Lassan elérjük az évnek azon pontját, amikor elkezdenek özönleni az évente jelentkező sportjáték-sorozatok új részei, és a legtöbb esetben valószínűleg csalódottan fogjuk tudomásul venni, hogy aminek nem kellett volna változnia, az negatív irányba változott, aminek meg kellett volna, azzal a világon semmit nem kezdtek. Némi reményt ad, hogy a WWE 2K széria az idén megjelent új részével látványosan állt fel nagyon mélyről - talán az NBA 2K sem silányodik tovább, és az Electronic Artsnak is sikerül a névváltással együtt szintet lépnie az EA Sports FC-vel, focijáték-sorozatának vadonatúj epizódjával.
A Forma-1 játékok ugyanakkor évek óta tartják a szintet, alapvetően ugyanolyan élvezetesek most, az EA felügyelete alatt, mint akkor voltak, amikor még a Codemasters független kiadóként készítette őket. Bár a tavalyi résznél egy kicsit megijedtünk a vérszegény F1 Life mód és a kelleténél több fölösleges újítás miatt, idén a Braking Point mód új felvonásával és más változtatásokkal sikerült elnyerniük megbocsátásunkat.
Családom, darabokban
Kezdjük is a Braking Pointtal, ami ugyan nem az F1 23 legfontosabb és legélvezetesebb módja, de szórakoztató, és remekül segít belerázódni a játékba. Középpontjában a feltörekvő versenyző, Aiden Jackson, de még inkább csapattársa, egyben legnagyobb riválisa, Devon Butler áll, ám a helyzetet bonyolítja, hogy Devon apja, Davidoff az őket foglalkoztató, tizenegyedikként rajthoz álló Konnersport csapat tulajdonosa, húga, Callie pedig az F2 egyik legeredményesebb versenyzője, aki szerencsés-szerencsétlen események következményeképp idő előtt felkerül az első számú ligába. Visszatér természetesen Casper Akkerman is egy új, a korábbinál szimpatikusabb szerepben. A készítők külön figyeltek arra, hogy a történettel a sportág múltjáról és jelenéről is meséljenek: többször utalnak például arra, hogy némelyik valódi versenyző apja szintén csapattulajdonos, és arra is emlékeztetnek, hogy Callie nem az első női versenyző az F1-ben - igaz, a sportág történetében Lella Lombardi volt az egyetlen, aki pontot tudott szerezni nagydíjon, még 1975-ben, és 1992 óta nem állt nő a rajtvonalon.
A sztori összességében nem egy nagy eresztés, a módot nem emiatt érdemes végigjátszani, hanem a szcenáriók miatt: ismét csak egy-két alkalommal kell teljes versenyt lejátszanunk, általában egy esemény közepébe csöppenünk, célunk pedig megelőzni valakit időben adott kör előtt, vagy meghatározott pozíciónál előrébb célba érni. Habosították az egészet döntéshelyzetekkel, amiket a csapatfőnök nevében kell meghoznunk, meg teljesen unalmas és súlytalan interjúztatással, ami nélkül meglettünk volna, de ettől eltekintve ez az adalék így is korrekt, 6-7 órányi szórakozást simán kapunk tőle. Még talán ha a karakterek mimikája nem lenne annyira életidegen... nem szörnyű, de végig éreztem valami furcsát, mint az uncanny valley hatásnál, hogy emberszerű arcokat látok, valami mégis fura.
Már ezen mód, de gyakorlatilag a játék bármely módja során érezhető, hogy megint változott egy kicsit a kezelhetőség, és ugyan bőséges a bekapcsolható segítségek tárháza, ezek közül már a kevésbé ügyes és precíz virtuális versenyzők is egyre kevesebbet fognak aktiválni. Kifordulhat az autónk, ha túl sok gázt adunk, és egy apró ütközés is lehet végzetes, de nem az van, hogy ha megpróbálunk egy magasabb nehézséget, már az első gumifalban fennakadunk.
Feltörekvők
A karriermód a szokásos, csinálhatunk saját csapatot vagy versenyezhetünk valamelyik meglévő színeiben, egyedül vagy kooperatívan egy barátunkkal. Ennél izgalmasabb az F1 Live-ot váltó F1 World, melyben amellett, hogy tolhatunk egyszerű versenyeket és online, rangsorolt módokat, mindenféle napi, heti, havi kihívásokban vehetünk részt, fejlesztéseket oldhatunk fel autónkhoz és csapatunkhoz, valamint testreszabhatjuk versenyzőnket (ez utóbbi nyilván a legkevésbé érdekes egy versenyjátékban). A cél, hogy kocsink techszintjét a maximumra húzzuk, jogosítványszintünket növeljük tiszta versenyzéssel, célokat teljesítsünk, és lepörgessük a szériákat, avagy előre összeállított, egyedi szabályokkal és célokkal rendelkező kihívásokat, versenysorozatokat. Persze mindig velünk egy szinten lévő versenyzőkkel kerülünk össze, nem kell attól tartani, hogy ha túl későn vágunk bele, az első egyenesben ott leszünk hagyva csúnyán.
Tökéletes azoknak, akik a hagyományos bajnokság monotonitását annyira nem bírják, mindig valami frissre, izgalmasabbra vágynak. A fejlesztési rendszer mobiljátékos megoldásokat idéz, de nem szabotálja az élmény egészét ezzel, és nincs zavaró mértékű mikrotranzakció sem, mindent játékkal tudunk megszerezni.
Technikai oldalon, látványban érezhető fejlődés nincs (legalábbis PS5-ön), szépen fut, amíg versenyzünk, de a visszajátszások során és a célvonal átlépése után leesik a képfrissítési sebesség, ami inkább kellemetlen, mint valódi, a játékélményt érdemben befolyásoló probléma.
Az F1 23 jóval többet kínál, mint az F1 22, a sorozat eddigi legtartalmasabb, legváltozatosabb része lett. Bekerültek a piros zászlók, választhatunk 35%-os versenyhosszt, jobban ízlésünkre szabhatjuk az élményt. Természetesen az új pályák is játszhatók, köztük a Las Vegas-i, amire valódi autók csak novemberben hajthatnak majd fel. A sportág rajongói nem fognak csalódni, és nehéz lesz ezt jövőre felülmúlni.