A napokban számolt be Gyu a Fallout Online bétájának csúszásáról , ráadásul a kitűnőre sikeredett New Vegas kapcsán egyébként is ismét a játékosok érdeklődésének középpontjában áll a Fallout név.
Kis múltidézés gyanánt tudnunk kell, hogy a Fallout szerzői jogai jelenleg a Bethesda kezében vannak - egy kivétellel: az Interplay által (igen vontatottan) fejlesztett MMO "oldalhajtást". 2007-ben a Bethesda 5,75 millió dollárt fizetett az RPG jogokért az Interplay-nek, s utólag már tudjuk, sokszázszorosan megtérült a befektetésük, hiszen a közel egy évtizede szunnyadó univerzumból egy minden platformon taroló sikerjátékot alkottak, a Fallout 3-at.
A hír apropója, hogy Eric Caen, a Fallout licensz előző birtokosának, az Interplay-nek az elnöke nemrég interjút adott az EDGE magazinnak, melyben a Bethesdával kötött megállapodásuk részleteiről beszélt. Eric testvére, Herve Caen, aki az Interplay CEO-ja (hmmm, családi vállalkozás), annak idején tett egy szóbeli ajánlatot a Bethesdának: "Amennyiben a teljes Fallout jogokat szeretnétek, annak 50 millió dolcsi lesz az ára." Erre a Bethesda így reagált: "Szó sem lehet róla! Miért 50 millió?" Az Interplay válasza a következő volt: "Mert a Fallout univerzumában rejlő MMO-potenciál hatalmas." A tárgyalást végül a Bethesda zárta rövidre: "Nem kellenek nekünk az MMO jogok. Minden mást megveszünk, de az MMO-játékot csináljátok meg ti."
Az előbb említett 5,75 millió dolláros szerződés tehát minden Fallout franchise-t érintő szellemi tulajdonra kiterjedt, kivéve az MMO szerzői jogait. A szaftos rész pedig csak most következik, ugyanis ennek a szerződésnek a keretében a két cég egy külön megállapodást is aláírt az MMO-ra vonatkozóan, melynek két fő pontja volt, pontosabban ezek a mai napig életben vannak:
1. A Bethesda kötelezte az Interplay-t, hogy a szerződés aláírásától számított 24 hónapon belül el kell különíteniük 30 millió dollárt a Fallout MMO fejlesztésének megalapozására.
2. A szerződés aláírásától számított 4 éven belül az Interplay-nek el kell készülnie a Fallout MMO-val. (Személyes hozzászólásként, ha 2007-ben született ez a megállapodás, akkor a Fallout Online bétájának 2012-re tolásával a 4 éves határidő már eleve tarthatatlan.)
A megállapodás bármely feltételének megsértésével az MMO jogok is automatikusan a Bethesdához kerülnek. Eric Caen szerint a Bethesda a kezdetektől arra számított, hogy az Interplay képtelen lesz betartani a kritériumokat, de szerinte ők igenis hűek maradtak a szerződésben foglaltakhoz. A Bethesda ezt másképpen látta, és 2009 szeptemberében bírósági keresetet nyújtott be az Interplay ellen az MMO-szerződés - általuk feltételezett - megszegése miatt. A pereskedés a mai napig zajlik. Eric szerint a Fallout 3 óriási sikerén felbuzdulva a Bethesda egész egyszerűen felismerte, hogy az Interplay-nek igaza volt az Fallout univerzumban rejlő hatalmas online potenciált illetően, és most azon mesterkedik, hogy bírósági úton, fizetés nélkül szerezze meg a jogokat. A Bethesda nem kommentálta a vádakat.
Végezetül, ami a (korábban Project V13 kódnéven futó) Fallout Online tényleges fejlesztési állapotát illeti, az Interplay elnöke elmondta, hogy már 2009 januárjában játszható állapotban volt a játék, jelenleg is 90 ember dolgozik rajta és 2012-es megjelenést tűztek ki célul. Nyilatkozatát egy különös megjegyzéssel zárta: "A Fallout 3 kissé túlzottan komolyra sikeredett. Ez határozottan nem az az irány, amerre mi tartunk. A mi Fallout MMO-játékunk rendkívül vicces lesz." Tény, hogy a bizarr, fekete humor, az elborult és poénos szituációk mindig is a Fallout játékok részét képezték - sőt, mazur ehavi kiváló tesztjéből kiderül, hogy mindezt a New Vegas-ban már opcionálissá tették, ha esetleg valakit zavarna a humor és illúziórombolónak vélné. De azért reméljük, nem viszik a hangulat rovására túlzásba a poénkodást az Interplay-es fiúk, már ha a Fallout Online valóban elkészül valaha...