Hirdetés

FIFA 08 bemutató

|

Néha igencsak kellemetlen helyzetben van a játékteszter: legfőképp olyankor, amikor amatőr csillagászként egykori legendák csillagának erőteljes lefelé pilinckázását figyeli meg.

Hirdetés

Jöhet a vita, jöhet az ellenérv, pedig még el sem olvastátok, amit írtam. De ha elolvassátok... A FIFA 08 2007-re elérte, hogy ahány platformon megjelenik, annyiféle lett - igazándiból csak a nevük közös, a tulajdonságaik, a megjelenésük, sőt a beléjük fektetett energia különböző; sajnos ezúttal mi, PC-sek jártunk a legrosszabbul.

Bár vannak újdonságok...
Kezdjük is azzal, mi az új a FIFA 08 PC-s változatában. Nem, a grafikus motor nem. De erről majd később. Bekerült a Pro (továbbiakban Pro) mód a játékba, amely Xbox 360-on és PS3-on a főattrakció volt. Elméletileg a dolog nagyon jópofa, arról szól, hogy egy komplett szezonon át mi magunk ugyanazt a játékost személyesítjük meg meccs közben: tehát a kontroll nem adódik át másnak, mondjuk mindig mi vagyunk Ronaldo. Ettől kezdve jól kell helyezkednünk, nem szabad lesre futnunk, ha helyzetbe kerültünk, akkor lőni kell stb. Magyarán, ez amolyan Third Person Football Player, azaz TPFP mód. Egy darabig (kb. 5 percig élvezhető is a dolog, de aztán hamar elkavarodunk, kikerülünk a megfelelő helyről, megunjuk, hogy mondjuk csatárként folyton a lescsapdát kell követnünk, vagy el-elfáradunk egy sprint után stb. Kétségtelen, hogy van ebben a játékmódban potenciál, hiszen van a csapatra is ráhatásunk, hogy az épp labdát birtokló lőjön vagy passzoljon nekünk, azonban őszinte és szókimondó leszek: 5 perc után halálra untam magam rajta. El sem merem képzelni, hogy egy szezon 20. mérkőzésén is ugyanazt csináljam. Akinek ez az üzemmód tetszik, szóljon, vitatkozgassunk el rajta. Szerintem zsákutca. Akkor meg főleg, ha hátvédet alakítunk, néha előfordulhat, hogy percekig nem találkozunk a labdával sem. Ezt még az „alküldetések" sem teszik jobbá (ne rúgjunk fel valakit 5-nél többször stb.)... Szóval eleddig Csalódás 08...

És vannak régiségek...
Most jött el az én időm: ültem a Games Conventionön a FIFA 08 sajtótájékoztatóján, megnéztem az Xbox 360-as skill challenge-t, PS3-on a Pro módot (Be a Pro PC-n), Wii-n a Family Play-t és a wiimote-os extrákat, majd amikor eljött a kérdések ideje, feltettem a minket olyannyira érdeklő kérdést: és a PC-s változat? A válasz annyi volt, hogy lesz, persze. Erre én: és végre lesz új grafikai engine? Bizonytalanul remegő szempillák, nagy levegővételek voltak a válaszok elsőre, majd egy kényszeredett mosoly: hát izé..., az igazság az, hogy a PC-n a FIFA 08-ban nem lesz Next-gen grafika, mert hát nem tudták integrálni a Next-gen AI-t a grafikával, ugyanis az átlag PC lassabb, mint a PS3 és az Xbox 360, így döntést kellett hozni. Maradt a régi grafikai engine, és lett új AI! Lehet örülni! Nos, mindebből egy átlagos játékos csak annyit fog látni, hogy ami tavaly már kissé kellemetlen volt, az ez évben egyenesen röhelyes: a palacsinta-közönség, az össze-vissza mosott textúrák mellett pozitívumként csak a felismerhető világsztárok maradnak. Erre én egyszerűen hadd mondjak csak annyit, hogy LOL. 2007-ben, amikor jönnek az Unreal Engine 3-as játékok, amikor a DirectX 10 elindul hódító útjára, a FIFA sokéves (és évek óta nem túl látványos) grafikai motorja isten igazából nevetségessé teszi a játékot 2007-ben. Valaha, a PES vs. FIFA ütközetek hajnalán a FIFA-tábor egyik nagy érve az volt, hogy a „FIFA sokkal szebb!" No mára ez nem igaz, sőt. Én kérek elnézést minden PC-stől a fejlesztők helyett - ők úgyis igyekeznek a marketingduma mögé elbújni.

Na jó, ne csak szidjuk...
Kicsit személyes hangvételű lett ez a beszámoló, de az vesse rám az első követ, aki nem csalódott rettentően a FIFA 08-ban a képek vagy az előzetes anyagok alapján. Aki meg kipróbálta, tuti nem vette észre, hogy azért van egy-két pozitívum is. A legszembeötlőbb (erre büszkék is voltak a fejlesztők), hogy a hátvédek immár sokkal jobban helyezkednek, mint régebben. Sőt, továbbmegyek, néha túlzottan jól :). Emellett a nagy sztárok személyiséget kaptak, ami olyankor kellemetlen, ha ellenünk játszanak, ugyanis olyankor is bevetik az extra szupererőt. Például aki nagy lövő, attól nem leszünk biztonságban, a cselezőgépekhez pedig ragad majd a labda. És ezúttal nemcsak akkor, ha mi játszunk velük, hanem olyankor, amikor az AI. És az AI persze gyorsabban kattint..., na jó, így legalább picit életszerűbb a dolog, és ez már rég nem ártott a FIFÁ-nak. Ugyanígy jobban járnak azok, akik két joystickes gamepadot használnak, ugyanis a skill-stickre ez évben még több dolgot pakoltak, mint régebben: védekezéskor, leforduláskor kapunk extra lehetőségeket, és persze a labdát is „manipulálhatjuk" vele. Megmaradt a csapatmanager üzemmód, lesznek új ligák (méghozzá 3 darab, egyik sem a magyar), elvileg továbbfejlődött a magyar kommentár (én angol változattal teszteltem, abból nem derült ki Faragó és tsa mit is mondott, ami újdonság). A játék picivel dinamikusabb lett, el lehet gyorsan végezni a szabadrúgást (hát ez a konkurenciánál már régebben így volt), a kapussal azonnal ki lehet dobni a labdát, hogy a csapatunk gyorsabban támadhasson (ha vesztésre állunk, igen hasznos lehet), azonban ezek annyira nüánsznyi változtatások, hogy nem a FIFA 08 újdonságaiként érdemes tisztelni ezeket, hanem az előző FIFÁ-k hiányosságaiként, amelyeket végre pótoltak.

Mégis, akkor miért éri meg?
Féltem ettől a kérdéstől, nagyon féltem. Ugyanis őszinte válaszom a FIFA 08 PC-változata esetében, hogy: semmiért. A Pro üzemmód önmagában inkább frusztráló és unalmas, mint forradalmi. Persze biztosan lesz, akinek ez bejön majd, és ha az ellenfél támad, élvezni fogja, hogy Ronaldóval ácsorog percekig a felezővonal tájékán. Nos, aki ilyen, az imádni fogja a FIFA 08-at, neki azt javaslom, hogy rohanjon a boltba, és azonnal vegye meg. Azonban aki nem ilyen, annak az apró javítgatások/hiánypótlások (inkább hadd nevezzem ezeket így, mint újításoknak), a 3 új liga, a kicsit hosszabb magyar kommentár sem fog forradalmian új élményt adni a FIFA 07-hez képest. Sőt sokakban fel fog merülni, hogy ez voltaképpen egy felpeccselt FIFA 07, amelyet teljes áron el akarnak nekünk adni. Én mélységesen szomorú vagyok emiatt, hogy minket, PC-seket kevésbé tekintenek fontosnak egy ilyen legendás játék esetében. Mélyen el vagyok keseredve, hogy a Pro módon kívül igazi újítások helyett leginkább csak régebbi FIFÁ-k hiányosságainak javítgatásait kapjuk. Rettentő kiábrándult vagyok, hogy a már tavaly sem szép grafikus motorral nem kezdtek semmit; tudom, a fejlesztők mindent meg tudnak magyarázni, de attól ez még ugyanaz a grafikus engine, mint tavaly volt. S most lehet azzal takarózni, hogy „a konkurensnél így is szebb", bár ez szerintem nem igaz, azonban a FIFA nem a konkurenshez képest bukott el, hanem önmagához képest. A FIFA 08 nem méltó a nagy elődökhöz, kedves EA. Ne az eladásoknak higgyetek, mert ettől még sokan meg fogják venni, azonban azok, akik most megveszik és csalódnak benne, jövőre már lehet, hogy nem adják ki a pénzt érte. Kedves EA, gondolkodjatok el, hogy lehetne a csillaghullást megállítani - én csak jót akarok, azt szeretném, ha a FIFA méltó lenne nagy híréhez. Olyan nagy kérés ez?

GameStar 


Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)