Már megint itt az ősz, én pedig a FIFA sorozat kedvelőjeként újfent szélmalomharcot vívok. Kénytelen vagyok védeni kedvencemet a támadással szemben, hogy az igazából ugyanaz volna, mint a tavalyi játék, és a vásárlók (megint) hagyják magukat átverni. Pedig már évek óta nem egyformák a FIFA-k, vegyük akár a két éve futó, Journey nevű sztorimódot, idén pedig alapvető játékmechanikai változások történtek, amelyek következtében kis túlzással újra kell tanulni gólt rúgni. Haladjunk sorban.
Bajnokok reggelije
Az egyik legnagyobb és legfeltűnőbb változás, hogy hosszú évek után visszakerültek a Bajnokok Ligája jogai a FIFA sorozathoz. Erről természetesen rengeteg dizájnelem tanúskodik a menüben (is), és valljuk be, ez tényleg rangot ad bármilyen, focival foglalkozó alkotásnak. Természetesen bekerült egy külön menüpontba, hogy a gép ellen végigjátszhassuk a BL küzdelmeit. Ezt megtehetjük akár a jelenleg futó valós csoportbeosztásokkal, de generálhatunk egy teljesen saját leosztást is. Ezenkívül van még egy lényeges szerepe a BL sorozatnak az idei FIFA-ban, méghozzá a folytatásos teleregénnyé váló Journey-módban.
A csúcson kell abbahagyni
Két éve még sokan gúnyolódtak a játékba bekerült sztorimódon - "Minek az egy focis játékba?" -, de őszintén szólva én már nehezen tudnám elképzelni nélküle a FIFA-t. Ehhez persze az is kellett, hogy a tavalyi epizód elég jól sikerült, szerethető karakterekkel és a foci rajongói számára érdekes történettel. Idén még tovább fejlesztették ezt a játékmódot: RPG-szerűen érzékeli a játék az előző rész mentését, és így továbbvihetjük a főszereplő Alex Huntert. Akárcsak a Mass Effectben, itt is számítani fognak a régebben meghozott döntéseink. Ugyan párszor már az előző részben is irányítottuk Hunter helyett Dannyt, valamint féltestvérünket, Kimet, most erre is rátettek egy lapáttal. A három karakterrel idén szinte három teljes történetet kell végigjátszanunk, amelyek persze bizonyos pontokon összeérnek. Sőt még azt is mi dönthetjük el, mikor melyik karakter sztoriját akarjuk folytatni, igaz, a játék jelzi egy kis ikonnal, hogy dramaturgiailag kin lenne a sor. És itt következik a már említett Bajnokok Ligája-szereplés. Ugyanis, mint azt sok fociszerető tudja, a Real Madrid egyfajta BL-specialista, hiszen legutóbb is zsinórban háromszor nyerte meg a sorozatot.
Alex Hunter sztorijában pedig minden arra volt felépítve, hogy végül a Real Madridban kössön ki, és itt érjen karrierje csúcsára, a Bajnokok Ligája megnyerésével. Tiszta Hollywood, sőt, mintha ezt a Gól című film sztorijában láttam is volna már. Ezalatt Kim testvérünk az amerikai női válogatott legfiatalabb tagja lesz, Danny Williams pedig megpróbálja kivívni biztos helyét a Manchester Unitedben… de a többi csavart már fedezzétek fel ti!
Állítólag nem akarják a végtelenségig folytatni Alex Hunter történetét, ezzel az epizóddal lezárják. Egy új históriával azonban valószínűleg folytatják jövőre is a sztorimódot, kíváncsian várjuk az új szereplőket. A történetbe illesztett meccsek lejátszása egyébként szintén bővült egy lehetőséggel: a csapatba kerüléskor el kell döntenünk, mely játékosokat választjuk, hogy a szárnyaik alá vegyenek minket, tekintettel persze arra, hogy milyen képességeink növelését tartjuk fontosnak. Így ezentúl most már lehetőség van csak mentorainkat irányítva lejátszani a meccseket.
Csak rúgd!
Ha csak egy sima meccset nyomnánk egy haverunkkal a gép előtt, arra ott van a szokásos Kick Off. Húsz év után azonban végre újdonságok is bekerültek ide. A legérdekesebb a House Rules menüpont, ahol speciális szabályokkal játszhatunk meccseket. Ha a Survival-módban gólt szerzünk, egy random játékos kiválik az ellenfél csapatából, ami érdekes ugyan, de ha mi jelölhetnénk ki, hogy ki legyen az, máris taktikusabb lenne a móka. A No Rules esetén nincs lesszabály, és piros lapot sem osztanak, nyugodtan rugdoshatjuk egymást. A Long Range-módban a 16-oson kívülről lőtt gólok duplán számítanak. A First To játékmódban megadhatjuk, hány gólnál nyer valaki. Végezetül a Headers & Volleysben csak a fejesek, a kapáslövések, a tizenegyesek és a szabadrúgás gólok számítanak. Ezek valószínűleg csak egy-egy alkalommal fognak előkerülni haveri társaságban, de azért mindenképp jó pont, hogy az egyszerű, egymeccses játékmódot is megpróbálták feldobni. Talán ha mixelhetnénk a szabályokat egymással, még szórakoztatóbb hatást lehetne elérni.
Kör, kör, későn nyomtad…
Megszokhattuk, hogy minden évben hangzatos elnevezésű technológiai újításokat sorol fel az EA a játék mellé, ezek idén az Active Touch- és a Real Player Motion-technológia, amelyek tulajdonképpen egymásra épülő rendszerek; míg az egyik a reálisabb labdakezelés neve, a másik a játékosok folyékony mozgását hivatott élethűen megteremteni. Ez lényegében rengeteg új mozgási fázist és animációt adott hozzá a már eddig is elég folyékony játékmenethez, de a játék jó értelemben véve lassabb lett. Ennek egyöntetűen örül mindenki, ugyanis az előző részben néha flipperszerűen ugrált a bogyó, most viszont taktikusabb és kontrollálhatóbb játékmenetet kaptunk, mint eddig bármikor.
A legfontosabb újítás kétségkívül az új rúgásrendszer, amelyet magyarra leginkább talán időzített befejezésnek fordíthatunk. Ha eddig a rálövéseknél nyomva tartottuk a "kör" (Xboxon B) gombot, egy szokásos erősségjelző csíkot kaptunk, amit célszerű volt jó pillanatban elengedi. Mostantól ez a csík nem balról jobbra nő, hanem két oldalsó kis pont fut befelé. Akkor fogunk pontosan célozni, ha ezeket a gomb felengedésével a megfelelő pillanatban a zöld részen, pontosan középen állítjuk meg. Igen ám, de még ezt is meg lehet toldani egy lépéssel, ha ugyanis épp akkor, amikor a játékos lába a labdához ér, még egyszer megnyomjuk a gombot, tökéletes lesz a rúgás. Ha ezt még meg is csavarjuk, 20-25 méterről szinte garantált gól kerül a pipába. Ez a rendszer tényleg teljesen új és szokatlan, ismertebb FIFA e-sportolók is úgy nyilatkoztak: még akár az erőviszonyokat is átrendezheti valamennyire az, hogy kinek mennyire áll majd kézre.
Megváltozott a csapatfelállásoknál is egy fontos dolog. Korábban ha egy meccsen hátrányba kerültünk, vagy védekezni akartunk, a D-paddel jobbra-balra kapcsolgatva támadó vagy védekező mentalitásra válthattunk. Ezt idén megtoldották annyival, hogy ezekhez már teljesen más csapatfelállásokat is rendelhetünk, és azokat előre eltárolhatjuk. Így könnyedén átállhatunk mondjuk egy ötvédős rendszerre.
A FUT-ban idén bemutatkozott a Division Rivals-mód, amelyben hasonló tudású játékosok ellen küzdhetünk heti jutalmakért, habár az osztályozó meccsek során előszeretettel sorsolt össze a játék Messivel, Suarezzel és hasonló kaliberű támadókkal érkező szuper csapatok ellen… úgyhogy még csiszolni kell ezt a rendszert. Egyébként a FUT-mód feladatainak és lehetőségeinek mennyisége példaértékű az EA részéről, így kellene foglalkozni minden játék online részével. Összességében panaszra semmi okunk sem lehet, az pedig, hogy az új lövésrendszer végül jobb vagy rosszabb meccseket hoz-e, valószínűleg csak hónapok múlva derül ki.