül-belül gyönyörűek, külön izgalmas, hogy egyes autókban a megtett kilométereket is mutatja az élőben frissülő számláló, és emellett a környezetet sem nagyolták el, minden pálya nagy gondossággal lett meg- vagy újraalkotva. Húsz, részben a valóságban is létező, részben a játék kedvéért megálmodott helyszínen járhatunk, rengeteg különböző elrendezés közül válogathatunk, és novemberben már be is kerül a Yas Marina, 2024 tavaszán pedig jön a 20,83 km-es Nordschleife, ami tökéletes indokot szolgáltat majd arra, hogy visszatérjünk a játékhoz jövőre is. Addig meg havonta kapunk valami újat.
A Forza Motorsporttal hosszútávra tervez a Turn 10, minden hónapban jönnek majd új játékmódok, pályák, autók és további tartalmak is. Ugyanakkor már a kezdőcsomaggal is elégedettek lehetünk, a tartalom mennyisége kielégítő, az alapok kiválóak, és izgatottan várjuk, mi lesz ebből pár év múlva.